Inlägg från: Anonym (malin) |Visa alla inlägg
  • Anonym (malin)

    Min 4-åring är väldigt sen med språket och det gör så ont i mig!

    Anonym (:() skrev 2014-03-15 18:39:44 följande:
    Sen tycker jag det är onödigt att skrika autism så fort det är en språkstörning inblandat. Väldigt många flerspråkiga barn är sena med språket. Hans farbror började inte prata förrän han var 5 och han är det inget fel på.
    Vi fick utökat dagistimmarna eftersom jag är föräldraledig och när vi märkte att språket kom mer och mer valde jag att bara ha honom där 3 dagar i veckan då jag snart ska börja jobba igen och då kommer han få vara där mycket mer.
    Det är en myt att flerspråkiga barn skulle vara senare med språket. De hade varit sena oavsett om de pratat ett eller flera språk.

    Med tanke på att din son verkar ha lite problem i sociala situationer (tänker på hur han fokuserar enbart på leksaker i stället för på personer vid nya möten) så tycker jag inte du ska avfärda att det kan ligga något mer bakom hans språkstörning. Det behöver ju inte göra det men man bör inte avfärda det bara för att det känns jobbigt att tänka sig.


  • Anonym (malin)
    Anonym (:() skrev 2014-03-15 18:44:20 följande:
    Tecken på autism hos barn under tre år

    Kriterierna för att ställa diagnosen autism är inte gjorda för att passa på riktigt små barn. Här kan du läsa om den kunskap som ändå finns om tecken på autism hos barn som är under tre år.


    Trots att man länge strävat efter att upptäcka autism tidigt, vet man fortfarande ganska lite om hur autism yttrar sig hos små barn. Men de studier som finns har alla visat att barn under tre år med autism ofta beter sig annorlunda jämfört med barn utan funktionshinder som befinner sig på samma utvecklingsnivå.


    Mellan 1989-2000 publicerades tio studier om tidiga tecken på autism. Studierna visade att många barn uppvisade symtom före tre års ålder inom alla tre huvudområden för diagnosen autistiskt syndrom. Men hos små barn tar sig symtomen andra uttryck än hos äldre barn.


    Socialt samspel

    Alla studierna visade att barnens sociala samspel var avvikande (”kvalitativt nedsatt förmåga att interagera socialt” ).
    Några exempel:


    Barnet trivdes bäst då det var ensamt.
    Barnet gav dålig ögonkontakt.
    Barnet gjorde inga försök att dela med sig av sitt intresse.

     


    "Barnet trivdes bäst då det var ensamt."


    Kommunikation

    De flesta studier hittade även tecken på kommunikationssvårigheter hos barnen (”kvalitativt nedsatt förmåga att kommunicera”).
    Några exempel:


    Barnet lystrade inte till sitt namn.
    Barnet varken imiterade (härmade) föräldrar eller andra barn.
    Barnet pekade inte för att göra en vuxen uppmärksam på något intressant.

     


    "Barnet lystrade inte till sitt namn."


    Beteende

    Även tecken på det tredje diagnoskriteriet om begränsat beteende och intresse upptäcktes i de flesta studier (”begränsade, repetitiva och stereotypa mönster i beteende, intressen och aktiviteter”).
    Några exempel:


    Barnet lekte annorlunda i jämförelse med jämnåriga.
    Barnet lekte endast med hårda saker.
    Barnet lekte på ett och samma sätt hela tiden.

     


    "Barnet lekte endast med hårda saker."


    Andra områden

    Det finns också andra tecken som inte ingår i diagnoskriterierna för autistiskt syndrom, men som enligt studierna är vanliga.
    Några exempel:


    Barnet reagerade annorlunda på ljud.
    Barnet reagerade annorlunda på kyla. 
    Detta är en sida jag hittade med tidiga tecken på autism. Inget av det stämmer in på vår pojke. När han var mindre var han däremot väldigt aktiv men det har han växt ifrån och är "normal lugn" hur man nu är det ;)
    Jag har en syster med Aspergers (konstaterat) och det där stämmer inte på henne heller.
  • Anonym (malin)
    Anonym (:() skrev 2014-03-15 18:48:34 följande:
    Var har jag sagt att han foccuserar på saker och inte personer? Jag sa att om logopeden försöker få honom att leka med en leksak han finner ointressant och inte vill leka med den så börjar han leka med något annat.
    Det var väl inte riktigt så du skrev.

    "Första logopeden sa att han verkade ha svårt att koncentrera sig men vi som känner honom såg så tydligt att han ignorerade henne för han kände på sig att något var på gång, när vi plötsligt går in i ett rum i en byggnad vi aldrig varit förr där vi mötet en främmande kvinna som ställer honom en massa frågor.

    Jag har själv en 4-åring. När hon möter nya människor så blir hon antingen blyg/sur eller så så spelar hon med. Hon ignorerar inte människor och börjar leka med annat på det sättet du beskriver. Det har inget av mina barn gjort. Nu är ju inte mina barn normen, men jag skulle nog undrat varför mitt barn beter sig på det viset. Gör inte du det?
  • Anonym (malin)
    Anonym (:() skrev 2014-03-15 18:52:47 följande:
    Han pratar ofta om personer i vår närhet han tycker om och att han vill träffa dem. Försöker kommunicera med oss och göra sig förstådd både via kroppsspråk och genom att försöka prata. Använder sig av tecken om han känner att vi verkligen inte förstår honom. Han vill hela tiden visa vad han håller på med eller tittar på och vill att man ska delta i det han gör.
    Denna tråden handlar inte om autism och jag är inte i förnekelse, jag är helt säker på att han inte är autistisk. Han är en helt normal pojke som har svårt med språket
    Ja jag har ingen aning om vad som ligger bakom men jag tycker du ska vara lite försiktig med att bara avfärda saker. Som jag skrivit så har jag en syster med funktionshinder inom autismspektrat och hon fungerar som en helt normal person på ytan, men det är hon inte och det har varit mycket sorg kring det.

    Men om ni har sen talutveckling i familjen så kanske det bara löser sig av sig självt med tiden?
  • Anonym (malin)
    Anonym (:() skrev 2014-03-15 18:55:28 följande:
    Du får det att låta som att du var där och har sett händelseförloppet. Skrev jag att min pojke gick rakt förbi logopeden, tittade inte på henne, ignorerade henne. Han deltog i övningarna hon försökte göra men hans uppmärksamhet drogs stundvis till andra leksaker hon hade i rummet. Helt normalt för en 3, snart 4 åring enligt mig. Alla barn är olika och han är ett glatt, aktivt barn med stark vilja. Det gör honom inte autistisk. Undrar inte du varför du tvunget vill antyda det när jag själv är väldigt övertygad om att så är inte fallet och om något tror jag att det är dyslexi?
    Jag utgår ifrån det du själv har skrivit i din trådstart. Är det fel? Ska jag läsa in något annat i dina ord?
Svar på tråden Min 4-åring är väldigt sen med språket och det gör så ont i mig!