• Sunsister

Dottern 12 år vill sminka sig m.m. Tips?

Är lite kluven om vilken åsikt jag ska ha, dottern på nyss fyllda 12 år vill sminka sig. Anledningen till detta ska vara att hon vill täcka finnar eller liknande, jag vet att hon inte vill sminka sig för att "göra intryck" på andra. Jag kan tänka mig hur det känns att vara tjejen som är först i klassen angående utveckling osv. Hon är absolut inte den enda som är tidigare än andra och har bland annat bästa kompisen med sig (hennes mamma och jag brukar diskutera liknande saker). Det har även påpekats att det är pinsamt om någon ser att hon går iväg till toaletten på rasten om "kvinnoveckan" härjar. Till sist har hon sagt (har även märkt det) att det känns obekvämt om brösten, hon har använt "topp" och när hon tränar använder hon sport-bh. Vad ska man göra här? Många saker i en tråd, hoppas att någon orkat läsa och vill ge svar! Tack på förhand.

Shine like the sun!
  • Svar på tråden Dottern 12 år vill sminka sig m.m. Tips?
  • Philippa

Exakt vad vill du ha tips om...??

• La Lola
    Philippa skrev 2014-03-17 20:09:06 följande:
    Exakt vad vill du ha tips om...??
    Undrar jag också...
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • hon mot strömmen

Du ska stötta din dotter i sin utveckling till att bli en tonårig och allt vad det innebär. Om hon vill börja sminka sig, tag med henne till affären med ordentligt smink, köp det mest vanliga i sminkväg. Sedan får du visa henne hur man gör så hon inte översminkar sig.

Ge din dotter en bra bh som hon känner sig bekväm. 

• jashrinah

ta med henne till en riktig sminkaffär och köp ordentligt smink åt henne :) 

• Vinterankan
    hon mot strömmen skrev 2014-03-17 20:25:19 följande:
    Du ska stötta din dotter i sin utveckling till att bli en tonårig och allt vad det innebär. Om hon vill börja sminka sig, tag med henne till affären med ordentligt smink, köp det mest vanliga i sminkväg. Sedan får du visa henne hur man gör så hon inte översminkar sig. Ge din dotter en bra bh som hon känner sig bekväm. 

• Spnks

Håller med andra här i tråden. Din dotter börjar bli tonåring så det är bara att följa med i utvecklingen och vara stöttande!

Ta med henne till en sminkaffär. Till exempel MakeUp Store - där är alltid personalen trevlig och hjälpsam. De kan visa din dotter rätt produkter och vilka färger som passar henne. När jag själv var i den åldern köpte jag H&M's egna produkter för att dölja mina finnar men det var bara skit och huden blev ännu värre. Jag fick lära mig den "hårda" vägen att smink kostar relativt mycket om man vill ha bra grejer.

Toppar och sport-bh är en bra början. Våga prata med din dotter om att hon får säga till när hon vill börja med riktig bh. Eller varför inte ta med henne till en affär och låta henne köpa en redan nu? En öppen konversation mellan mor och dotter är jätteviktig när det är dags för puberteten. Det är så mycket som händer både med kropp och knopp och då är det skönt att veta att man kan prata med mamma om allt.

Lycka till!

• Sunsister
    hon mot strömmen skrev 2014-03-17 20:25:19 följande:
    Du ska stötta din dotter i sin utveckling till att bli en tonårig och allt vad det innebär. Om hon vill börja sminka sig, tag med henne till affären med ordentligt smink, köp det mest vanliga i sminkväg. Sedan får du visa henne hur man gör så hon inte översminkar sig. Ge din dotter en bra bh som hon känner sig bekväm. 

jashrinah skrev 2014-03-17 22:01:03 följande:
    ta med henne till en riktig sminkaffär och köp ordentligt smink åt henne :) 

Spnks skrev 2014-03-18 11:55:54 följande:
    Håller med andra här i tråden. Din dotter börjar bli tonåring så det är bara att följa med i utvecklingen och vara stöttande! Ta med henne till en sminkaffär. Till exempel MakeUp Store - där är alltid personalen trevlig och hjälpsam. De kan visa din dotter rätt produkter och vilka färger som passar henne. När jag själv var i den åldern köpte jag H&M's egna produkter för att dölja mina finnar men det var bara skit och huden blev ännu värre. Jag fick lära mig den "hårda" vägen att smink kostar relativt mycket om man vill ha bra grejer. Toppar och sport-bh är en bra början. Våga prata med din dotter om att hon får säga till när hon vill börja med riktig bh. Eller varför inte ta med henne till en affär och låta henne köpa en redan nu? En öppen konversation mellan mor och dotter är jätteviktig när det är dags för puberteten. Det är så mycket som händer både med kropp och knopp och då är det skönt att veta att man kan prata med mamma om allt. Lycka till!

Tack alla som svarat och gett mig bra råd! Nu blir det att åka till affären!
    Shine like the sun!
Svar på tråden Dottern 12 år vill sminka sig m.m. Tips?