Inlägg från: Anonym (skild mamma) |Visa alla inlägg
  • Anonym (skild mamma)

Vad har man rätt till vid gemensam vårdnad?

Anonym (Frågetecken) skrev 2014-04-24 10:43:57 följande:
    Förstår att ni visste mindre än mig.
    Jo - man kan absolut skriva på både faderskapet och gemensam vårdnad redan INNAN barnet har fötts!
    Vi har gjort det för en månad sen så....
    Jaha.   lagarna har väl ändrats då.   Min f d make tillika barnets far försökte köpa gemensam vårdnad innan barnet var fött  (typ  "Jag betalar 3000 i månaden i underhåll och vi kommer att ha gemensam vårdnad".   Skriv på här!).   Min advokat  bara skrattade åt honom;  eftersom barnet inte ens var fött kunde vi inte göra upp om det.

Betänketid för skilsmässa gällde inte ofödda barn  -  har någon av föräldarna/båda  ett redan existerande barn blir det 6 månaders betänketid innan skilsmässa blir godkänd.
  • Anonym (skild mamma)
    Anonym (insatt) skrev 2014-04-30 02:25:12 följande:
    Fderskapet kan fastställas före barnets födelse och i samband därmed brukar man ta ställning till vårdnadsfrågan; ensam eller gemensam .... MEN familjerätten får inte godkänna bekräftelsen förrän barnet är fött  och först därefter anmäla vem som är far och hur vårdnaden skall ordnas. Att man kan "skriva" på före födelsen innebär alltså inte att faderskap och vårdnad gäller rent juridiskt före barnets födelse .... den tar ngn vecka därefter!
    OK;  min advokat var alltså insatt!
Svar på tråden Vad har man rätt till vid gemensam vårdnad?