Inlägg från: Anonym (donator) |Visa alla inlägg
  • Anonym (donator)

En lite ytlig fråga från en blivande äggdonator

Fint att du vill donera ägg! {#emotions_dlg.flower}

Läkarna matchar ihop de donerande ägget med ett par som stämmer överens, alltså ett par med bruna ögon och mörkt hår paras ihop med en donator som har de färgerna. Allt för att likheten ska bli så stor som möjligt. Man har således ingen möjlighet att själv välja och vraka bland äggen. 

Som donator har du rätt att få veta om det lett till en graviditet eller ej och vid 18 års ålder har barnet om det lett så långt rätt att få ta del av sitt ursprung. När jag donerade ägg fick jag även skriva en liten livsberättelse om mig som barnet får när det fyller 18 om det så väljer det. 

• Anonym (donator)

Anonym (xx xx) skrev 2014-04-02 23:16:49 följande:
    Tack för ditt svar Solig Barn som är 1/4 svarta kan dock se ut lite hur som helst Flört, inte helt ovanligt att de blir blonda och blåögda... Men för att vara "säker" så skulle väl mina ägg gå till ett par där en av dem har svart påbrå. Kan ju tänka mig att andelen såna par inte är så stor, kanske blir äggen bara liggande...

Jag är dock fortfarande nyfiken på om personer som genomgår äggdonation bryr sig om hur donatorn ser ut? 
    Äggen kommer inte bara bli liggandes om du blir godkänd som donator, du kommer att matchas ihop med ett par och så genomgår du och kvinnan som ska ha äggen behandlingen samtidigt, så äggen är färska så att säga. 

För att försöka anknyta till din fråga om paren som tar emot ägget bryr sig om hur donatorn ser ut så tror jag att utseendet är mindre oviktigt det är längtan efter barn som är störst. Men i mitt fall så donerade jag till min syster och hon tyckte det var bra att det blev just mina ägg då barnet i och med det ändå skulle få hennes drag då vi är lika. 
Svar på tråden En lite ytlig fråga från en blivande äggdonator