• körsbär01

Min hund matvägrar, vad ska jag göra?

Har som sagt problem med fodret till min golden hane på 1,5 år. Som valp älskade han mat och slängde i sig det så det slutade med att vi fick ha special skål så han åt lugnare. Sen börja det komma smygande att han inte åt upp, nosade och gick iväg och nu så springer han iväg så fort vi ens prasslar med fodret. Vet att en hund inte svälter sig själv, men han är lite underviktig nu och blir inte bättre av att han inte äter hela sin dos. På morgonen äter han inte alls och på kvällen förhoppningsvis 5 dl om vi har tur. Han ska gärna äta mellan 8-10 dl. Han går på special foder royal canin för känslig hud då han har utredd allergi och går på sprutor för det. Testat att blanda i burkmat, då ätet han det nån vecka sen vägrar han igen. Är han bara kräsen tro? tänker att han kanske får ont i magen men märker inget på han. Vi har slutat helt med att ge han någon annan mat från oss för att han ska vara hungrig men utan resultat. Då vi har katter måste han äta upp maten när vi ställer ner skålen, annars tar vi bort den på en gång eftersom katterna glufsar i sig det. Läst något om färskfoder, ska det vara bra? Han pillar ju i sig lite men absolut inte hela sin dagliga dos. Älskar honom å börjar både tröttna på det och tycker synd om honom. Någon som har tips, förslag eller varit med om liknande? Mvh

• Svar på tråden Min hund matvägrar, vad ska jag göra?
  • Dexter dot com

Har ni kollat så han inte har tonsillit, andra problem med halsen/ munnen, magkatarr eller tänderna?

Vad är han allergisk mot?

Tål han ett foderbyte så är ju färskfoder väldigt smakligt eller ett högenergi/workingfoder så han får i sigmer fett/energi på mindre mängd foder

• körsbär01
    Dexter dot com skrev 2014-04-03 18:29:53 följande:
    Har ni kollat så han inte har tonsillit, andra problem med halsen/ munnen, magkatarr eller tänderna? Vad är han allergisk mot? Tål han ett foderbyte så är ju färskfoder väldigt smakligt eller ett högenergi/workingfoder så han får i sigmer fett/energi på mindre mängd foder

Vad är tonsillit? Han är ju ofta hos veterinären och då har tänderna varit jättefina och de har aldrig pratat nått om att munnen skulle vara inflammerad. Ska kolla han i halsen sen. Hmm magkatarr, hur visar sig det på en hund? Han har allergi mot kvalster (3 olika sorter) gräs, ogräs och pollen. Ja jag har funderat på om man ska våga byta foder så det räcker med en mindre mängd mat, ska prata med min veterinär. Han äter ju gärna våran husmanskost men som sagt låtit bli att ge han det för en tid.
  • Dexter dot com
    körsbär01 skrev 2014-04-03 18:54:44 följande:

Vad är tonsillit? Han är ju ofta hos veterinären och då har tänderna varit jättefina och de har aldrig pratat nått om att munnen skulle vara inflammerad. Ska kolla han i halsen sen. Hmm magkatarr, hur visar sig det på en hund? Han har allergi mot kvalster (3 olika sorter) gräs, ogräs och pollen. Ja jag har funderat på om man ska våga byta foder så det räcker med en mindre mängd mat, ska prata med min veterinär. Han äter ju gärna våran husmanskost men som sagt låtit bli att ge han det för en tid.
    Tonsillit= halsfluss. Oftast ser man inte ner i halsen på en hund utan att droga/söva hunden om den inte är extremt snäll och låter en verkligen dra ut tungan och se ner i halsen. Magkatarr ger ofta ont i magen och illamående, kan ge gallkräkningar pga tom mage.

Är han inte foderallergiker bör ni ju kunna byta foder och eftersom han reagerar på kvalster som finns i torrfoder vore ju färskfoder ett alternativ.

Har du testat att låta honom jobba för maten? Kasta ut den på gräsmattan och låta honom leta eller ta med frukosten ut på morgonpromenaden och använda den som belöning under ett lydnadspass tex.
  • körsbär01
    Dexter dot com skrev 2014-04-03 19:12:51 följande:
    Tonsillit= halsfluss. Oftast ser man inte ner i halsen på en hund utan att droga/söva hunden om den inte är extremt snäll och låter en verkligen dra ut tungan och se ner i halsen. Magkatarr ger ofta ont i magen och illamående, kan ge gallkräkningar pga tom mage. Är han inte foderallergiker bör ni ju kunna byta foder och eftersom han reagerar på kvalster som finns i torrfoder vore ju färskfoder ett alternativ. Har du testat att låta honom jobba för maten? Kasta ut den på gräsmattan och låta honom leta eller ta med frukosten ut på morgonpromenaden och använda den som belöning under ett lydnadspass tex.

Han varken kräker, klöker eller verkar illamående. Grisöron älskar han å slänger i sig så tycker att skulle han haft ont nånstans i munnen skulle de visa sig på annat med. Han gnager även på leksaker å pinnar som ingenting. Är det något färskfoder du kan rekommendera? Ja det går säkert bra att byta foder, han har gått/går på detta bara för att han får så sårig hud imellanåt när allergin blossar upp. Men vette katten hur mkt det hjälper. Kan testa att kasta ut det på gräsmattan, men det kan jag ju inte göra i all oändlighet?
  • Dexter dot com
    körsbär01 skrev 2014-04-03 19:44:03 följande:

Han varken kräker, klöker eller verkar illamående. Grisöron älskar han å slänger i sig så tycker att skulle han haft ont nånstans i munnen skulle de visa sig på annat med. Han gnager även på leksaker å pinnar som ingenting. Är det något färskfoder du kan rekommendera? Ja det går säkert bra att byta foder, han har gått/går på detta bara för att han får så sårig hud imellanåt när allergin blossar upp. Men vette katten hur mkt det hjälper. Kan testa att kasta ut det på gräsmattan, men det kan jag ju inte göra i all oändlighet?
    www.nordichundfoder.com/

Jag har bra erfarenheter av Nordic men det finns ju en uppsjö tex KLass,VoH, Prima,Fodax.

Har ni inte kortison eller kortisonspray mot allergisymptomen?

Mina hundar får aldrig mat i skål utan får jobba för den så visst går det att göra varje dag :)
    Har du inte egen tomt är väl iof ett träningspass med frukosten som belöning bättre.
  • körsbär01
    Dexter dot com skrev 2014-04-03 20:08:18 följande:
    www.nordichundfoder.com/ Jag har bra erfarenheter av Nordic men det finns ju en uppsjö tex KLass,VoH, Prima,Fodax. Har ni inte kortison eller kortisonspray mot allergisymptomen? Mina hundar får aldrig mat i skål utan får jobba för den så visst går det att göra varje dag :) Har du inte egen tomt är väl iof ett träningspass med frukosten som belöning bättre.

Han har ätit både kortison tabletter vid flera tillfällen och har även sprayet, samt två olika schampon beroende på vart såren dyker upp. Så vi gör så gott vi kan för han, väldigt mån om våra djur. Vi bor på landet så visst funkar det. Men vad kan jag göra mer än att kasta ut det? Gömma det kanske? Vet inte hur intresserad han är bara då han inte ens nosar visaa dagar. Men ska testa. Visst kan han få under ett lydnadspass, men tveksam även där att han tuggar i sig 5 dl även om det är belöning. Då tror jag mer på foderbyte. Tack ska in å kolla på sidan :)
  • körsbär01
    emmisss skrev 2014-04-03 20:03:09 följande:
    Hur länge har han hållt på såhär?

Oj, länge. Månader, halvår. Men har ju testat så mkt under tiden. Vissa perioder har han ätit bra då vi blandat i blötmat/husmanskost tillsammans. Men sen petar han bort kulorna å tar de goda efter ett tag. Och tillslut äter han inte alls. Så är han helt utan mat 3 dagar kanske sen äter han igen. Å så rullar de på. Men de senaste veckorna får han bara torrfoder för att inte bli så kräsen. Testat att blanda i varmt vatten, de va intressant en dag sen samma visa
  • emmisss

Ah ok så länge alltså..

Vår golden tappade oxå lusten att äta i perioder när han var ung, men det var nog mest för att han var less på maten, och ville ha våran mat. Vi löste det som ni, varierade den med vår mat, blandade ut den med naturell yoghurt, tog bort maten om han inte åt innom 30 min...bytte foder...

Nu är han 6 år och är alltid hungrig!!

Svar på tråden Min hund matvägrar, vad ska jag göra?