Inlägg från: Krusmatta |Visa alla inlägg
  • Krusmatta

Gravida som tränar och vill föjas åt?

Jag hoppar in här med!
    Är i vecka 26 nu och försöker hålla igång så mycket jag kan även om det börjar ta emot nu.Promenerar minst 3-4 km varje dag och försöker komma iväg till gymmet någon gång i veckan iaf. Jag har kunnat köra på samma vikter som innan jag blev gravid, men igår var jag tvungen att gå ner några kilo när jag körde ett benpass...

Har inte läst igenom hela tråden eftersom det var ett tag sen den startades och det kanske är folk som hoppat av sedan dess. Är det fler som kommit lite längre i graviditeten?

• Krusmatta
    mrs08 skrev 2014-06-26 22:15:41 följande:
    Välkommen in i tråden. Jag är i vecka 29. Har tyvärr tvingats dra ner en del på träningen av diverse anledningar. Cykling och simning funkar fortfarande. Det är några veckor sen jag körde ett löppass. Fundera på om jag ska testa eller bara låta det vara tills efter förlossningen.

Tack tack! Är i vecka 28 nu, så vi har kommit ungefär lika långt. ;)

Har du behövt dra ner på grund av att det gör ont eller andra anledningar?

Vi gjorde en liten fjällvandring för ett par dagar sedan och på kvällen hade jag fruktansvärt ont i ländryggen. Det gjorde ont så fort jag försökte röra benen. Tror att det kan vara foglossning, ska kolla med MVC nästa gång jag ska dit. Har konstaterat att jag tyvärr inte kan gå mer än ett par kilometer längre, för då får jag ont på kvällen. Det frustrerande är ju att det visar sig först efteråt, när jag väl är igång är det inga problem.Det får bli gymmet istället för promenader...

För mig börjar magen växa ordentligt nu, så ett löppass låter för mig mest obehagligt. ;)

• Krusmatta
    Embla skrev 2014-06-28 10:13:24 följande:

Jag har nu fått min lilla dotter, och eftersom hon föddes med snitt kan jag verkligen inte anstränga mig överhuvudtaget. Jag får ju inte ens dammsuga här hemma på flera veckor...

Jag tycker det är jobbigt att vara tvingad till inaktivitet, att inte få röra på sig. Samtidigt vet jag ju vad som kan hända om jag gör så, och det är trots allt en kort period av livet det handlar om. Åtta veckor är inte alls lång tid egentligen. Sedan kan jag ju inte börja köra på som vanligt direkt, och det kommer ju ta tid att bygga upp kroppen igen, men dottern är ju värd det och mer därtill. Jag hinner...

Jag körde sista träningspasset tre dagar innan förlossningen, och jag är övertygad om att jag hade nytta av träningen och musklerna när jag skulle ta mig upp ur sängen och röra på mig igen efter snittet.

Grattis till lilla tjejen! Hoppas allt gått bra och att ni mår fint! Träningen hinner du som sagt med senare, passa på att njuta av den första tiden, den är ljuvlig på sitt sätt! =)
  • Krusmatta
    Larv skrev 2014-06-30 09:11:17 följande:

Grattis och välkommen hit Roligt med ett proffs här inne!

Får man fråga dig om lite råd?

Jag har hört att man ska undvika magövningar som delar musklerna. Hur tusan vet man om övningen delar musklerna eller inte?

Jag gör massa övningar hemma och har nu slutat med de som man ligger på rygg i, för jag läste att man inte ska göra såna övningar efter v15.

Jag rådfrågade min medlemstränar på gymmet där jag går och han sa i stort sett att han tyckte jag skulle hoppa över magövningar som bygger på "böj" och "vrid", alltså typ sit-ups osv. Jag fick rådet att istället satsa på stabiliserande övningar för både rygg och mage, t.ex. "kissa hunden" eller att man står på alla fyra och sträcker en arm och motsatt ben framåt/bakåt om du förstår hur jag menar. Plankan hör också till den typen av stabiliserande övningar.

Att man inte ska göra övningar där man ligger på rygg efter v. 15 har jag aldrig hört. Kanske handlar mer om att det kan börja bli ett tryck av magen så det blir obehagligt? Vissa kan ju få svimningskänsla om man ligger på rygg när man är gravid...

• Krusmatta
    Liljah89 skrev 2014-07-01 15:17:48 följande:

Hej!
    Kommer in här med lite frågor om det går bra =)
    Går in i vecka 13 imorgon, och har ÄNTLIGEN börjat få tillbaka lusten för träning efter några veckor i soffan...
    MEN blir ju tokig på alla "gör inte det, gör det" och så vidare.. Vilken träning ska man hoppa över? Ska man hoppa över någon över huvud taget, sålänge det känns bra?
    Igår var jag på ett sh´bam pass, jätteroligt och jag hoppade och studsade med som vanligt, kan det vara någon fara? Jag har inte fått någon synbar mage än. Kan man fortsätta hoppa tills det börjar kännas otrevligt, eller?
    Sedan, det här med att bli för varm/få hög puls. Jag kommer lätt upp högt i puls och vet inte riktigt hur restriktiv jag ska vara med det nu som gravid.
    Och magen, hur är det med den? Vanliga crunches, är det bäst att skippa dem nu?
    Heja alla tränande gravida kvinnor!

Det är väldigt många som har åsikter när man är gravid, och väldigt mycket är gamla myter...

Jag skulle säga att det mesta går bra så länge det känns bra. Jag gick också på Sh´bam tidigare i min graviditet och jag kan inte se något fel i det om det känns bra för dig. Det är ju så grymt roligt! =)

När det gäller pulsen så tycker jag väl även där att det handlar om att det ska kännas bra. Man kanske inte behöver "kötta" på för fullt så man sen ligger utslagen på golvet och kippar efter luft. Men ett vanligt konditionspass tror jag inte är någon fara alls.

När det gäller magmusklerna så skrev jag om det i inlägget innan. =)

Heja heja! Hoppas du kan köra på bra med träningen under graviditeten, det kommer du ha igen i slutändan!

• Krusmatta
    Jullan skrev 2014-07-04 13:08:21 följande:

Hej!
    Det var länge sedan jag skrev här inne. Är i vecka 25 nu och var hos bm igår. Jag har fortsatt att träna mage eftersom mina magmuskler ännu inte har delat på sig. Hon sa att det är kontraproduktivt att träna mage då den ändå kommer dela på sig förr eller senare. Har ni några tankar om det? Hur har ni gjort?

Jag har valt att hoppa över att träna rena magövningar sen magen började växa. Jag tycker att många magövningar är obehagliga att göra när jag är gravid. Jag har valt att satsa mer på bålstabilitet med fokus på ryggen istället, som jag har mer nytta av under graviditeten. Och magen får ändå aktivering i det mesta man gör, så jag anser att det får räcka nu, så får magen sitt efter förlossningen istället. ;)

• Krusmatta
    Pernilla0414 skrev 2014-07-09 19:46:44 följande:

Idag har jag gått milen! Supernöjd :D

Är i v.27 och (ha tränat hela grav.) tränar bodypump 1-2 ggr/vecka, indoorwalking 1-2ggr/vecka, bodycombat 1gång/vecka. Kroppen säger ja till träning och jag tror vi som tränar kommer ha jäkla nytta av all träning under grav. under förlossning och efter. :)

Dock fatta jag inte hur kilona ändåså envisas med att öka i rask takt :/ men men, träna på, hej o hå ! Glad sommar på er tjockisar ;)

• Krusmatta

Här börjar foglossningen vinna över mig... Gråter

Igår gick jag en promenad på ca 3 km och hade riktigt ont efter det. Idag gick jag 2 km och har "överkomligt ont". Får se hur länge till jag kan gå...

Försöker iaf ta mig iväg till gymmet och träna styrka, men det är svårt att få till när man dessutom har en 1,5 åring och måste fixa barnvakt.

• Krusmatta
    Pernilla0414 skrev 2014-07-09 21:23:58 följande:
    Vilka vecka är du i? Har du tränar mycket innan graviditet ?

Jag är riktigt lycklig över att jag kan röra på mig så pass mycket som jag gör. Endast platt och hårt underlag(bänkpress) som kan vara besvärlig för höfterna.

Jag har en 10-åring hemma så det är lite enklare för mig att komma iväg och träna.

Hoppas foglossningen ger med sig !! Ha förstått att det kan vara riktigt besvärligt :(

Jag är i vecka 31. Har alltid hållit igång med promenader eftersom vi har hund och började träna på gym ungefär fyra månader innan jag blev gravid.

• Krusmatta
    Zolie skrev 2014-07-10 07:21:54 följande:

Förförra veckan tog jag å lillen en rask morgonpw på en timme.. Men du fan va ont jag fick :O jag blev både arg å skärrad.. Tränar ju styrka fem pass i veckan på gymmet.. Men tydligen ville inte min kropp ta raska promenader med barnvagn :/ känns trist! Ibland passar det ju inte att åka till gymmet den tiden de har barnpassning.. Då kunde man ju promenera tänkte jag.. Men ICKE sa kroppen ;P jag som inte har några besvär alls egentligen (vecka 24) tyckte de va konstigt! Oh well.. Så långe jag kan gymma får jag väl vata nöjd ;)

Funderar på att köpa en cykel.. Å en sån där barnstol.. Va tror ni om de? Ni som har barn innan, är det läskigt? ;) tänk om man ramlar :O Haha! Va inte igår man cyklade inte ;)

Var fick du ont någonstans? Tänkte om det är foglossning så är cykling något man ska vara försiktig med.
  • Krusmatta
    Pernilla0414 skrev 2014-07-15 12:55:25 följande:

Hur mycket har ni gått upp och vilken vecka är ni i? Hade som mål att Max gå upp till 75kilo. (Väger 62kg i vanliga fall)

Nu är jag i v.28 och väger redan 73 kg :(

Så det där målet kan jag bara drömma om, tänk om jag inte hade tränat så mycket som jag gör, då hade det sett ännu värre ut. :D

Träningarna fungerar bra fortfarande, bara smärta i knäet (trasiga knän sen förr) och det blir ju värre med knäbesvär ju tyngre jag blir :/

Annars är jag himla stark och rörlig i kroppen än, vilket är fantastiskt :)

Bodypump ikväll, vad ska ni träna ?! ;)

Jag är i vecka 31 och har gått upp 6,5 kg. Förra graviditeten drog kilona iväg sista månaden (slutade på + 18 kg), får väl se hur det blir den här gången. Hoppas jag kan klara mig bättre då jag kunnat hålla igång mer den här gången, måste bara få till det med gymmet nu sista veckorna.

7 veckor kvar till fullgången bebis!

• Krusmatta
    Pernilla0414 skrev 2014-07-15 19:37:20 följande:
    Det var inte många kilon :)

Min förra graviditet la jag på mig 34 kilo (havandeskapsförgiftning) +dålig kost o motion.

Så jag är riktigt nojig denna graviditet över vikten. Vill inte gå upp alldeles för mycket.

Men tränar bra och äter bra men ändå ökar kilona relativt fort :/

Heja dig de sista veckorna nu, du ha ju ett antal kilo till en "godkänd" viktuppgång ;)

Jag fick lite "hjälp" den här graviditeten av att jag mådde fruktansvärt illa i början och det höll i sig litegrann fram till runt vecka 17-18. Men med tanke på att jag nu inte kan gå så mycket finns ju risken att kilona börjar dra iväg. Jag hade svårt att bli av med kilona efter förlossningen, så därför hoppas jag kunna hålla mig ifrån många onödiga kilon den här gången.

Hur gick det för dig att gå ner i vikt efter förlossningen förra gången?

Kan ju hoppas att de kilo du lägger på dig nu försvinner relativt snabbt efteråt om du fortsätter hålla igång och äta bra.

• Krusmatta
    Pernilla0414 skrev 2014-07-16 15:02:42 följande:
    8 kilo "försvann av sig självt" resten fick jag kämpa hårt med, amningen fungerade inte så varje gram fick jag träna bort. Så mycket blod, svett och tårar så var jag "normal" efter cirka 1 år.

Så ja jag hoppas att jag får nytta av all träning under graviditet till efter förlossningen, att återhämtningen och vikten ska bli bra snabbare :)

Inte kul med massa "mammakilo" som envisas med att hänga kvar :/

Jag hade ett kilo kvar till min startvikt innan jag blev gravid igen, lika bra att ta allt på en gång. ;)

Dottern börjar hos dagmamma snart, så planen är att promenera dit för lämning och hämtning när småsyskonet är född. Förhoppningsvis kan det göra nytta, sen ska jag försöka komma iväg till gymmet iaf en gång i veckan efter förlossningen. Tänkte att jag kan lämna stora tjejen på barnpassningen och bebisen kanske kan sova i vagnen på gymmet. =)

• Krusmatta
    Kaye skrev 2014-07-17 14:18:53 följande:

Någon som har tips på övningar för ben och rumpa? Har i huvudsak kört benpress förut men nu är magen i vägen ;)

Squats och utfall har jag inte riktigt fått in rätt teknik på när jag var i "normalt tillstånd" så de övningarna har jag lagt på hyllan för tillfället.

Jag är nyfiken på tips jag med. Sist jag körde ett benpass började det bli lite bökigt med benpressen, kunde inte gå ner lika djupt som vanligt.

Annars känns det fortfarande bra för mig att köra maskiner för in-och utsida lår samt separata maskiner för fram- och baksida lår. Det är mer rumpan jag kan tycka är svårt att komma åt i maskin...

Det jag kommer att tänka på är kanske övningar där man står på alla fyra och kör liknande "kissa hunden". Det är ju bra för bålstabiliteten också. Kanske rumplyft kan funka om man klarar av att ligga på rygg kortare perioder.

• Krusmatta

Jag valde att pausa mitt gymkort i början på veckan. Jag börjar få väldigt ont av foglossning nu och har dåligt med energi, så det har blivit ett för stort projekt att fixa barnpassning till 1,5 åringen och åka till gymmet. Hade jag sluppit allt runtomkring så hade jag säkert kunnat träna ett tag till, men det är så sällan jag orkar mig iväg till gymmet nu så jag tänkte att det är lika bra att pausa kortet.

Har försökt simma lite och köra lite enklare vattengympa i sjön nu när det varit så varmt, men även det ger mig mer besvär med foglossningen. Det blir nog tyvärr inte så mycket mer träning nu innan förlossningen, så jag får hoppas att det inte är alltför lång tid kvar. Obestämd

• Krusmatta
    Funderar05 skrev 2014-07-27 19:10:24 följande:

Någon mer som är höggravid och försöker hålla igång? Jag är i vecka 36, tycker att det är svårt att veta hur mycket man "ska" fortsätta att träna nu. Har varit mycket aktiv hela graviditeten, men har skärt ner mot slutet. Tränar dock fortfarande mycket.

Jag styrketränar på gym 2 ggr i veckan, kör gravidyoga ca 3 ggr i veckan (hemma med dvd) samt försöker gå på två "längre" powerwalks, ca 35-45 minuter i veckan. Går dessutom till och från jobbet fem dagar i veckan (totalt 30 minuters promenad de dagarna).

Det känns bra att hålla igång och vara stark inför förlossningen, men samtidigt vill man ju inte träna för mycket eftersom förlossningen nu egentligen skulle kunna komma igång när somhelst och då ska man vara utvilad.. Man är ju rätt trött bara av att kånka på en stor mage hela dagarna och att sova bra är numera ett minne blott. Så hur fasen ska man tänka?

Jag skulle vara glad att kunna hålla igång så länge det går. Känns det fortfarande bra så är det bara bra för kroppen att hålla igång. Sen kanske du inte behöver ta ut dig totalt så att du ligger utmattad i dagar efteråt, men ett vanligt träningspass ser inte jag som en anledning till att inte orka med förlossningen sen.
    Att vara utvilad inför förlossningen handlar inte om att man absolut inte ska göra någonting, utan snarare att man ska se till att få ordentligt med sömn och ge kroppen återhämtning när man gjort något fysiskt.
    Träning gör ju ofta också att man sover bättre. =)
  • Krusmatta
    Unexpected skrev 2014-07-28 23:05:39 följande:

Jag försöker ju precis som ni andra hålla mig i form under graviditeten (Kör styrketräning, powerwalks). Jag simmar ganska ofta och när vädret tillåter till och med varje dag.. Fast det är just det, nu när jag simmar så får jag kramp över hela magen, ungefär 10 min efter jag börjat simma. Jag kan inte ta ett enda simtag till efter det utan måste ställa mig upp och gå upp och ta det lugnt. Tur att jag alltid simmar där jag bottnar..

Simningen är ju inte min hårdaste träning utan tvärtom den mjukaste och jag undrar ju vad det är som är fel. Det känns inte som ligamenten när man vänder sig lite för hastigt så brukar de ju kännas, fast de känns ju sällan i hela magen. Jag är osäker på om det är sammandragning, ja magen blir hård.. 

Någon som haft liknande? Jag har faktiskt simmat idag med men bara några simtag och då kändes inget alls. Jag blir lite osäker på om det ens är bra för mig när magen reagerar så kraftigt. Jag är snart i mitten på graviditeten.

Det låter som det är sammandragningar du får, jag får också det mer av simning än av annan träning.
Svar på tråden Gravida som tränar och vill föjas åt?