• Larv

Gravida som tränar och vill föjas åt?

Hej hej

Jag hade också tänkt träna på under min graviditet. Brukar träna cirka 4-5 dagar i veckan och har än så länge kunnat fortsätta med det, men vad har hänt med konditionen och styrkan??? Är bara i vecka 9 men det känns jättemycket i kroppen redan nu! Hur var det för er i början?

Jag kör på med lika många pass men har fått köra i ett lite lugnare tempo!

• Larv
    Eleonor86 skrev 2014-05-15 20:01:04 följande:
    Min styrka blev jättekonstig efter plusset.. och jag får nästan aldrig träningsvärk! Kan det bero på att vi har högre smärttröskel när vi är gravida?

För mig är det snarare så att jag får MER träningsvärk nu Och då har jag ändå sänkt vikterna lite! Hehe.

Men kondisen blir jag helt galen på!!! Kände du någon förändring med den också eller var det bara med just styrkan?
  • Larv
    mrs08 skrev 2014-05-15 22:20:07 följande:
    Gillar verkligen den här tråden. Är i vecka 23 nu och kör på med jogging och simning. tänkte ev testa ett spinningpass nästa vecka.

Vad härligt! Simning och spinning har jag hört ska vara skonsamt och bra!

Själv gillar jag crosstrainern också

Var ute på 1,5 timmas pw nyss. Det var skönt, men åååh vad jag önskar att jag hade samma kondition som normalt Kände mig som en gammal tant, hihi.
  • Larv
    Eleonor86 skrev 2014-05-16 12:09:52 följande:
    Vilken kondis? Den där som gör att jag knappt tar mig upp för en trapp utan att flåsa som en strandad val även fast jag sprang en mil innan jag blev gravid? Haha! :) Vi får ju större blodvolym och hjärtat får det jobbigare, det är nog därför! :)

Hahaha exakt så känner jag!!! Klockren beskrivning

Okej så det är därför!!! Ja då lär det väl hålla i sig ett tag till då, känns ju inte som om man kan göra nåt för att förbättra det direkt :-/ Men men, man får väl anpassa sig och gilla läget då Belöningen i december är värt det!
  • Larv
    Bäbiiiis skrev 2014-05-16 13:24:48 följande:
    Igår körde jag ett gravidyogapass. Det kan jag rekommendera. Eftersom jag var stel som ett kylskåp redan innan graviditeten och det inte lär bli bättre av en växande mage kändes det välbehövligt. Kommer fortsätta med det. Det är ju både styrka och smidighet i yoga och samtidigt avslappnande och lite andningsträning.

Vad tänker ni är bäst att satsa på för träning för att slippa ryggproblem pga tung mage och sen när man bär runt på ett barn mycket och för att klara förlossningen bra och minska risken för komplikationer? Försöker komma ihåg att göra knipövningar då och då men vad bör man mer göra?

Det lät skönt med gravidyoga

Ang. Rygg/magträning! Jag var på mitt gym i tisdags och fick en massa övningar som ska stärka både rygg och mage. Kändes nästan som sjukgymnastik eftersom det inte var speciellt tungt, men det hela handlade om att hitta de djupa, inre magmusklerna och bara använda dom!

Så går du till något gym så kanske personalen där kan ge dig en instruktion med massa bra övningar
  • Larv
    Bäbiiiis skrev 2014-05-16 15:47:14 följande:
    Eftersom jag har bäckensmärtor (foglossning) har jag fått träffa en sjukgymnast. Hon gav mig lite övningar för att stärka de inre magmusklerna och bäckenbotten + lite stretch-övningar. Annars var det mest tips på hur man ska stå och gå m.m. och vad man inte ska göra.

Fick inga tips på ryggövningar dock. Har ni några övningar att dela med er av? Sen tänker jag att det är bra att i alla fall bibehålla konditionen inför förlossningen. Men vad kan man göra för konditionsträning om man får ont av att springa, cykla och gå. Rodd kanske?

Aj då

De övningarna jag fick ska även stärka ryggen. Det hela påminner lite om Pilates faktiskt, körde det för många år sedan och jag tyckte övningarna var i stort sett samma. Det kanske finns någon bra dvd med Pilates där dom visar olika skonsamma ryggövningar? Jag tror att den jag hade hette Winsor Pilates och om jag inte minns fel så var det många bra ryggövningar

Rodd tror jag absolut att du kan testa! Det är superbra träning, jag körde det på gymmet idag faktiskt. Annars är Crosstrainern även jättebra! Har du provat den?
  • Larv
    Fefferoni skrev 2014-05-16 14:23:54 följande:
    Har tänkt göra exakt samma sak, rådfråga personalen på träningsanläggningen. Min BM sa att jag kan träna vad som helst, att det bara är bra, men hon vet ju inget om vad jag tränar eller hur hårt. 

Nej precis och sen tyckte jag att det kändes bra att få övningar som ska stärka upp för att bättre kunna förbereda sig för och återhämta sig från förlossningen
  • Larv
    Bäbiiiis skrev 2014-05-19 10:07:36 följande:
    Crosstrainer har jag inte testat men tänker att den inte är så bra eftersom det blir som att man "vickar på höfterna" på samma sätt som när man går. Då snedbelastas bäckenet vilket inte är bra. Men testa kan jag ju ändå göra :) Rodd sitter man ju still så det tror jag skulle funka bra. Det ska jag köra nästa gång på gymmet. I helgen kanske. I veckan har jag vattengympa och gravidyoga inbokat. Ser fram emot båda passen. Det är så kul att träffa andra gravida när man tränar.

Ja det finns säkert olika varianter, men på mitt gym så blir det inte höftvickningar (hihi) av crosstrainermaskinerna som finns där! Hoppas det eller rodd passar dig!

Jag önskar också att det skulle finnas fler gravida där jag tränar, men har inte sett en enda!

Vattengympa lät riktigt skönt!!! Måste kolla upp om vår simhall har det. Tack för idén
  • Larv
    Löpartjejen1 skrev 2014-05-23 08:59:17 följande:
    Igår klarade jag av en promenad på 15 km men idag känns det verkligen att det inte var det smartaste att gå så långt, även om det kändes bra.. Hittar ingen bekväm ställning, allt gör ont. Förlåt att jag klagar, men idag känns det verkligen botten..  

Stackare Hur mår du nu? Hoppas det känns bättre.
  • Larv

Förra veckan när det var så varmt och fint väder så blev det enbartpw och styrka på utegymmet. Man tappar ju helt och hållet lusten att stänga in sig på ett svettigt gym när det är så underbart väder.

Hade planerat att besöka gymmet nu de närmsta dagarna, men nu har jag blivit förkyld istället Så det blir mjukstart med promenader till helgen och sedan är jag förhoppningsvis på plats på gymmet igen nästa vecka!

Hur går det för er med träningen?

Svar på tråden Gravida som tränar och vill föjas åt?