• Ragnar

Vad har du för ursprung?

Jag är svensk. Det finns släktforskning på både mammas och pappas sida och mina släktingar har bott i nordvästra skåne och södra Halland  i runt 200 år. Mammas släkt var valloner som invandrade från Belgien för några hundra år sedan och på pappas sida har det kommit en och annan dansk. Bland annat var min pappas farmor dansk.
    Min man är isläning och sjäv har jag inte bott i Sverige på över 15 år. Så trots att jag har så svenskt blod man nästa kan ha känner jag mig inte så helvsvensk, kanske mer nordisk än svensk.

• Ragnar
    mr me skrev 2014-03-12 00:06:49 följande:
    Jag är helsvensk.

Ni som skriver att ni har valloner i släkten, vet ni att ni har det eller tror ni att ni har det? Antalet valloner som invandrade till Sverige var inte särskilt stort och många tror att de har vallonskt påbrå bara för att de är brunetter. Men helsvenska brunetter finns också. Bara en kommentar sådär... :)
    Har en morbror som släktforskade under många år så jag vet säkert att min mammas släkt härstammar från Vallonerna som kom till Sverige. Men varken jag, min syster eller kusiner är särskillt mörka. De flesta är faktiskt ljushåriga och har ett nordiskt utseende. Så jag antar att det blivit väldigt uppblandat genom århundraden som gått. Det enda utländska påbrå som hittades var en kvinna från Ryssland,. Varför hon kom till Sverige i mitten av 1800-talet och gifte sig med en skomakare från Helsingborg är det ingen som vet idag.
    Har även en släkting på pappas sida som släktforskat så jag vet också att min pappas släkt inte härstammar från Valloner. De var bönder i och runt Båstad (i alla fall så pass långt tillbaka som det gick lätt att spåra) och gifte sig med kvinnor från nordvästra Skåne, förutom ett par som kom från Danmark.
Svar på tråden Vad har du för ursprung?