• Oroli

Emmaljunga Super Nitro på landsbygd?

Hej!

Står i valet och kvalet vad gäller barnvagn. Jag och min man har varit och tittat på vagn och föll båda pladask för Emmaljunga super nitro. Efter att ha läst runt lite på nätet om vagnen blir jag dock lite osäker. Vi bor i en mindre stad ute på landsbygden och kommer mestadels att promenera på småvägar/landsväg med lite grus (inga regelrätta grusvägar och inte i skogen direkt), men också litegranna inne i staden, på vanlig asfalt. Vi föll för de stora svängbara hjulen och att vagnen var så lättmanövrerad, plus att den ändå är skapligt smal och hyfsat lätt att få in i vår lilla bil. Butiksbiträdet menade att hjulen är anpassade både för stads- och mer offroadkörning (vilket också står i Emmaljugnas beskrivning av vagnen), att de är lätta att ställa in så att hjulen blir fasta… Men jag reagerade ändå lite på att hjulen kändes lite ”vickiga” när man hade satt dem i fast läge.
    Vi har fått både en quadrolift och en hårdlift som ska funka till Super nitro men även andra Emmaljungamodeller.

Någon Super nitro-ägare som har hunnit bilda sig en uppfattning om den här vagnen? Svårt att hitta information då den är ny för 2014 också. Är det någon annan Emmaljungamodell som ni kan rekommendera i annat fall, som inte är alltför stor och klumpig och där det funkar med quadro- respektive hårdlift? 

• Svar på tråden Emmaljunga Super Nitro på landsbygd?
  • Josefine 039

vi har super nitro och bor i en mindre by. Vi går på små stigar och i skogen ( på mycket gropig grusgång) samt upptrampade stigar och vi är mycket nöjda!  Vi hade samma funderingar och tankar som ni och fastnade för Emmaljungas super nitro. 

Har iof inte låst fast hjulen än, har inte tyckt det har behövts än.

• Oroli
    Josefine 039: Vad roligt att höra att ni är nöjda med Super nitron. Hur är det med fjädringen? Är den väldigt skumpig att köra med? 

Har hört att klagomål har riktats mot att Super nitron är ganska låg i liggdelen, att man får böja sig ner ganska långt för att nå ner till bebisen. Är det något som ni upplevt (om det nu är så att ni har själva sittdelen förstås)? Nu är varken jag eller min sambo så värst långa (1.68 cm resp. 1.72 cm) och det var heller inget som vi reagerade på i butiken... 
  • Josefine 039

Upplever inte fjädringen som något problem, snarare tvärt om. När snuttan ska sova så "letar" jag gropar istället ;)

Vi har inte någon liggdel utan köpte quadroliften som man lägger direkt i sittdelen. Väldigt nöjda med det valet oxå och har inte upplevt några problem. Vi föräldrar är inte heller jättelånga,164 och 178 cm.

Fråga mer om du behöver! :)

• Skog

Hej Vi funderar också på en super nitro...men bor på landsbygden och undrade hur den var för grusvägar och skogen men det låter bra på er. Hur var den när det var snö ute? Packades det snö i dom mindre hjulen?

• Josefine 039

vi har inte testat den i snön, så vet ej!
    Vår tjej föddes den 7 feb och vi bor i Skåne och det har endast varit några fjun på backen sedan dess.

Så tyvärr kan jag inte uttala mig om snököregenskaper :)

• Maddi

Nu har jag visserligen emmaljunga edge duo. Men de är samma chassi som super nitro och tyvärr när det är snö så kan snön ha en tendens att fastna på själva stänkskyddet på framhjulen, vilket jag tycker kan vara lite irriterande eftersom hjulen inte rullar när det blir förmycket och man måste fram och ta bort snön.

Förutom de har jag inte upplevt vagnen tung i snö eftersom framhjulen är större än t ex nitron och andra liknande plutthjul. 

• hanniebäst

Jag har en super nitro som är körd i snö, grus, skog,asfalt och i affärer! Har aldrig behövt låsa hjulen! Rullar lätt och är smidig, funkar kanon i trånga butiker dessutom. Upplever inte att den skulle vara låg? Vet att "vanliga" nitro är låg, men super nitro har ju stora hjul vilket gör att vagnen blir högre! Glad 

• Oroli

Tusen tack för att ni delar med er! Låter som att super nitron är ett bra val ändå! Det jag funderar kring nu är transportering av vagnen i bil. Fick testa att sätta in vagnen i bilen via Babyproffsen och endast chassit gick in på tvären i vår lilla Skoda Fabia. Sittdelen skulle vi alltså få ha i baksätet (förslagsvis "sittandes" så tar den bara upp ett säte. Hur ofta åker ni iväg med vagnen? Vi kommer behöva byta bil i framtiden men inte just nu. Vet ju att Emmaljunga över lag är rätt stora men att de flesta vagntillverkare ändå har ungefär samma mått. Hur ska man tänka gällande bilfärder? Går ju att skaffa ett babyskydd som är kompatibelt till vagnen så man slipper ta med Sittdelen i bilen, men vi hade egentligen tänkt hyra ett babyskydd för att hålla nere kostnaden. Då får vi dock inte ett som är kompatibelt. Kanske är det värt att köpa ett babyskydd ändå? Vi kommer troligen inte ta med vagnen när vi storhandlar utan endast köra med babyskyddet och ev bärsele. Borde ju funka. Det går ju att få med vagnen men blir inte mkt plats över till annat när väl sambo och bebis i babyskydd är på plats också. Känns som att det är svårt att hitta den perfekta vagnen... Nu har vi dessutom köpt mjuklift till vagnen så vill helst inte byta spår heller vad gäller vagn.

• hanniebäst

Köp ett babyskydd som är kompatibelt till chassit! (Britax är billigast). När man bara ska in i affärer så är det såå smidigt att bara klicka på bayskyddet på vagnen och rulla iväg :) 

Svar på tråden Emmaljunga Super Nitro på landsbygd?