Anonym (Ensam kvar) skrev 2014-04-19 20:04:32 följande:
Först vill jag beklaga alla oerhört tuffa saker du har varit igenom. Och jag förstår verkligen att du hade behövt hjälp! Inte minst praktiskt! Visst är det just det som man behöver hjälp med och som andra faktiskt skulle kunna avlasta en med. Beklagar att dina så kallade vänner valde annat.
Ensam är stark säger du. Menar du veklingen det? Eller känner du dig det minsta bitter över att det blev som det blev?Jag är ensam i många svåra situationer och jag är verkligen inte stark men det kan jag liksom inte ta någon hänsyn till. Min man och mina barn har bara mig så det är inte lönt att känna efter om jag orkar eller ej.
Visst fattar jag att jag inte kan klara detta i all evighet och visst hoppas jag att situationen ska lätta. Men just nu finns det inte någon ljusning i sikte så allt jag kan göra är att fortsätta.
Om jag är bitter? I början kanske, när jag fortarande var naiv nog att tro att jag kunde räkna med viss hjälp och avlastning men numera varken orkar eller hinner jag.
Fast ett tillfälle sitter ganska hårt i hjärtat fast det var flera år sedan nu:
det var ett par dagar efter makens första operation, han låg fortfarande på sjukhus. Jag var hemma med lillan som hade feber. Plötsligt ringde telefonen. Det var skolan som ringde, min son (9 år) hade blivit misshandlad på skolgården.
Den gången var det riktigt illa så vi var tvugna att uppsöka läkare. Men vad skulle jag göra med lillan? Jag ringde min mamma för att be henne komma och passa min dotter. Det kunde hon inte för hon hade lovat att ta min systers pojke till Gröna Lund den eftermiddagen/kvällen och ville inte bryta det löftet.
Det slutade med att jag satt på akuten med en snorig, febrig och ledsen 3-åring och en rädd, förtvivlad 9-årig med hjärnskakning och sprucken trummhinna.
Men allt går om man måste och vi tog oss genom den situationen också. Och på sätt och vis är det en trygghet att veta att du aldrig kan räkna med någon annan. Det är du själv och ingen annan som måste reda ut allt och det vet du om.