• Linnea77

Är detta vanligt vid mjölkstockning?

Har haft mjölkstockning sedan igår! Bröstet är knöligt o rött. Har gjort allt tänkbart för att häva det. Massera, duscha varmt värmedyna i bh-n, då mitt barn är prematur o inte orka suga så ofta el länge så kan jag inte lägga bebisen i tid o otid vid bröstet. Utan jag pumpa med maskin. Får då bara ut kanske 5 ml istället för 50ml som jag lätt fått ut annars. Är det vanligt att det är så svårt att tömma bröstet ? Hur länge kan detta hålla i sig? Det gör ju Såå ont, o jag är riktigt ledsen att det är så här. Det andra bröstet är bra o där tar bebisen bra tag. Dock orka bebisen inte suga på det dåliga bröstet i o med det ändå inte kommer ut ngt!
    Snälla ge mig gärna tips! Är Såå ledsen här pga att det gör Såå ont o sedan har jag längtar efter att få amma mitt barn o är rädd detta skall hindra framtida amning för oss!

• Svar på tråden Är detta vanligt vid mjölkstockning?
  • Maramina

Ja, det är vanligt. Fortsätt hålla bröstet varmt, ta gärna varma kompresser, varmvatten flaska och liknande mot bröstet. Duscha länge och varmt, riktigt varmt. Fortsätt massera bröstet och fortsätt pumpa. Till mig sa de på amningsrådgivningen att jag kunde ta kombination av alvedon och ipren. Under kortare tid skulle det vara ok, men då hade jag iof inte prematur. Är du orolig, ge ersättning den närmaste tiden.

Den mjölken som kommer ut kan vara både klumpig (slemliknande klumpar) och även rosa av blod och kan så vara ett tag efter att mjölkstockningen har släppt. Det ser äckligt ut, men det är ingen fara med att ge det till barnet. Det var i alla fall vad de sa till mig (amningsrådgivningen vid östra sjukhuset i Göteborg för fyra år sedan). Ett annat tips jag fick var att äta SPC-flakes (förebyggande syfte). Det är specialprocessad havre som man kan köpa både på hälsokosten och på Apoteket. På Apoteket måste man dock fråga om det, då de brukar i regel ha det enbart bakom disken.

Lycka till nu och hoppas att mjölkstockningen snart går över! Jag vet vilket h-vete det är, då jag hade det mer eller mindre konstant i de sex månader som jag ammade. Eller bättre sagt delammade då jag aldrig fick mjölken att räcka. Och även om det i mitt fall aldrig blev helt bra under dessa månader så hjälpte helt klart råden mig och jag fick aldrig helt utbruten mjölkstockning igen, dvs jag hade ont och klumpig, och stundvis mjölk som färgats rosa av blod och knölar i bröstet, men jag slapp i alla fall feber och frossa

• pluttis 81

Det som hjälpte mig var att "handmjölka" ur bröstet( pumpa hjälpt inte mig) och massera där "stoppet" satt då släppte det tillslut. Men fy tusan så jäkla ont det gör!! Hoppas det släpper snart!!

• Linnea77

Så ni fick också ut lite mjölk först innan det lossnade o kom mera?

Tack snälla för era svar!!

• lovea01

Ja det är väldigt vanligt. Handmjölka och pumpa ur regelbundet, handmjölka lite innan amning och pumpa ur efter amning. Och håll brösten varma, massera dom lite innan amning hjälpte för mig då mjölkflödet satte igång. Men pumpa ur och handmjölka så mycket du kan ofta, vilket som passar dig bäst. Och om barnet somnar under amning kan du butta lite på bröstet eller kittla lite bakom bebisens öra. Hoppas det löser sig, det är riktigt jobbigt när det gör så ont!

• Annelie 76

Får du feber så vänd dig till Bvc eller VC. Du kan då ha fått infektion i det hela och blir jättesjuk. Fixas med antibiotika och att du får ut bröstmjölken.

• Flickan och kråkan

Jag har aldrig haft mjölkstockning djupt i bröstet däremot pga white spots (kristallbildning i utfarter - ser ut som millimeterstora via prickar på bröstvårtan). Handmjölka har hjälpt här med, liksom att låta bebisen suga på "fel håll". Om du liggammar så försöka att få bebisen att amma "uppochned" exempelvis. Om du sitter så ha ditt barn på andra hållet. Även om liten inte orkar så länge så den stund det blir i alla fall. Bröstbad innan amning eller handmjölkning. Skål med varmt vatten som man badar det onda bröstet i ganska länge.

• Linnea77

Blir helt knäckt! Har gjort allt som Amningshjälpen på BB tipsat om. Dricka mkt, ha värmekudde på bröstet, duscha varmt, amma mkt från det bröstet fast mon bebis inte gillar det bröstet just nu. Pumpa ut med en amningspump var 3de timme dagtid. Men jag får nog bara ut 5-10ml från tidigare hur mkt som helst. Är inne på andra dagen. Bröstet är inte lika spänt men bröstvårtan smärtar , o är ömt. Har min mjölk tagit slut nu på bara någon dag? Är sååå ledsen o knäckt! Vill så gärna amma mitt barn!!

• Maramina
    Linnea77 skrev 2014-03-24 19:53:50 följande:

Blir helt knäckt! Har gjort allt som Amningshjälpen på BB tipsat om. Dricka mkt, ha värmekudde på bröstet, duscha varmt, amma mkt från det bröstet fast mon bebis inte gillar det bröstet just nu. Pumpa ut med en amningspump var 3de timme dagtid. Men jag får nog bara ut 5-10ml från tidigare hur mkt som helst. Är inne på andra dagen. Bröstet är inte lika spänt men bröstvårtan smärtar , o är ömt. Har min mjölk tagit slut nu på bara någon dag? Är sååå ledsen o knäckt! Vill så gärna amma mitt barn!!

Nej, mjölken har inte tagit slut! Fortsätt som innan med handmjölka, pumpa, värme osv. Det kan ta ett tag innan produktionen är igång igen som vanligt såväl i känsla som i mängd, men ge inte upp. Det kan vara så att du har fått svamp på bröstvårtan, därav smärtan. Be om att få det kollat i alla fall. Annars är det bara att fortsätta som du gjort hittills. Och än en gång vill jag tipsa om SPC-flakes. De innehåller inget farligt så det kan ju vara värt att testa! Ett annat tips jag har är lecitin som också finns på hälsokosten.
  • Flickan och kråkan

Lugnt och fint nu. Man sinar inte så fort. Du säger att bröstvårtan är öm. Har du kollat bröstvårtan ordentligt efter någon vit prick? Det kan bli stopp i en utfart och då gör just bröstvårtan ont.
  • Annelie 76

Det går att amma från bara ett bröst också så du behöver inte ge upp amningen bara för att ena bröstet sinar.

• lovea01

Prova att dricka morotsjuice och te med socker, det gjorde så min mjölkproduktion ökade. Försök att inte stressa eller spänna dig med tanke på situationen. Det kan oxå göra att mjölkflödet hindras om du inte slappnar av. Mjölken sinar inte så fort, amma, pumpa osv så mycket du kan fortfarande. Även om det kan kännas hopplöst så fortsätt, det tar tid. Att bröstet inte är lika spänt är ju positivt och bröstvårtorna kan vara ömma ett tag men är bara innan dom vant sig sen försvinner det oftast. Smörj dom med bröstmjölk efter varje amning det hjälper. Ge inte upp och slappna av:)

• Funderingar01
    Linnea77 skrev 2014-03-23 19:43:45 följande:
    Har haft mjölkstockning sedan igår! Bröstet är knöligt o rött. Har gjort allt tänkbart för att häva det. Massera, duscha varmt värmedyna i bh-n, då mitt barn är prematur o inte orka suga så ofta el länge så kan jag inte lägga bebisen i tid o otid vid bröstet. Utan jag pumpa med maskin. Får då bara ut kanske 5 ml istället för 50ml som jag lätt fått ut annars. Är det vanligt att det är så svårt att tömma bröstet ? Hur länge kan detta hålla i sig? Det gör ju Såå ont, o jag är riktigt ledsen att det är så här. Det andra bröstet är bra o där tar bebisen bra tag. Dock orka bebisen inte suga på det dåliga bröstet i o med det ändå inte kommer ut ngt!

Snälla ge mig gärna tips! Är Såå ledsen här pga att det gör Såå ont o sedan har jag längtar efter att få amma mitt barn o är rädd detta skall hindra framtida amning för oss!

Usch, känner igen det där. En sak som jag tror gjorde det ännu svårare för mig var att jag blev så uppstressad av situationen. Och då kom det mindre mjölk av den anledningen också. Så mitt tips är att fortsätta som du gör, ta Flickan och kråkans råd också - att amma från fel håll eller vad man ska säga, och sen verkligen försöka skapa ett lugn både när du ammar, men även när du mjölkar ur för hand i duschen tex. Gjorde stor skillnad för mig. Jag behövde verkligen visualisera min bebis för att mjölken skulle börja komma ordentligt. Speciellt när jag hade så ont av mjölkstockning.

Lycka till.
  • Linnea77

Tack alla söta för era råd o tips! Har nu ikväll varit på BB-s Amningshjälpen . Detta pga jag nu sedan i natt haft hög feber! Fick det där nässprayet som hjälper till med utdrivningen. Fick även mycostatin för givetvis hade jag svamp också! Hoppas detta skall hjälpa nu för ikväll är jag riktigt jävla risig!

• k girl

Hej!

Du behöver inte oroa dig för att det inte kommer att funka. Efter att man har haft mjölkstockning går mjölkproduktionen ner lite, men det går till sig ganska fort och du behöver inte bli oroad för att du känner av att det är lite mindre än vanligt. Jag har haft många mjölkstockningar och även en vända bröstinfektion (då var hon ett år gammal) och det har gett med sig. Lycka till, man mår förjäkligt men som tur är går det över!

• jjj02

jag hade mjölkstockning och feber, var inte trevligt, men detta var råden jag fick, som också hjälpte:

- behandla med kvark, lägg på kvark och hushållspapper på det onda stället, verkar anti-inflammatoriskt och öppnar mjölkgångarna. prova 24 timmar.

- prova sedan vitkål i bh-n, kavla den helst innan med en vanlig kavel så saften kommer ut.

Eventuellt omväxlande med vitkål och kvark. jag duschade rätt frekvent och provade det ena och det andra. föredrog dock vitkålen, mindre kladdigt.

lycka till!

Svar på tråden Är detta vanligt vid mjölkstockning?