Inlägg från: MuppinCowboy |Visa alla inlägg
  • MuppinCowboy

Hur ska jag trösta honom?

När det gäller din vän så tycker jag inte du ska trösta honom, stötta honom istället att ta konsekvenserna av sitt handlande.

Oavsett om man är för eller mot droger så vet ju alla att det inte är lagligt. Han har frivilligt tagit riskerna och nu kommer kanske konsekvenserna, kanske kan det här bli vändpunkten för honom? Det sista du då ska göra är att trösta.

Han har inte råkat ut för en olycka utan frivilligt gjort något som nu kanske leder till konsekvenser, dessutom ska du inte glömma bort dina egna känslor, var fanns din vän när du var ledsen och besviken?
    Så stötta din vän i att ta ansvar för sitt handlande men tyck inte synd om honom eller behandla honom som ett offer för det är han inte.

Dumhet diskriminerar inte
  • MuppinCowboy
    Anonym (ångestfylld vän) skrev 2014-03-14 01:47:28 följande:
    Kan hända att jag i min orolighet för honom glömde bort mig själv. Jag är ärligt talat inte redo att förlåta honom, men även om det inte framstår som det i inlägget så har han funnits där för mig många gånger. När han däremot började bruka cannabis mer intensivt så blev han nästan känslokall och glömde bort mig, många fler gånger än han funnits där. Likt du säger har han ju frivilligt tagit riskerna, han har ju varit medveten om faran i det hela. Men med tanke på hur han agerat när vi tidigare pratat om riskerna för att bli tagen, mår jag så otroligt dåligt över honom och empatin är på högsta nivå. Jag har alltid varit lite översentimental och brytt mig något mer än vad människor brytt sig om mig, och även då jag är som mest besviken på honom har jag fortfarande brytt mig om honom. Om han nu skulle åka på behandlingshem eller liknande, vet jag inte hur jag skulle reagera eller om jag rent utsagt skulle klara av det om jag inte tröstat honom. Vet inte riktigt om detta var ett svar på din kommentar eller ett tillägg på inlägget. 
    Stötta honom att bli den person han en gång var, säg att du tyckte väldigt mycket om den personen, men stötta honom inte i hans missbruk både pga hur det har förändrat han personlighet men också för de risker han utsätter sig för. Att hamna på behandlingshem är inte det värsta som kan hända honom.

I slutänden så är beslutet hans, om han vill fortsätta eller inte, då är beslutet också ditt om du vill ha honom i ditt liv. Jag förstår att han har betytt mycket för dig och jag tycker inte du ska ge upp honom riktigt än men var medveten om att den person man en gång var är inte alltid den person man är eller kommer vara.
  • MuppinCowboy

Sen stressa inte över att tråden ligger i missbruk då den har med missbruk att göra, det är ju pga av det som han har problem nu och som eran relation har problem.
    Men däremot kanske du får mer svar i andra forumsdelen så visst kan du be om hjälp med att flytta tråden.

Jag ber dessutom alla respektera TS, dvs vi kan ge råd och ha olika åsikter men låt oss skippa förstöra TS tråd med att skriva olika fakta om droger och deras farlighet/vanlighet osv, det är en ung människa som ber om råd.

• MuppinCowboy
    Anonym (sjukt) skrev 2014-03-14 16:05:32 följande:

Lite hönsmamma fasoner här märker jag, vad han använder sig av är väl upp till han.
    Skulle han be dig om ursäkt för att han valde att ta lite extasy till fest, seriöst?

Han har inget att be om ursäkt för men du däremot, jag tycker att man bör ge stöd när nån råkar ut för personlig tragedi eller annan kraftigare olycka.

Man kan ju fråga sig vilken sjuk värld vi lever i där man blir "tagen" och råkar ut för repressalier för att man har lite torkade blommor i fickan, blommor som vid konsumtion är mindre skadligt än kaffe och kostar mindre än torkad karljohan svamp på wilis.
    Där har du bra utgångspunkt.

Du menar alltså att hon ska trösta honom för något han gjort frivilligt som han vet han kan få konsekvenser av?

Och han har något att be om ursäkt, oavsett om man använder droger eller inte så ber man om ursäkt för brutna löften, bara själviska människor anser sig stå över det här med att be om ursäkt.

Sen skulle inte den här tråden handla om drogers 'farligt vs ofarligt' för det är en helt nnan diskussion och denna tråd ska inte vara en propagandatråd med åsikter.
  • MuppinCowboy
    Anonym (sjukt) skrev 2014-03-14 17:11:06 följande:

Har du samma inställning om du blir påkörd på gatan och skadad?

Du visste ju om riskerna när du valde att ta dig över väggen.

Klart du inte ska ha tröst då, eventuellt pepp att ta konsekvenser av ditt handlade som ledde till fysiska skador.

Vi är annars alla offer av den restriktiva politiken, vare sig vi bara bidrar till det med skattepengar, som ts står bredvid och bevittnar olyckan eller blir direkt drabbad och skadad.

Finns inga vinnare här, vi är alla offer fram tills att det ändras till en mer human hållning.

Om du inte förstår skillnaden mellan en olycka och något som man aktivt självt valt ja då vet jag inte riktigt vad jag ska säga, men de flesta förstår dock skillnaden.

Men var snäll nu och sluta med propagandapratet, tråden handlade om TS frågeställning inte att föra fram budskapet att droganvändare är offer för politik osv,  vill du prata om det så kan du starta en egen tråd

• MuppinCowboy
    Anonym (ångestfylld vän) skrev 2014-03-14 17:35:41 följande:
    Jag är inte intresserad av drogens ofarlighet , utan detta var ett inlägg där jag bad om råd till hur jag ska stötta honom. 
  • MuppinCowboy
    Anonym (sjukt) skrev 2014-03-14 19:03:21 följande:
    att du sedan tycker att man får skylla sig själv vid olycka är din egen åsikt.
    Jag har inte sagt att man får skylla sig själv vid en olycka, däremot att det man frivilligt valt, dvs att frivilligt göra något som man vet är olagligt är inte en olycka - att ts vän kanske blir tagen av polisen pga av droger är inte en olycka.

Hur man ens kan jämföra en olycka med innehav av droger förstår jag inte?!? och att du sen lägger ord i min mun som inte är sant.. ja man kan bara spekulera i varför du pratar osammanhängande och utan logik.

Men återigen sluta förstöra TS tråd med din propaganda, starta en egen tråd och ta debatten om droger där. (även om man kan argumentera att du snarare hjälper drogmotståndare med ditt konstiga prat, men TS förtjänar inte att få sin tråd förstörd)
Svar på tråden Hur ska jag trösta honom?