Min 4-åring är väldigt sen med språket och det gör så ont i mig!
Vår pojke blir 4 denna månaden och han är jättesen med språket.
Vi går hos logoped och kör en del med teckenspråk för det visat sig underlätta och det går framåt det hör vi ju!
Förra dagiset sa direkt att det var inget fel på honom, en helt normal pojke som var sen med språket.
Han var överaktiv när han var mindre men är jättelugn nu. Första logopeden sa att han verkade ha svårt att koncentrera sig men vi som känner honom såg så tydligt att han ignorerade henne för han kände på sig att något var på gång, när vi plötsligt går in i ett rum i en byggnad vi aldrig varit förr där vi mötet en främmande kvinna som ställer honom en massa frågor. Han är en smart kille.
Nästa logoped(fick ny för vi flyttade)hon tyckte också han verkade ha svårt att koncentrera sig första gången. Då berättade vi att vi ser att han ignorerar med vilje för han hellre vill leka med de andra leksakerna än testet hon försöker genomföra och det förstår hon att det stämde nästa gång när han var betydligt mer foccuserad för han tyckte övningen var skoj.
Nu när han är större och de andra barnen på dagis och gården pratar mer tycker jag så synd om honom!
Han har så svårt att kommunicera med dem och de verkar tycka han är lite annorlunda eftersom de inte fattar vad han säger mestadels.
Vi är ju vana vid honom och förstår nästan allt.
Är det fler med så stora barn som är väldigt sena med språket?
Jag personligen tror det är dyselexi då hans pappa har det och tycker tecken stämmer överens med de jag läst om och hur det kan visa sig som barn..
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-03-15 19:11
Ska tillägga att pojkarna han lekte med var 6-7 år.
När en pojke som var 3,5 år kom ut och lekte gick det jättefint. Han är inte mycket mer utvecklad i språket tycker jag. Jämför också med vår pojkes kusin som är 6 månader yngre men pratar helt flytande, även om man inte ska jämföra.
Han var också extremt tidig i kroppen. Har alltid varit otroligt stark och gick vid 10 månader.