• Anonym (Ensam kvar)

"I nöden prövas vännen" - men om alla vänner försvinner...?

Någon som varit med om en livskris där vännerna en efter en börjat lysa med sin frånvaro och ni insett att era vänner kanske inte stod er så nära trots allt? Livskris som i allvarlig sjukdom, skilsmässa, dödsfall etc.. Vad är era erfarenheter av detta? Hur hanterade ni det? Konfronterade "vännerna"? Skaffade nya?

• Svar på tråden "I nöden prövas vännen" - men om alla vänner försvinner...?
  • Anonym (Ensam kvar)
    Anonym (systrar) skrev 2014-04-19 15:35:26 följande:
    Är uppvuxen i en stor familj med många syskon så man skulle tro att jag har ett stort skyddsnät men det är precis tvärtom. Jag har haft oturen att drabbas av en rad kriser: förlossningspsykos, makens cancer, sonens svåra mobbing, dotterns funktionshinder, en trafikolycka som resulterade i kroniska smärtor, bonussonens död. Man kunde tro att någon av alla mina "nära och kära" skulle vilja ställa upp med kanske barnvakt så att jag kunnat vara med min man vid hans operationer. Någon kunde kanske knackat på dörren och frågat om jag behövde någon hjälp med det praktiska när hela livet är i kaos, men nej. Jag har vid några tillfällen bett om hjälp när det krisat totalt men har fått höra att de inte kan för att de måste måla båten, putsa fönster, träna, ut och äta med kompisar, ha homeparty, you name it! Ganska snart insåg jag att den enda jag kunde lita på och räkna med var mig själv och så har det fått bli. Det är inte enbart negativt även om jag ofta känner att det bara är en tunn hinna mellan mig och total kollaps. Men det är bara att köra på, ensam är stark.

Tack för ett väldigt konstruktivt och bra inlägg. Jag tror att du är helt rätt ute här. Jag har precis bestämt mig för att tacka ja till just sådan hjälp som du beskriver och jag tror att det kan ha en positiv effekt på många olika sätt. Men som sagt, du har nog helt rätt i detta.
  • Anonym (ensam 3)

Jaha, så de vänner som sticker är inte elaka, utan bara egoistiska? Jamen då känns det ju genast mycket bättre...

Förresten, att finnas där för en vän behöver inte innebära att man måste sitta och lyssna flera timmar på en massa tråkiga saker. Jag håller med om att det många gånger kan vara olämpligt att dumpa en massa bekymmer på en vän. Men, det kan lika väl betyda att man erbjuder praktisk hjälp med något, för att göra livet enklare för den som har det jobbigt, eller bara bjuda över vännen på fika eller något. Det kan vara väldigt enkelt. Men när de demonstrerar tydligt att de inte vill erbjuda något överhuvudtaget, vad skall man tro då?  

• Anonym (Ensam kvar)
    Lenalena01 skrev 2014-04-19 16:34:06 följande:
    Så här resonerar jag, om man hamnar i en livskris (har personligt gått igenom ett par stycken) så bör man kontakta ett professionellt samtalsstöd /psykolog där man kan få bearbeta sina tankar och känslor. De är proffs på att stödja, de är neutrala och du slipper fundera på om det du säger någongång kommer slå tillbaka. En vän tål lite samtal men personligen tycker jag att vännerna i första hand ska finnas till för att bryta sina tankemönster dvs att man pratar om andra saker än det jobbiga. Att man kanske hittar på fler aktiviteter än vanligt återigen för att hämta positiv energi. Lägger man en massa timmar på att prata om väldigt jobbiga saker så påverkar det vännen i sin tur negativt mer än vad man kanske tror. Eftersom vännen dels är mer känslomässigt engagerad i dig än psykologen och dels för att utsätts man för det om man inte valt det själv så finns det stor risk att man påverkas själv negativt, man bär med sig tankarna, kanske dag och natt. Så det kan vara anledningen till att vissa vänner drar sig undan efter ett tag. Många människor brottas också med egna problem som tar tid och energi men som dom kanske inte pratar om, dom har helt enkelt fullt att hålla näsa ovanför vattenytan med sitt egna. Så jag tror inte att vännerna smiter undan för att dom är elaka utan det kan finnas en rad andra anledningar.

Konstigt. Det var ju det här inlägget jag försökte citera förut!
  • Anonym (Ensam kvar)
    Anonym (systrar) skrev 2014-04-19 15:35:26 följande:
    Är uppvuxen i en stor familj med många syskon så man skulle tro att jag har ett stort skyddsnät men det är precis tvärtom. Jag har haft oturen att drabbas av en rad kriser: förlossningspsykos, makens cancer, sonens svåra mobbing, dotterns funktionshinder, en trafikolycka som resulterade i kroniska smärtor, bonussonens död. Man kunde tro att någon av alla mina "nära och kära" skulle vilja ställa upp med kanske barnvakt så att jag kunnat vara med min man vid hans operationer. Någon kunde kanske knackat på dörren och frågat om jag behövde någon hjälp med det praktiska när hela livet är i kaos, men nej. Jag har vid några tillfällen bett om hjälp när det krisat totalt men har fått höra att de inte kan för att de måste måla båten, putsa fönster, träna, ut och äta med kompisar, ha homeparty, you name it! Ganska snart insåg jag att den enda jag kunde lita på och räkna med var mig själv och så har det fått bli. Det är inte enbart negativt även om jag ofta känner att det bara är en tunn hinna mellan mig och total kollaps. Men det är bara att köra på, ensam är stark.

Först vill jag beklaga alla oerhört tuffa saker du har varit igenom. Och jag förstår verkligen att du hade behövt hjälp! Inte minst praktiskt! Visst är det just det som man behöver hjälp med och som andra faktiskt skulle kunna avlasta en med. Beklagar att dina så kallade vänner valde annat. Ensam är stark säger du. Menar du veklingen det? Eller känner du dig det minsta bitter över att det blev som det blev?
  • Antilopen
    Anonym (Lennart) skrev 2014-04-19 12:21:40 följande:
    Fast ansvaret ligger aldrig på vännerna , kan aldrig göra och kommer aldrig göra.

Man kan tycka att jamen det är ju bara att fråga, nej det är inte bara att fråga.  Om  JAG inte säger något kan jag heller inte begära att vännerna säger något.

I vänskap handlar det om att ge och ta.  Om ingen säger något måste JAG vara den som sträcker ut en hand och säger "hjälp mig". 

istället för att sura ihop och tycka vännerna sviker kan man själv vara den kontaktsökande, och man behöver inte fråga halva bekantskapskretsen. Det räcker med att säga till en eller två vänner att man behöver hjälp och stöd.

Och handen på hjärtat, vad är det för vänskap man har om man inte klarar av att säga till sin vän att man behöver hjälp? Vad är för vänskap man har om man som vän inte kan fråga vad man kan göra för att hjälpa? 
    Rannsaknning kanske är på sin plats innan man dömer ut sina vänner.
    Om du sitter och gråter över någons dödsfall, inte är det ditt "ansvar" att räcka ut en hand och be din vän att hålla om dig. En riktig vän tar dig i sin famn på en gång!
  • Anonym (Ensam kvar)
    Antilopen skrev 2014-04-19 20:19:18 följande:
    Om du sitter och gråter över någons dödsfall, inte är det ditt "ansvar" att räcka ut en hand och be din vän att hålla om dig. En riktig vän tar dig i sin famn på en gång!

• Antilopen

TS, vill du berätta vad det är som har hänt dig? Jag finns här som medmänniska och lyssnar i så fall :) kram på dig!

• Lenalena01
    Anonym (ensam 3) skrev 2014-04-19 19:37:55 följande:
    Jaha, så de vänner som sticker är inte elaka, utan bara egoistiska? Jamen då känns det ju genast mycket bättre... Förresten, att finnas där för en vän behöver inte innebära att man måste sitta och lyssna flera timmar på en massa tråkiga saker. Jag håller med om att det många gånger kan vara olämpligt att dumpa en massa bekymmer på en vän. Men, det kan lika väl betyda att man erbjuder praktisk hjälp med något, för att göra livet enklare för den som har det jobbigt, eller bara bjuda över vännen på fika eller något. Det kan vara väldigt enkelt. Men när de demonstrerar tydligt att de inte vill erbjuda något överhuvudtaget, vad skall man tro då?  

Du väljer att tolka vännerna som egoistiska efter att du läst mitt resonemang, jag väljer att se dom som mänskliga och acceptera situationen. Jag inser att många gånger finns det MYCKET mer bakom en händelse än det man själv ser. Jag skulle gissa att du och jag ser ungefär på liknande sätt när det gäller allt annat i livet. När man väljer att se tillvaron ur ett negativt perspektiv beror det oftast på en dålig självkänsla dvs att den inre monologen/tankarna som snurrar i huvudet dagligen präglas av negativ energi. Allt vi säger och gör utgår från vår kärna. Det skulle kunna vara en anledning till att du inte haft ett socialt nätverk på sistone. Människor tenderar att dra sig till positiv energi. Man kan bygga upp sin självkänsla genom att byta ut negativa tankar till positiva tankar framför allt berör det tankarna man har om sig själv. Faktum är att jag nyligen befunnit mig i samma situation som dig, men i mitt fall var det inte en vän utan en älskad familjemedlem. Så jag vet hur besviken man känner sig men livet är fullt av utmaningar, det är hur vi agerar när vi går vidare som präglar oss framöver och ger oss vår vardag. Antingen ältar vi och blir bittrare och mer negativa eller så ser vi det som att vi lär oss något och väljer att fokusera på allt det positiva som finns runt omkring oss. Du väljer själv vilket liv du vill leva i större utsträckning än du tror.
  • Anonym (systrar)
    Anonym (Ensam kvar) skrev 2014-04-19 20:04:32 följande:

Först vill jag beklaga alla oerhört tuffa saker du har varit igenom. Och jag förstår verkligen att du hade behövt hjälp! Inte minst praktiskt! Visst är det just det som man behöver hjälp med och som andra faktiskt skulle kunna avlasta en med. Beklagar att dina så kallade vänner valde annat. Ensam är stark säger du. Menar du veklingen det? Eller känner du dig det minsta bitter över att det blev som det blev?

Jag är ensam i många svåra situationer och jag är verkligen inte stark men det kan jag liksom inte ta någon hänsyn till. Min man och mina barn har bara mig så det är inte lönt att känna efter om jag orkar eller ej.

Visst fattar jag att jag inte kan klara detta i all evighet och visst hoppas jag att situationen ska lätta. Men just nu finns det inte någon ljusning i sikte så allt jag kan göra är att fortsätta.

Om jag är bitter? I början kanske, när jag fortarande var naiv nog att tro att jag kunde räkna med viss hjälp och avlastning men numera varken orkar eller hinner jag.

Fast ett tillfälle sitter ganska hårt i hjärtat fast det var flera år sedan nu:

det var ett par dagar efter makens första operation, han låg fortfarande på sjukhus. Jag var hemma med lillan som hade feber. Plötsligt ringde telefonen. Det var skolan som ringde, min son (9 år) hade blivit misshandlad på skolgården.

Den gången var det riktigt illa så vi var tvugna att uppsöka läkare. Men vad skulle jag göra med lillan? Jag ringde min mamma för att be henne komma och passa min dotter. Det kunde hon inte för hon hade lovat att ta min systers pojke till Gröna Lund den eftermiddagen/kvällen och ville inte bryta det löftet.

Det slutade med att jag satt på akuten med en snorig, febrig och ledsen 3-åring och en rädd, förtvivlad 9-årig med hjärnskakning och sprucken trummhinna.

Men allt går om man måste och vi tog oss genom den situationen också. Och på sätt och vis är det en trygghet att veta att du aldrig kan räkna med någon annan. Det är du själv och ingen annan som måste reda ut allt och det vet du om.
  • Anonym (Ensam kvar)
    Anonym (systrar) skrev 2014-04-21 13:48:42 följande:
    Jag är ensam i många svåra situationer och jag är verkligen inte stark men det kan jag liksom inte ta någon hänsyn till. Min man och mina barn har bara mig så det är inte lönt att känna efter om jag orkar eller ej.

Visst fattar jag att jag inte kan klara detta i all evighet och visst hoppas jag att situationen ska lätta. Men just nu finns det inte någon ljusning i sikte så allt jag kan göra är att fortsätta.

Om jag är bitter? I början kanske, när jag fortarande var naiv nog att tro att jag kunde räkna med viss hjälp och avlastning men numera varken orkar eller hinner jag.

Fast ett tillfälle sitter ganska hårt i hjärtat fast det var flera år sedan nu:

det var ett par dagar efter makens första operation, han låg fortfarande på sjukhus. Jag var hemma med lillan som hade feber. Plötsligt ringde telefonen. Det var skolan som ringde, min son (9 år) hade blivit misshandlad på skolgården.

Den gången var det riktigt illa så vi var tvugna att uppsöka läkare. Men vad skulle jag göra med lillan? Jag ringde min mamma för att be henne komma och passa min dotter. Det kunde hon inte för hon hade lovat att ta min systers pojke till Gröna Lund den eftermiddagen/kvällen och ville inte bryta det löftet.

Det slutade med att jag satt på akuten med en snorig, febrig och ledsen 3-åring och en rädd, förtvivlad 9-årig med hjärnskakning och sprucken trummhinna.

Men allt går om man måste och vi tog oss genom den situationen också. Och på sätt och vis är det en trygghet att veta att du aldrig kan räkna med någon annan. Det är du själv och ingen annan som måste reda ut allt och det vet du om.

Läste ditt inlägg förut och har funderat över det under dagen. Det ligger mycket i det du skriver också. Det kanske är så att man måste förlita sig på sig själv helt enkelt och släppa tankarna på vad man förväntar sig av andra. Jag känner ju att det hindrar mig och det är ju inte heller rätt. Jag känner mig egentligen bättre än så.

Men har du saknat en vän eller har du saknar den praktiskt hjälpen?

Kan tänka mig att din mamma blev lite enkelspårig i sitt tankesätt och fokuserade så mycket på det där löftet att hon inte såg att det faktiskt kunde finnas något annat som var ännu viktigare. Jag förstår att du har haft svårt att släppa det.
  • Anonym (Ensam kvar)
    Antilopen skrev 2014-04-19 20:33:18 följande:
    TS, vill du berätta vad det är som har hänt dig? Jag finns här som medmänniska och lyssnar i så fall :) kram på dig!

Förlåt mig, jag missade det här inlägget. Tack, vad snäll du är. Jagar nog vara ledsen att de gamla vännerna jag trodde att jag hade inte har erbjudit detsamma. Men de vet nog inte hur de ska göra helt enkelt.
  • Anonym (Medea)

Jag skilde mig i somras efter ett 22 år långt äktenskap. Trots att vi var överens, och att våra tre barn varit harmoniska genom separationen, så var det jättetungt. Det var en blandning av djup sorg, lite lättnad över beslutet, skuld över att kärleken inte blev livslång, att det blev så definitivt osv osv.

Den som inte var inblandad i separationen, och som stod mig närmast, var min dåvarande bästa vän och själssyster. Vi hade i många års tid varit otroligt tighta, pratat om allt i hela världen, delat alka upplevelser. Vi hade skrattat och gråtit och lyssnat. Hon hade precis gått igenom en olycklig kärlek, ett jobbyte, en systers sjukdom och sin pappas diagnos under våren. Jag fanns där hela tiden, bara ett samtal bort eller 10 min körning.

När jag var som mest ledsen och skuldtyngd i somras så sa jag hur tacksam jag var för att ha henne, för att hon fanns där för mig. Och hon backade undan, sa att hon inte var typen av vän som ville finnas där och att vi kunde höras efter sommaren när jag mådde bättre. Så jag fick klara mig själv, lyfta mig ur träsket och resa mig. Och jag hade andra vänner som bollplank när det behövdes, som fattade att 22 års förhållande är ett helt liv.

Hon kom givetvis tillbaka när allt var bättre, var som vanligt, och har inte med ett ord nämnt sommaren. För mig är det dock inte samma, jag har fullt förlåtit henne för att hon inte hanterade att finnas runt en människa i kris, att hon inte förmådde vara en fin vän just då. Däremot vet jag ju nu att om hela min familj skulle bli utplånad i en olycka - så skulle hon försvinna ur mitt liv också. För hon är inte en vän i nöden.

I fredags kom hon hem på fika, och då sa jag faktiskt just det. Det var svaret på hennes fråga om varför jag inte längre berättar något om mig själv för henne.

Det är ju för att hon lämnar mig när jag är som mest sårbar, då går det ju inte att visa sig sårbar i relationen....

• emsb35

Jag bad om hjälp. En specifik skjuts som behövdes till- från en behandling som jag skulle få och jag kan inte köra efter behandlingen. Min man brukar köra mig och han har fått stroke. Fick ett snabbt svar ?nej, jag jobbar då? inte höra med partnern eller diskutera fram något. Har dock fått förfrågningar om att göra ?roliga saker? som att gå på stan osv. Är det en riktigt vän? Jag vet i mitt <3 att jag/vi hade försökt hjälpa dem i fall de varit utsatta. 

• Anonym (E)
    Anonym (Ensam kvar) skrev 2014-04-17 20:54:32 följande:
    "I nöden prövas vännen" - men om alla vänner försvinner...?

Någon som varit med om en livskris där vännerna en efter en börjat lysa med sin frånvaro och ni insett att era vänner kanske inte stod er så nära trots allt? Livskris som i allvarlig sjukdom, skilsmässa, dödsfall etc.. Vad är era erfarenheter av detta? Hur hanterade ni det? Konfronterade "vännerna"? Skaffade nya?

Varför skulle man konfrontera? Vad ska det leda till....? Nej, man inser att man inte hade så nära vänner som man trodde och går vidare.
  • Anonym (Zyx)

Stora delar av min familj har försvunnit på det sättet. Eller ja, försvunnit har de väl inte men vi har ingen vidare kontakt längre. Till stor del beroende av att jag märkt att de är väldigt ointresserade av att hjälpa till när det väl gäller. För mig så kan man inte ha en nära relation om man enbart tänker dela de roliga och lättsamma stunderna.

Det går heller inte att ha en stor imbalans där man själv alltid ställer upp om det är något men man får i princip böna och be om någon annan ska hjälpa en. Det är under min värdighet och det märks snabbt vem som blir besvärad när man ställer frågan.

Under lång tid trodde jag att många människor helt enkelt var väldigt själviska men efter att ha träffat många underbara och fina personer på arbetsplatser, fritiden och i andra sammanhang så inser jag att det inte alls är särskilt vanligt. De flesta ställer upp för sin familj så länge de inte blir rakt av utnyttjade eller det krävs fullkomligt orimliga saker av dem. 

• emsb35
    Anonym (Zyx) skrev 2023-07-17 16:30:28 följande:

Stora delar av min familj har försvunnit på det sättet. Eller ja, försvunnit har de väl inte men vi har ingen vidare kontakt längre. Till stor del beroende av att jag märkt att de är väldigt ointresserade av att hjälpa till när det väl gäller. För mig så kan man inte ha en nära relation om man enbart tänker dela de roliga och lättsamma stunderna.

Det går heller inte att ha en stor imbalans där man själv alltid ställer upp om det är något men man får i princip böna och be om någon annan ska hjälpa en. Det är under min värdighet och det märks snabbt vem som blir besvärad när man ställer frågan.

Under lång tid trodde jag att många människor helt enkelt var väldigt själviska men efter att ha träffat många underbara och fina personer på arbetsplatser, fritiden och i andra sammanhang så inser jag att det inte alls är särskilt vanligt. De flesta ställer upp för sin familj så länge de inte blir rakt av utnyttjade eller det krävs fullkomligt orimliga saker av dem. 

Jag håller med om att det är under ens värdighet. Man ska väl ha självrespekt! 

Har konfronterat personen och hon verkade ha svårt att se det ur mitt perspekti.

Jag hoppas på det senare du skrev för nu har jag alltså haft kontakt med en person som tyckt att en sån liten sak som jag frågat om varit stor (om man läser mitt tidigare inlägg). Jag trodde att hon/de självklart skulle hjälpa till. Ibland frågat man kanske fel människor? Det är jobbigt men bra att man får reda på hur det ligger till. 

Svar på tråden "I nöden prövas vännen" - men om alla vänner försvinner...?