• Mimmi O

Vad är det med föräldrar på barnkalas?!

Min son har varit på 5års-kalas i helgen.

Jag reagerade redan förra året (4års-kalasen) att det var så många som stannade hela kalaset. Om man är fyra år och ses på förskolan fem dagar i veckan så ska man klara att vara ifrån mamma och pappa 2h på barnkalaset!
    När vår son hade kalas förra året så stannade 6/10 föräldrar kvar hela kalaset. Jag vill inte ha dom här?!

Min son var som sagt på 5års-kalas i helgen... 4/13 föräldrar stannade. "Du vill nog att jag stannar Love".

Vad är problemet?! Det är inte föräldrarna jag bjudit.

Snart ska sonen ha 5års-kalas.
    Jag vill inte ha föräldrarna här.
    Jag vill kunna lägga all energi på barnen och kalaset men förra gången skulle de passas upp med mat och kaffe dom också.

Jag vill inte ha dom här!

Varför väljer ni föräldrar att stanna kvar? I undantagsfall där det verkligen inte går att lämna, kan man faktiskt fråga lite fint om man får vara kvar.... Men ni andra får gå!

• Svar på tråden Vad är det med föräldrar på barnkalas?!
  • Mimmi O
    amiofo skrev 2014-04-14 06:12:37 följande:

Dels kanske barnet är blygt och vill ha kvar förälder.

Barnet kanske kan vara bråkigt så det vore inte snällt att lämna över på dem

Föräldrarna kanske är kompisar

Man själv som förälder har ingen riktig koll på vem den andra föräldern är och vill inte lämna sitt barn hos en okänd person som samtidigt ska ta hand om en hel grupp barn.

Om barnet är blygt så behöver fasiken barnen öva på att vara ifrån sina föräldrar!

Jag tror snarare att det är föräldrarna som inte kan släppa sina barn!

Om barnet är bråkigt så diskuterar man det här innan!

Om föräldrarna är kompisar? Förra året var inte jag kompis med föräldrarna och de var inte kompisar med varandra. Stelt och konstigt blev det... Men kvar, det skulle dom vara!
  • Mimmi O
    amiofo skrev 2014-04-14 06:12:37 följande:

Dels kanske barnet är blygt och vill ha kvar förälder.

Barnet kanske kan vara bråkigt så det vore inte snällt att lämna över på dem

Föräldrarna kanske är kompisar

Man själv som förälder har ingen riktig koll på vem den andra föräldern är och vill inte lämna sitt barn hos en okänd person som samtidigt ska ta hand om en hel grupp barn.

Det sista argumentet kan jag köpa om barnen är 3år eller yngre!
  • Mimmi O
    sextiotalist skrev 2014-04-14 06:20:09 följande:

Är det ett nytt fenomen?

Det känns så. När jag var barn så stannade ingen.
  • Mimmi O
    Lattjo skrev 2014-04-14 06:29:25 följande:

Vi organiserar inte så mycket på kalasen så för min del får gärna dom vuxna stanna. Sist jäntan hade kalas hade vi dansstopp, fika och sen var det mer "röj runt tills ni stupar" ;) Nu när jag räknade efter var vi 8 vuxna sist dottern hade kalas. Jag, bonuspappa, pappa, bonusmamma, kompis mamma, gudsonens mamma, pappa och bonuspappa. Då kan man ju få massor med hjälp med disk och avplock ;) Vill dom ha en massa kaffe och grejer vet dom vart kaffebryggaren står. Jag gör dom en kaffe/latte var sen kan dom fixa det själva.

Tyvärr kan man nog inte göra så mycket. Vid 4 är det fortfarande många som inte riktigt kan släppa sina barn och vill man att dom ska komma på kalaset får man nog ta att föräldrarna kommer med dom med. Själv har jag mer än gärna släppt dom och tagit ett brejk i två timmar ;)

Fast där känns det som om ni kände varandra bra hela bunten?

Här skulle jag visa runt i huset etc trots att vi hade ett gäng på 14 barn som vi hade planerat aktiviteter åt.

Jag tycker att det tillhör ren hyfs att man frågar om det är ok för det finns skäl etc.

Eller har jag helt fel för mig?
  • Mimmi O
    katastrofplantagen skrev 2014-04-14 06:41:35 följande:

Jag tycker de andra redan svarat dig bra, men för att du ska förstå att fler är av samma åsikt och det inte bara är en enskild åsikt så ger jag även min.

Är barnet yngre än 6-7 år så har det ofta den stora tryggheten i en förälder. Om det slår sig vill det inte bli tröstat av Olles pappa, utan av sin egen förälder.

Barn hanterar konflikter som barn. Om 10 ungar börjar bråka kan du omöjligt hantera situationen på egen hand. Barn kan inte de sociala reglerna fullt ut.

Barn har inte i regel inte relationer till varandra förrän upp i skolåldern där de lör sig samverka i klassen. Ska de gå runt hemma hos dig helt vilse då?

Vissa låter inte sina barn i den åldern vara ute obevakat själva heller tex. Av olika anledningar. Jag vill ha koll på att du har koll på vad mitt barn gör.

Men Gud. Då har jag fått det konstaterat och bekräftat att det handlar om att dagen s föräldrar är överbeskyddande. Vilket jag inte tror gynnar någon i längden.

När jag var liten så var det bannemig inga föräldrar som stannade... Vi (på de kalasen) har blivit självständiga och socialt utvecklade.
  • Mimmi O
    Liten i April skrev 2014-04-14 06:55:58 följande:

Forts.

Råkat ut för det med mina barn. Är det något nytt fenomen?

Uppenbarligen? Jag önskar att föräldrar "tänkte" lite mer som dig.
  • Mimmi O
    Ramborg skrev 2014-04-14 07:50:27 följande:

Varför vill du inte lära känna barnets kompisars föräldrar, TS?

42.
    Det handlar inte om att jag inte vill lära känna barnens föräldrar. Jag skulle gärna fixa fika tillsammans med dem och barnen vid något annat tillfälle.

När min son har kalas så vill jag lägga allt krut på honom och hans kompisar! Vi brukar (har haft) ett par planerade aktiviteter samt fri lek. Under den fria leken så har jag haft fullt upp med att fixa mat eller fika till kalasbarnen och jag har inte haft tid att ta hand om föräldrarna.

Föräldrarna har inte heller erbjudit sig att hjälpa till.

De får kaffe och fika dem också. Om de nu är hemma så måste jag passa upp på dem. Det är ingenting jag kan förbise... Men jag hade gärna lagt all min kraft åt barnen!
  • Mimmi O
    oraklet från delphi skrev 2014-04-14 07:54:47 följande:

Förlåt alla stavfel... ska stå "om vissa förädrar" :)
    Tack! Det är precis det här jag menar! Ibland känns det precis som om de ska granska hur vårt kalas är och försöka toppa det själva.

Det känns granskande.
  • Mimmi O

Tack för alla svar! Övergripande känns det som om att jag ska vara väldigt tydlig i inbjudan!

Som jag skrev innan... Är det någon som har problem med att lämna eller lämnas så får de antingen träna på det eller strunta i att gå på barnkalas.

• Mimmi O

Såhär är min uppfattning.

Men om nu föräldrarna vill/måste stanna... Då förutsätter jag att man som förälder frågar om det är okej samt erbjuder sig att hjälpa till med diverse saker vilket jag aldrig varit med om men som borde göras i rent hyfs!

Svar på tråden Vad är det med föräldrar på barnkalas?!