Anonym (Rastlös) skrev 2014-03-25 14:01:07 följande:
Tack för att du delar med dig! Hur länge och mycket jobbade du innan du blev sjukare:(?
Jag har mycket svettningar, skakningar , hjärtklappningar och skakningar. Har blivit sämre nu med byte av medicin men också av pressen att börja jobba 25%!
Jag tar promenader varje dag och har samtal en gång i veckan med KBT terapeut . Där gråter jag alltid och bryter ihop.
Kan läkaren verkligen tvinga en att börja jobba? Läkaren säger att han inte kan göra något mer utan det psykiska får jag jobba med????.
Hur länge kan jag få jobba 25% innan jag måste öka arbetstiden??
Jag är ofokuserad och säger ofta samma sak flera gånger, dåligt minne och kan inte koncentrera mig längre stunder. Känner mig heldum och jag som alltid kunnat haft högt tempo och full fokus. ????
Jag var sjukskriven i tre månader sen skulle jag jobba tyckte AT-läkaren. Blev sämre och sämre, jobbade i kanske 2-3 månader (allt är som ett blurr) så rasade jag ned i en bottenlös avgrund och självförtroendet var i botten. Den läkaren skulle jag kunna skjuta! Så mycket lidande han åsamkat mig!
Jag gick i grupp med andra utbrända och talade. KBT tycker jag du ska ha när du är på banan igen för att se till att du får verktyg så att du inte blir sjuk igen. Låter som du mår lite för dålig för det idag. Om du gråter när du är där. Märker inte din KBT terapeut det själv??
Vila så mycket du kan. Ät bra, var noga med sömnen. Jag skippade kaffet också för jag märkte att det förstärkte allt dåligt. Mer ångest, svårare att sova gott.
Försök stå på dig. Be läkaren motivera VARFÖR du ska jobba så att du förstår. Säg att du själv känner att du inte kommer att fixa det så att du behöver verkligen förstå vad hen vet mer om dig själv än vad du själv gör.
Jag kan säga att idag är jag ok. Sviterna av utmattningsdepressionen finns kvar. Man får en livslång allergi mot stress. Det mentala (att fokusera) tar längst tid att reparera. Iaf min erfarenhet. Skriv igen om du undrar något. Försök stå på dig. Vet det inte är lätt när man är sjuk.