• Anonym (Mamma TS)

Farmorn lämnar bort barnet till pappan som går på subutexprogrammet?!

Min dotter på snart 10 år har under helgen varit och hälsat på sin farmor, som hon har god kontakt med.
    Barnets pappa har haft missbruk under större delen av dotterns liv, och varit frånvarande. Dottern har en "ny familj" med syskon och en låtsatspappa.

Nu kom dottern hem efter att ha varit hos farmorn och säger att hon sovit hos pappan i två nätter. Farmorn sa inte nått om detta.

Hur hade ni reagerat???? pappan går på nått som heter "Subutexprogrammet" vad nu det innebär, men man måste ha missbruk för att få gå med det. Dottern var ledsen när hon kom hem och frågade varför hon aldrig fick träffa sin pappa (hon märkte väl att jag blev upprörd)

Känner mig kluven och ledsen vet inte hur jag skall hantera detta alltså =(( Är så rädd att hon far illa. Vi träffade pappan på ICA för ca 1 år sen då var han påtänd och knarkpåverkad, skrev ett sms till farmorn idag att det var olustigt att hon lämnnar bort dottern, vi vet inte om han har ett missbruk längre och har hört att han har varit ren förr. Men inte varit det. Farmorn skulle aldrig erkänna nått om sonen utan skrev att han mår bra, och tar prover flera gånger i veckan...

Blir ändå så jäkla ledsen för att det ska smusslas, åker hon till farmorn förmodar jag att hon ÄR och sover där! inte blir bortlämnad.

• Svar på tråden Farmorn lämnar bort barnet till pappan som går på subutexprogrammet?!
  • Anonym (inte ok)
    Anonym (mormor) skrev 2014-03-11 21:24:10 följande:
    Har läst hela tråden och insett att du inte tio års tid försummat att låta dottern bygga upp någon kontakt med sin pappa.   Det verkar nästan som om du tror att  mannen du valde att leva med senare lika väl kan föreställa pappa.  Hur skulle någon kunna ge dig konstruktiva råd när du visar upp en sådan rigid inställning?
    Haha, skämtar du?

Om någon har försummat att bygga en relation med dottern så är det väl pappan?

Att befrukta ett ägg gör ingen till pappa, det gör däremot 10 år av kramar, tröst, läggningar, hämtningar, köttbullsstekande och fredagsmys.
  • mia1234

Om din dotter vill träffa sin pappa så låt henne göra det. Men typ bju hem honom eller va med under tiden. Tycker absolut inte du skall släppa barnet ensam med honom. Du måste känna att du kan lita på honom. Men säger du nej kommer du bli boven i dramat. Låt din dottet få bju hem honom på midda eller något. Man kan inte bara komma efter 10år å tro att man bara kan hämta dottern. Tycker de är jävligt ego av ditt ex å inte vara där i tio år. Sen bara göra sådär. Extremt oansvarigt

• Wira
    Anonym (mormor) skrev 2014-03-11 21:24:10 följande:
    Har läst hela tråden och insett att du inte tio års tid försummat att låta dottern bygga upp någon kontakt med sin pappa.   Det verkar nästan som om du tror att  mannen du valde att leva med senare lika väl kan föreställa pappa.  Hur skulle någon kunna ge dig konstruktiva råd när du visar upp en sådan rigid inställning?
    men kräla tillbaka till ditt mörka hål vetja..
  • Anonym (mormor)
    Harvester skrev 2014-03-11 21:42:18 följande:

Så sjukt bra gjort! Är imponerad av din styrka. Lyssna inte på någon skit om ditt beslut som är det enda rätta. I alla andra trådar skriker folk att folk ska lämna sina sambos, men i detta fallet när det var det enda vettiga alternativet måste nån klaga om det istället.. Helt sanslöst..
    Heja dig, TS!

Ingen skriver väl "Lämna karln OCH  ELIMINERA HONOM UR ERT BARNS LIV?  

Att lämna är en sak -  man har ändå ansvar för barnets rätt till sina båda föräldrar!   Det är en helt annan sak än att blanda ihop sitt hem,  sin ekonomi med en person som plötsligt genomgått en total personlighetsförändring sedan han fick barn.
  • Wira
    Anonym (mormor) skrev 2014-03-11 22:53:44 följande:

Ingen skriver väl "Lämna karln OCH  ELIMINERA HONOM UR ERT BARNS LIV?  

Att lämna är en sak -  man har ändå ansvar för barnets rätt till sina båda föräldrar!   Det är en helt annan sak än att blanda ihop sitt hem,  sin ekonomi med en person som plötsligt genomgått en total personlighetsförändring sedan han fick barn.
    eftersom ts tydligt förklarat att pappan har fortsatt missbruka i tio år efter barnets födelse så ser jag en självklarhet i att dottern inte har haft umgänge med sin påtända farsa under den tiden. att du skulle se umgänge med en aktiv knarkare som ngt gynnande för en liten tjej står ju för dig. luktar ruttet föräldraskap lång väg.
  • Anonym (Vårdpersonal)

Subutex-programmet är ett program för personer som har ett års dokumenterat missbruk av amfetamin-preparat. Det krävs mycket av en person för att komma med i ett sådant program och det är oerhört strikta regler där det hela tiden kontrolleras, genom kissprov en eller flera gånger i veckan. En person som är på detta program går varje dag till vårdavdelningen för att få sin medicin och sedan går på samtal varje dag, samt ska ha kontinuelig kontakt med öppenpsykiatrin och sin läkare. Gör man fel, eller missbrukar andra preparat åker man ut från programet och man får ej söka för än 6 månader senare igen, och då hamnar man i kö.

Om de lugnar dig alls TS? Men missbruksvården är STENHÅRD på olika kriterier som MÅSTE följas, annars åker man snabbt ut. De kan för vissa bli omöjligt att bli av med beroendet av amfetamin då de påverkar hjärnan så frukansvärt., ibland tar de åratal, ibland får man medicin på dettaa sätt livet ut. Men de ska hämtas varje dag, annars blir man utan medicinen som läkaren ordinerat ut.

// Vårdpersonal inom Missbruks & Beroendevården

• Anonym (mormor)
    Wira skrev 2014-03-11 22:59:18 följande:
    eftersom ts tydligt förklarat att pappan har fortsatt missbruka i tio år efter barnets födelse så ser jag en självklarhet i att dottern inte har haft umgänge med sin påtända farsa under den tiden. att du skulle se umgänge med en aktiv knarkare som ngt gynnande för en liten tjej står ju för dig. luktar ruttet föräldraskap lång väg.

Har svårt att tro att en person ena stunden  kan vara en drömprins man väljer att skaffa barn med för att så fort barnet fötts bli totalt nerknarkad.   Det är något som inte stämmer i ts berättelse.   Även om denna totala make-over/metarmorfos har inträffat brukar det gå att ordna någon sorts umgänge;  att pappan kommer hem till mamman/  att barnet träffar sin pappa på neutral plats med kontaktperson.

Aldrig hört talas om bersöksrum på våra anstalter,  allt för att de viktiga släktbanden ska bibehållas?   "En dålig pappa är bättre än ingen (biologisk)  pappa   alls!"   brukar vara ledordet  de svenska myndigheterna arbetar efter!
  • frappa
    Anonym (mormor) skrev 2014-03-11 19:56:46 följande:

Missade du mammans inlägg;  nr 19?   Hur kan man beskriva någon man älskat och valt att skaffa barn med på det sättet?
    Har fullkomligt noll betydelse, det du skrev var elakt och löjligt, skäms på dig.
  • Anonym (Mamma TS)

Tack snälla för alla era svar! :) Uppskattar alla vinklingar.

Tack även för informationen om subutexprogrammet.

• frappa
    Anonym (Vårdpersonal) skrev 2014-03-11 23:03:37 följande:
    Subutex-programmet är ett program för personer som har ett års dokumenterat missbruk av amfetamin-preparat. Det krävs mycket av en person för att komma med i ett sådant program och det är oerhört strikta regler där det hela tiden kontrolleras, genom kissprov en eller flera gånger i veckan. En person som är på detta program går varje dag till vårdavdelningen för att få sin medicin och sedan går på samtal varje dag, samt ska ha kontinuelig kontakt med öppenpsykiatrin och sin läkare. Gör man fel, eller missbrukar andra preparat åker man ut från programet och man får ej söka för än 6 månader senare igen, och då hamnar man i kö.

Om de lugnar dig alls TS? Men missbruksvården är STENHÅRD på olika kriterier som MÅSTE följas, annars åker man snabbt ut. De kan för vissa bli omöjligt att bli av med beroendet av amfetamin då de påverkar hjärnan så frukansvärt., ibland tar de åratal, ibland får man medicin på dettaa sätt livet ut. Men de ska hämtas varje dag, annars blir man utan medicinen som läkaren ordinerat ut.

// Vårdpersonal inom Missbruks & Beroendevården

Det var nått nytt, varför ger man subotex(opioid) till en som använder centralstimulerande som amfetamin?

Så källa på detta, för mig något helt nytt.

Så utbilda mig.
    Kanske någon benzo i början när man har AT.

Om jag inte helt ute och seglar, vilket jag hoppas jag är.

Så är du ingen kunskaper som vårdpersonal.

Utan ljuger, och det vore patetiskt av dig.

Så bättre jag har fel här, än du patetisk.

Svar på tråden Farmorn lämnar bort barnet till pappan som går på subutexprogrammet?!