Jag måste säga att jag fick en Mycket negativ upplevelse under och efter mitt besök på Lasermedicinska kliniken på Engelbrektsgatan där jag skulle fått en TCA - peeling men fick något annat!
Jag blev både lurad på behandling, lurad på resultat, lurad på mer pengar än vad jag redan betalat från början och kvinnan (Sofia) som utförde behandlingen sålde på ett väldigt påstridigt sätt in produkter och mer behandlingar under hela tiden jag var där. Jag fick dessutom inte ens ut kvitto på allt extra jag fick betala för.
Här är min berättelse:
Jag hade kollat upp mycket om behandlingen jag skulle göra som var en kemisk peeling med TCA (Triklorättiksyra) som är en av de mer starkare syrorna. Det var vid tillfället jag tittade på behandlingar en passande behandling med mycket röda acne-ärr, pigmenteringar och några aktiva mer systiska utbrott.
Behandlingen jag hade köpt via Let´s deal hade enligt kvitto och deal ett värde upp till 4000kr och med tanke på att jag kollat upp vad andra hudkliniker med behörigheter att göra en så stark peeling (läkare osv) tog (från 1300kr vanligtvis) så tänkte jag att 4000kr skulle täcka in mycket.
På lasermedicinska klinikens hemsida står det att TCA kostar Från 2500kr. Ingen prislista, ingenting. Jag har varit på konsultation hos en bra seriös hudklinik nu nyligen och fått ett betydligt bättre prisförslag. Priset jag i slutändan fick EN TCA-behandling för hos Lasermedicinska (som inte ens kan ha varit en TCA-behandling då inget som ska hända efter en sådan behandling hände; Huden blev varken röd eller ens irriterad, bytte inte färg som den ska göra efter en behandling och sedan varken flagnade eller på något sätt visade att den ville "dö ut/ramla av" och förnyas. Dessutom satt det hon tog på ansiktet på i ett par-tre minuter när det överallt står att det ska sitta på mellan 10-30minuter. Vi hade dessutom innan pratat om en styrka på 30% och då borde jag fått resultat.)
Dealen på Let´s deal som jag köpt var en "TCA-peeling. Bra för acne-ärr, värd upp till 4000kr" och det var 'enligt prislista'. En prislista som inte existerar på hemsida/i butik.
Jag har då innan jag bokat tiden ringt och frågat om en konsultation inte vore bra så hon får en uppfattning om huden och problemen osv men kvinnan (Sofia) säger att det behövs absolut inte och jag behöver inte tänka på någonting inför peelingen. Jag frågar om det kanske inte är så bra att göra aha-peeling hemma för nära inpå eller liknande eller om det ska vara en viss tid sedan jag avslutade den starka Roaccutan-Acne-behandlingen men får inte något svar. Jag kollar upp detta själv och ser att det ska ha gått lång tid efter en sådan kur innan man kan göra en så här stark peeling och det är tillräckligt lång tid sedan min och jag kan vara lugn. Hade det inte varit det får jag ännu värre ärr i mitt ansikte.
När jag kommer till kliniken(?) så går jag ner i källarlokalen och hon är där ensam. Hon ber om min Let´s deal-kod direkt och går och aktiverar den. Jag fyller i ett papper med personuppgifter nergå personnummer mer fyra sista och ev. sjukdomar. Vid denna tidpunkt har jag "den tiden på månaden" och mitt ansikte har blommat upp av lite mer acne än vad som jag annars haft de senaste månaderna. Hon säger gång på gång hur "fruktansvärt mycket acne" jag har trots att jag regelbundet går hos hudläkare på sjukhus i Göteborg och vi är båda medvetna om att det är lugnt nu och bryter ut ibland men det röda är ärr.
Hon har också börjat prata om produktpaketet med hudprodukter som jag måste köpa för att få effekt av peelingen och att det kostar 3500kr det paketet och det får jag en lång konsultation om.
Jag gör något jag sedan får ångra: Jag ställer en fråga: "I dealen ingår även området under hakan och på sidan av käken för det är där jag har mest ärr?" (nu pratar jag inte ner på halsen eller dekoltaget utan ansikte och ner runt käken i princip).
Hon svarar att "nej det gör det inte utan det får du betala extra för. I dealen ingår bara själva ansiktet".
Så för de här 4000kr TCA-peeling hos Lasermedicinska kliniken ingår alltså bara ansikte ner till kåklinje. Sedan kostar det ett par tusen till för huden längs sidan av käken och under hakan. Men hon förklarar att jag kan få en deal: Om jag köper den här speciella krämen för acne som jag måste smörja på efter behandlingen på varje enskilt utbrott för 598kr (liten liten tub som inte ingick i produktpaketet) och även kommer på en behandling till samt bokar in mig för att köpa produktpaketet med hudkrämer så kan jag få området under hakan och sidan av käken (som hos andra hudkliniker räknas in i område; ansikte) för "1000kr extra den här gången!" och "Nästa behandling så får du HELA ansiktet (inklusive området under hakan) för 3000kr".
Vid det här laget sitter jag redan på britsen, skorna står i entrén till lokalen, mina ytterkläder, kavaj hänger på kapphängaren och väskan är avtagen. Och jag vill göra behandlingen för jag har komplex över mina acneärr.
Och jag känner mig näst som i en utpressad situation faktiskt. Jag säger iaf ja. Hon har löst in min kod så jag har redan förlorat 1495kr för dealen jag köpte som var värd 4000kr. Nu har jag sagt ja till 1000kr till. Och det var rabatt säger hon.
Tydligen kostar TCA för ansiktet på Lasermedicinska Kliniken i GBG (med rabatt) 5000kr om man vill ha med området precis under hakan och längs käken. Men bara om man köper fler behandlingar och produkter.
Vi pratar om % på TCA och hon säger ja till 30%ig TCA.
Hon tvättar ansiktet och lägger på någonting och frågar om det känns. Det kittlas pyttelite säger jag efter någon minut. (Men inte mer än när man gör en AHA-peeling hemma) och efter ett par-max tre minuter så tar hon bort det.. Smörjer in mitt ansikte med en kräm.
Vi går ut till entrén där jag känner mig påtvingad två nya tider. En för produktköp längre fram då jag förklarat flera gånger att jag inte har råd att köpa allt detta just nu. Och en för den nya 'rabatterade' behandlingen för 3000kr.
Hon tar betalt; 1598kr på kortet. För krämen jag var tvungen att ha för varje utbrott/finne. Och 1000kr extra utöver de 4000kr som TCA-behandlingen jag köpt redan var värd.
Jag slår in min kod och får krämen och ett kvitto. Tror jag.
Går ut genom dörren och tittar på lappen och det är ett kassakvitto jag har fått när hon snabbt sa hejdå och det står över hela "ej kvitto på köp" det finns ingenting specificerat vad jag köpt utan bara belopp och butik, organisations-nr, mitt kort-nr. Jag vänder men dörren är låst och man får plinga på..
Jag känner mig otroligt lurad och blåst när jag både betalt ett otroligt överpris för behandlingen. När jag inte fått Någonting som jag betalt för. Jag kan omöjligt ens ha fått någon TCA-syra av någon procent att det ens får kallas behandling?
Och framförallt när hela upplevelsen väl där var så otrevlig och påpreckande jobbigt säljig. Och utan kvitto? Finns det inte lagar på det?
Jag kan inte rekommendera det här stället om du vill ha en trevlig upplevelse. Och vill ha få en bra peeling bör du gå någon annanstans enligt mig.