Inlägg från: mr me |Visa alla inlägg
  • mr me

Kan du förstå att man känner hat mot feminism?

Jupiter skrev 2015-01-27 14:57:13 följande:

bittra män som tror att deras rättigheter kommer att tas ifrån dem.

Så kan man ju också formulera det, om man är trångsynt.

Det kan ju faktiskt vara så att det är "bittra" män som snarare ser att feminismen är till skada även för kvinnor.

Sverige är mer feministiskt idag än förr, men även ett otryggare land för kvinnor att vistas utomhus på nattetid t.ex.

Det är farligare för en kvinna att ta en promenad en sen kväll en lördag idag än för 30 år sedan.
  • mr me
    Jupiter skrev 2015-01-27 15:29:41 följande:
    Det är så det är, nu är dock inte motståndet mot feminismen så stort men dessa motståndare (oftast män över en viss ålder som bor på en mindre ort) hörs väldigt mycket.

Problemet i världen stavas återigen män eftersom det är män som är skyldiga på de flesta plan i samhället.
    Det är inte speciellt farligt för kvinnor att vistas utomhus, ska man titta statistiskt så är det farligare för dem att stanna hemma.
    Men visst är det oroande att män begår våldshandlingar mot kvinnor, det är väldigt oroande och det är också därför feminismen behövs.
    Du tar upp många spännande feministiska logiska felslut i ditt inlägg.

Att man inte aktivt protesterar mot eller gör "motstånd" mot feminism är inte samma sak som att man sympatiserar med ideologin. De flesta kvinnor är trots allt inte feminister, de är heller inte antifeminister, de bryr sig helt enkelt inte.

Vad hade världen varit utan dessa män du hatar så innerligt? Män står för nästan alla innovationer. Alla tekniska landvinningar, byggande av hus, vägar och industrier. Du hade inte suttit och skrivit på Familjeliv just nu om det inte vore för den halva av befolkningen som du avskyr.

Det finns dock män som skapar problem, som begår brott, som gör dumma saker och dem ska man straffa och låsa in. Det är den konservativa lösningen. Ta bort dem som beter sig illa så att de skötsamma kan få lugn och ro. Feministerna vill inte göra detta utan belönar istället de våldsamma männen för att istället bestraffa de män som är skötsamma. Det förvärrar problemen.

Kvinnor råkar väldigt sällan ut för våld från anhöriga män som de inte varit medvetna om tidigare. Men JA, det finns kvinnor som attraheras av "bad boys", av kriminella och våldsamma män. Det är ett bekymmer och att det får fortgå beror på att feministerna är motvilliga att sortera ut dessa män från samhället. Istället utsätter ni feminister era medsystrar för våldtäkter, misshandel och mord genom att inte markera mot våldet och mot övegreppen och mot de män som står för det.
  • mr me
    FDFMGA skrev 2015-01-27 15:47:02 följande:
    Nja, om du vill se hur ett fenomen påverkar så måste du formulera svarsalternativen så att de inte enbart är anpassade till din egen lilla kokong.
    Om du har synpunkter på någon annan tråd som jag har skapat så skulle jag föredra om du följde forumets regler och tog den diskussionen i den tråden. Det blir enklare så.
  • mr me
    Jupiter skrev 2015-01-27 15:50:00 följande:
    Du har rätt till din åsikt.
    Läs det jag skrev igen, jag tror att det skulle vara nyttigt för dig. Jag tror att t.o.m du inser att jag har en hel fdel värdefulla poänger.

Prova att lägga ned det feministiska hatet med insinuationer om att jag har gjort och gör än det ena än det andra. Bara för en liten stund.

Lycka till! Glad
  • mr me
    Bjoer skrev 2015-01-27 16:12:46 följande:
    Å andra sidan var det farligare att stanna hemma en lördag med sin man för 30 år sedan än det är idag. ;)
    DET är jag inte så säker på. Vad har du för belägg för det?

Det finns väl inget som tyder på att kvinnor levde otryggt i sina hem i mitten av 80-talet? Tvärtom, vi har ju fått in fenomen som hedersvåld i Sverige där tiotusentals lever under en hederskodex.
  • mr me
    Bjoer skrev 2015-01-27 16:59:17 följande:
    Man hatar eftersom man har förutfattade meningar och fördomar.
    Eller för att man har personliga erfarenheter, kunskap, fakta och inser vad feminismen ställer till med.

De som lever under hot om hedersvåld i Sverige idag skulle gjort det i ett annat land om de inte fått komma hit eftersom det är deras familjer och deras usla värderingar som är problemet. Så det är inte fler kvinnor som lever otryggt pga. hedersvåld idag än tidigare.

Fast det var ju inte vad frågan handlade om, alls. Du påstod:
    Bjoer skrev 2015-01-27 16:12:46 följande:
    Å andra sidan var det farligare att stanna hemma en lördag med sin man för 30 år sedan än det är idag. ;)
    Vilket jag betvivlar.

Sen: "År 1921 Upphävs makens målsmanskap och husbondevälde över hustrun, det vill säga även den gifta kvinnan blir myndig. År 1965 kriminaliserades våldtäkt inom äktenskapet. 1980 erkänner Sverige FN:s konvention om avskaffande av all diskriminering av kvinnor."

30 år sedan var 1985, 20 år efter att det blev olagligt att våldta sin fru, 5 år efter att det blev olagligt med diskriminering pga. kön. Hur lång tid tror du det tar innan något sådant genomsyrar hela samhället?

Det där har du hittat på någon feministisk propagandasida. Det är helt enkelt inte sant.

Dels kan man inte utgå ifrån att alla män våldtog sina fruar hela tiden bara för att det var "lagligt", det är en väldigt manshatisk inställning du har. Dels är det som sagt inte sant att våldtäkter var lagliga innan 1964 års brottsbalk infördes. Det som hände var att våldtäkt som begrepp infördes då, det fanns inte tidigare.
  • mr me
    Bjoer skrev 2015-01-27 17:26:21 följande:
    Ja jävlar, wikipedia är en feministisk propagandasida! :D
    sv.wikipedia.org/wiki/V%C3%A5ld_i_n%C3%A4ra_relationer#Lagstiftningar_i_Sverige
    JA. Svenska Wikipedia är erkänt vänstervriden och hänvisar till opålitliga källor.
    Jag utgår inte från att alla män våldtog sina fruar hela tiden men nog fan skedde det mycket oftare innan det ens var olagligt än efter.
    Fast det där VET vi ju ingenting om. Det kan finnas kvinnor som blir våldtagna inom ett förhållande och inte anmäler trots att det är olagligt. Och det var förmodligen väldigt många män som inte våldtog sina fruar trots att det var "lagligt" (vilket det inte var).
    Ärligt talat, för att gnälla så mycket på feminister för att inte acceptera sanningen och vetenskap så tycker jag du verkar med just det själv. Du antar direkt att det jag skriver inte är sant istället för att kolla upp det själv innan du kommenterar. Det är inte konstigt att du har den inställning du har till feminism ifall du har så starka filter för vad du anser vara fakta. Försök backa några steg och släpp dina tidigare åsikter när du läser saker.
    Nja, skillnaden mellan dig och mig är väl att jag är lite mer insatt, har läst in mig på ämnet och tänker lite längre än att blint tro på Wikipedias artikel som hänvisar till en numera nedlagd feministisk blogg.

Det finns ju en ordentligt infekterad, men nedtystad, debatt i Sverige kring vad en våldtäkt faktiskt är och om det är så att bara män kan förgripa sig på kvinnor. Enligt Strafflagen såg man våldtäkter mot kvinnor som ett betydligt allvarligare brott än den nya lag som kom under 60-talet. Samtidigt spädde man ut våldtäktsbegreppet ordentligt.
  • mr me
    Ingram skrev 2015-01-28 13:18:34 följande:
    Det är ett faktum att kvinnor diskrimineras i samhället, vi tjänar i regel mindre även om vi utför samma arbete som männen och såklart är våld mot kvinnor ett stort problem.
    Nej, det är inte alls ett "faktum". Det finns inga som helst belägg för att det är så.

Att det förekommer löneskillnader eller andra olikheter är inte samma sak som att det förekommer diskriminering. Det kan helt enkelt vara så (och är så) att olika grupper i samhället presterar olika mycket.

Den enda mer omfattande diskriminering som faktiskt kan påvisas är den som män ofta utsätts för när kvinnor kvoteras in på arbetsplatser och utbildningar. Eller som svenskar som grupp utsätts för, oavsett kön, när invandrare kvoteras in.

Någon annan diskriminering har inte kunnat påvisas. Man har kunnat belägga löneskillnader, men det är inte samma sak som att löneskillnaderna är obefogade vilket SAMTLIGA seriösa studier inom området äveen understryker.

Den enkla förklaringen till att män tjänar mer är att män presterar mer. För arbetslivet i stort är män viktigare än kvinnor och kommer alltid att vara. Det är män som står för de flesta tekniska innovationerna, genomför de tyngsta jobben och står i frontlinjen när det brinner eller farliga arbetsuppgifter ska utföras. Det är även män som oftast riskerar sina liv när farliga arbetsuppgifter ska utföras. Hur många av dem som släckte skogsbränderna i somras var kvinnor t.ex? Var var alla ni feminister då? kan man fråga sig.
  • mr me
    Jupiter skrev 2015-01-28 14:20:14 följande:
    Är det rädsla?
    Du kommer inte med några sakargument (som väntat) så jag väljer att fokusera på det här.

"Är det rädsla".

Varför frågar du det? Om jag är rädd? Dumhet och ignorans skrämmer mig, det kan jag erkänna. Det är jag rädd för.

Men det är inte därför du frågar, därför att i din värld och enligt din mall är det fult att vara rädd. Du försöker, utifrån den feministiska normativa och motsägelsefulla mansmallen, avklä mig min manlighet genom att säga att jag är "rädd".

Det är inte fult att vara rädd. I synnerhet inte när det är befogat. I dagens samhälle finns det mycket som man på goda grunder kan vara (och borde vara) rädd för.

Västvärldens krigshets och benägenhet att vilja störta diktatorer som man är missnöjd med för att istället slunga ut länder i blodiga inbördeskrig. Hur många har inte dött i Irak, Afghanistan, Syrien och i Libyen för att man hoppats sprida lite "demokrati".

Det kan du nog också hålla med om att det är skrämmande. Och något att vara rädd för.

Så det där med att klistra på mig etiketten av att jag är rädd, för att du på så sätt hoppas klä av mig min manlighet och håna mig utifrån din feministiska världsbild där rädda män inte är något att ha, den kan du köra upp någonstans där det är mörkt. För den hör inte till debatten!
  • mr me
    Jupiter skrev 2015-01-28 15:22:21 följande:
    Det gör ju inte du heller så då är vi på samma nivå.
    Jo, det har jag gjort genomgående genom hela tråden.

Och att jag argumenterar väl och sakligt kan vem som helst se med egna ögon.
    Jupiter skrev 2015-01-28 15:22:21 följande:
    Jaja hur som helst så är det ett faktum att kvinnor diskrimineras i arbetslivet men tack och lov sker förändring.
    Däremot sker det inte förändring tack vare såna som du som väljer att vara anti och motarbeta kvinnors rätt.

Nej, det är inte ett faktum. Det är inte sant, inte ens nästan.

Däremot diskrimineras män i och med att kvinnor kvoteras in, och det tycker jag är fel.
Svar på tråden Kan du förstå att man känner hat mot feminism?