Inlägg från: Anonym (Skolfrågan) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Skolfrågan)

Engelska skolan Sthlm, bra? Hjälp med tankar tack!

Min son (11 år) har blivit erbjuden en plats i Engelska skolan till hösten. Nu går han i en vanlig kommunal skola och det funkar ok. Skolan och klassen är bra men sonen har vissa problem med de sociala koderna och mådde bättre när han hade en lite mer "fyrkantig" lärare med starkare regler och rutiner. Han är smart och duktig i skolan när han väl kommer igång, hade mycket bra resultat på nationella proven i trean osv.

Är det någon här som vet något om engelska skolan i Stockholm och som kan ge med bu och bä? Platsen han blivit erbjuden är i den nya skolan som ska starta i Liljeholmen. Internationella Engelska skolan.

• Svar på tråden Engelska skolan Sthlm, bra? Hjälp med tankar tack!
  • Anonym (Skolfrågan)

puff puff

• Anonym (Skolfrågan)

Ingen som har erfarenhet?

• Anonym (Skolfrågan)

Nu kanske någon med erfarenhet sitter framför datorn!?

• Anonym (Skolfrågan)
    ShinMama skrev 2014-04-23 21:46:26 följande:
    Mina styvsyskon går där och trivs väldigt bra, det är mer ordning och reda än i en vanlig skola, lite striktare och det verkar som att en del elever sätter sig emot det och inte alls gillar det, skitungar ;D jag tycker det låter kanon, struktur, ordning och reda, det behöver barn!
    Tack för ditt svar

Någon mer som har information?
  • Anonym (Skolfrågan)
    Anonym (Också fått plats) skrev 2014-05-02 19:03:27 följande:
    Vi har också fått plats där i höst.. Hjälper till att puffa för mer info smile1.gif Bor ni i närheten TS?
    Njae, inte direkt nästgårds men det tar knappt 10 minuter med tunnelbanan!

Vilken klass ska ditt barn börja i och var du på mötet förra lördagen?
  • Anonym (Skolfrågan)
    Anonym (Också fått plats) skrev 2014-05-02 21:33:08 följande:
    I 4:an i sånt fall.... Vi var på mötet, ni också?
    Så svårt att veta om vi gör rätt.
    Nu går han i en F-6 skola så kommer ändå behövs byta inom några år..
    Och engelska skolan överlag verkar ju kanon..
    Har ni tackat ja till platsen?
    Han börjar femman och vi har tackat ja (sista dagen för svar var idag vill jag minnas, vi har fått bekräftelse på vårt brev nu i veckan. Att vi tackat ja till platsen alltså). Har ni inte svarat än?
  • Anonym (Skolfrågan)
    Anonym skrev 2014-08-28 15:19:00 följande:

Är jättenyfiken att höra hur skolstarten har gått för er, jag har båda min döttrar i kön och hoppas få plats till äldsta nästa år. Tacksam om ni kan berätta vad ni tycker hittills!

Det har gått bra! Sonen trivs bra, har redan fått nya vänner och vi hade första föräldramötet i veckan.

Skolan är ju helt ny så visst har det varit lite inkörstrassel nu i början (allt var inte helt färdigt i lokalerna osv) men lärarna verkar bra, trevliga och engagerade och de har verkligen gjort det bästa av situationen.

Enbart positivt för oss hittills alltså!
  • Anonym (Skolfrågan)
    kirsikka skrev 2014-08-28 21:54:40 följande:

Aah vad bra det låter, tack att du svarade! Det blir spännande att se om hon får plats då. Det står på hemsidan att de planerar att öppna fler klasser 2015 så det låter hoppfullt. Är just nu inte så jättenöjda med hennes skola (kommunal) även om den är en av bästa i området. Älskar disciplin och struktur! Dottern år redan inställd på att börja där. Lycka till hoppas det fortsätter gå bra!

Var går hon nu?

Ja det är verkligen mer fyrkantigt på ies, det skulle vara rena döden för vissa barn men för mitt passar det med ordning och reda.
  • Anonym (Skolfrågan)
    Anonym (vill också) skrev 2014-08-29 10:40:51 följande:

Hej!

Ni som fått plats på skolan. Hur länge hade ert barn stått i kö för platsen? Jag hoppas på en plats till min son till när han kommer till den åldern

Jag ställde min son i kö till den i Liljeholmen i våras. Fick plats nu i höst.
  • Anonym (Skolfrågan)
    mammatill2tjejer skrev 2015-01-20 12:44:29 följande:

Hej! Jag letade efter lite omdöme om engelska skolan i Liljeholmen och fan detta trådet. Vad bra att era barn trivs i skolan! Jag har anmällt båda mina tjejer ditt. En börjar 2016 och den andra 2017. För er som är osäkra om era barn kommer att erbjudas plats i skolan, ring till dem. Det har jag gjort och de berättade exakt hur många barn fanns före mina barn i kö och att de kommer att expanderar nästa år.
    Jag hoppas på att få mer information om skolan till det är dags att min stora tjej ska börja där. Jag är så missnöjd med mina barns skola.

Var du på öppet hus i förra veckan?
  • Anonym (Skolfrågan)
    kirsikka skrev 2015-04-11 09:01:29 följande:

Hej igen! Vilken överraskning vi fick i går ett brev om erbjuden plats i Liljeholmen i höst! Åk 4 alltså. Vet inte hur, kan det vara att de kommer starta flera klasser? Iaf nu är jag ännu mer nyfiken att höra om erfarenheter hittills. Dottern ska få gå på en prova-på-dag på lördag 25 april och vi föräldrar får komma med och får information från ledningen, detta innan vi ska tacka ja/nej. Bara det låter mycket positivt att de anordnar en sådan dag och på en lördag dessutom.

Grattis till platsen

Vi trivs jättebra, det är en väldigt bra skola! Engagerade lärare och bra personal!
  • Anonym (Skolfrågan)
    Jarnelind skrev 2015-04-16 11:48:25 följande:
    Har också ett barn som erbjudits plats till åk 7 i höst (hon vill gärna gå där för att det är populärt) och skulle gärna höra vad ni som har barn i IES Liljeholmen har att säga? Är det en bra skola? Omsättning på personal? Nivå på undervisningen? Är lite fundersam över ägarsituationen och expantionstakten. Har man fokus på rätt grejer?
    kirsikka skrev 2015-04-15 22:07:46 följande:
    Låter bra! Har hittills bra hört positivt. Det ska bli jätteintressant att gå dit och höra och se allt. Ska uppdatera lite efter jag varit där i fall det finns andra som vill läsa. Tack för ditt svar, alla info är viktigt just nu!

Nu har jag tid att svara lite mer ingående.

Det har varit ganska hög personalomsättning men vi fick en bra förklaring till detta och sedan i slutet på HT har det varit lugnt och stabilt. Skolan startades ju i höstas och all personal var provanställd. Vid tiden då alla provanställningar tog slut och antingen förlängdes eller avslutades hände en hel del. Vissa fick gå för att de inte riktigt var rätt för skolan, andra valde att gå själva för att de inte kände att det var rätt ställe. Alla klasser har dock två ansvariga lärare. 

Nivån känns något högre än i vår sons gamla skola och jag tycker de är duktiga på att fördela resurserna korrekt. De barn som har problem fångas snabbt upp och rätt åtgärder för just det barnet reds ut och tas fram.

Jag tycker personalen engagerar sig över förväntan i barnen och vi är alltså väldigt nöjda.  
  • Anonym (Skolfrågan)

Vi tackade för övrigt nej till en plats i åk 4 för vårt yngre barn. Hen valde dock att gå kvar i sin gamla skola pga närhet och kompisar och hen är inte alls lika duktig på engelska som stora barnet. Jag har inget emot att hen går kvar i sin gamla skola men tycker nog IES är snäppet bättre ändå.

• Anonym (Skolfrågan)
    kirsikka skrev 2015-04-16 19:28:24 följande:
    Och just det, vi körde förbi förra helgen och mannen tyckte skolgården såg jättetråkig ut, "som en fängelse"!  Inte så bra första intryck...
    Närheten spelar egentligen inte så stor roll för oss. Visst är det bekvämt för barnet men närheten har de ingen nytta av om 20 år om man säger så.

Det är absolut stor variation på eleverna och jag tycker också det är positivt. Vi kommer från ett område i princip helt utan invandring så de kulturella skillnaderna i IES uppskattas.

Att man inte är så bra på engelska är ingen fara, de är väldigt duktiga på att ha extralektioner, tutorials, i alla ämnen.
  • Anonym (Skolfrågan)
    kirsikka skrev 2015-04-16 21:39:25 följande:
    Tack, precis det resonemanget har jag dragit till min man, det är han som är lite rädd för stressen som resevägen kan innebära. Jag har själv bytt skola (var tvungen) i mitt barndom och är så tacksam att jag fick göra det eftersom den nya skolan hade mycket bättre lärare och mer ambitiösa elever. Det ändrade mycket i mitt liv och jag fick mycket bättre självförtroende. Så visst påverkar det hela livet. Mannen har själv dåliga erfarenheter och inte så mycket tilltro att skolan kan påverka så mycket . "De lär sig engelska ändå" osv. Jag läser dina inlägg till honom, det är bra...!!!
    Om barnen tänker studera vidare är det ju en stor fördel att redan kunna plugga på engelska. De läser matte, fysik, kemi osv på engelska vilket både underlättar nu (många saker heter ju konstiga saker som på engelska blir helt logiskt) och senare (då många böcker i ämnena är på engelska när det kommer till högre studier).

Sedan om det blir problem tas de verkligen på allvar. Ett barn i min sons klass får tex extramöten med en lärare för han har lite problem med studieteknik.
  • Anonym (Skolfrågan)
    kirsikka skrev 2015-04-16 19:28:24 följande:
    Och just det, vi körde förbi förra helgen och mannen tyckte skolgården såg jättetråkig ut, "som en fängelse"!  Inte så bra första intryck...
    Jarnelind skrev 2015-04-18 08:11:05 följande:
    Har också varit och kollat gården och jag håller med din man, skolgården är fruktansvärd. Nu kan jag bortse lite från det rätt mycket eftersom mitt barn är så pass stort (7:an till hösten) men hade jag haft mindre barn hade det inte varit aktuellt med tanke på hur viktigt det är att komma ut och röra på sig, leka av sig, mellan lektionerna. Har också blivit inbjuden till infohelgen med lärarmöte och det blir väl avgörande. Som alla säger är det läraren som blir det viktiga, så kompetens och inställning/personlighet/arbetskapacitet hos den enskilda personen blir givetvis det som spelar roll. Som i alla skolor.
    Det jag också varit oroad över är planerna på sikt. Nu behöver vi ju bara "bry oss" i tre år framöver, men mycket kan förändras snabbt. Vad är ägarnas idé och plan? Dom är ju ändå där för att tjäna pengar på verksamheten och just nu är det en ruggig expansionstakt, dom öppnar massor av nya skolor och klasser, eftersom den är så himla populär (just nu i alla fall).
    Ja det är sant, den är urtråkig. Men det är också något väldigt övergående, snart nog kommer det inte vara så viktigt (när barnet växer och leker mindre). Men skolan anordnar rastlekar av olika slag just pga gården och för att barnen ska få "springa av sig" så de gör det de kan för att gården ska vara av mindre betydelse.

• Anonym (Skolfrågan)
    tackade ja skrev 2015-05-13 19:48:07 följande:
    Hej! 

Vi tackade ja till plats för för son som ska börja 5:an i höst men nu börjar han tveka Han var också jättenöjd efter prova-på-dagen men nu kommer frågor som kompisar, läxor, avståndet m.m upp.
    Tackade ni ja till er plats? 
    Är det någon som vet hur det ser ut med läxor? 
    Det är inte mer läxor än i en vanlig skola. 
  • Anonym (Skolfrågan)
    Anonym (Tackade ja) skrev 2015-05-14 10:56:19 följande:
    Tack för svar!

Hur mycket läxor har de på ett ungefär en vanlig vecka?
    Hur ser ett schema ut, när börjar resp slutar de?
    Tror du det blir tufft att börja 5:an i Engelska i höst om man kommer från en "vanlig" skola?

Trivdes din son från första början?
    De börjar 8 och slutar 13.30-14.30. Min son går på extra tutorials 2 ggr/v så c:a 1 timme till de dagarna. 3-4 läxor kanske. Matte, svenska, science, engelska. Det är olika men vi upplever inte att det är mycket.

Min son har trivts från dag 1. Det har varit en del små problem under terminerna som gått men de har tagits på allvar och lösts direkt av skolan. Fick han valet att gå tillbaka till sin gamla klass (där han också trivdes och hade vänner) och att stanna väljer han att stanna!
  • Anonym (Skolfrågan)
    Anonym (Tackade ja) skrev 2015-05-14 16:39:58 följande:
    Så tacksam för dina svar! :)
    Hur funkar det i klassen rent storleksmässigt? Hur många är de?
    Är det bra gemenskap?
    Klassen är lika stor som i andra skolor och jag tycker den fungerar bra. Gemenskap osv vet jag faktiskt inte men jag har inte hört något annat i alla fall. Just sonens klass är lite pratig vet jag men de jobbar hårt med den biten.
Svar på tråden Engelska skolan Sthlm, bra? Hjälp med tankar tack!