• Anonym (Mamma TS)

Farmorn lämnar bort barnet till pappan som går på subutexprogrammet?!

Min dotter på snart 10 år har under helgen varit och hälsat på sin farmor, som hon har god kontakt med.
    Barnets pappa har haft missbruk under större delen av dotterns liv, och varit frånvarande. Dottern har en "ny familj" med syskon och en låtsatspappa.

Nu kom dottern hem efter att ha varit hos farmorn och säger att hon sovit hos pappan i två nätter. Farmorn sa inte nått om detta.

Hur hade ni reagerat???? pappan går på nått som heter "Subutexprogrammet" vad nu det innebär, men man måste ha missbruk för att få gå med det. Dottern var ledsen när hon kom hem och frågade varför hon aldrig fick träffa sin pappa (hon märkte väl att jag blev upprörd)

Känner mig kluven och ledsen vet inte hur jag skall hantera detta alltså =(( Är så rädd att hon far illa. Vi träffade pappan på ICA för ca 1 år sen då var han påtänd och knarkpåverkad, skrev ett sms till farmorn idag att det var olustigt att hon lämnnar bort dottern, vi vet inte om han har ett missbruk längre och har hört att han har varit ren förr. Men inte varit det. Farmorn skulle aldrig erkänna nått om sonen utan skrev att han mår bra, och tar prover flera gånger i veckan...

Blir ändå så jäkla ledsen för att det ska smusslas, åker hon till farmorn förmodar jag att hon ÄR och sover där! inte blir bortlämnad.

• Svar på tråden Farmorn lämnar bort barnet till pappan som går på subutexprogrammet?!
  • Lindsey Egot the only one
    Anonym (Mamma TS) skrev 2014-03-11 18:47:11 följande:

Så svåra frågor :( Med oss har hon hela sitt liv framför sig, kärlek, trygghet, omvårdnad, vi kan erbjuda henne allt. Han har inget att erbjuda henne förutom sitt ursprung som en biologisk pappa. Han har aldrig haft ett jobb, har boende via socialen, går på subutexprogrammet, kämpar för att klara en sysselsättning, inge körkort, ingen ekonomi, etc.

Förvisso är inte materiella ting nått. Men känns som att får hon ta del av hans "liv" så kanske det även kan påverka hennes framtid i negativ riktning. Tycker ni jag är helt ute och cyklar när jag resonerar så?=(

Jag tycker ni ska gå genom socialen om han och dottern vill träffas så de kan drogtesta honom. För dotterns skull! Hon ska inte behöva utsättas för sin pappa om han är påverkad.
  • frappa
    Anonym (mormor) skrev 2014-03-11 18:52:06 följande:
    Är dottern resultat av en våldtäkt eller varför valde du att skaffa barn med den mannen?
    Vad löjlig du är, gå och lägg dig.
  • Anonym (mormor)
    frappa skrev 2014-03-11 19:54:12 följande:
    Vad löjlig du är, gå och lägg dig.

Missade du mammans inlägg;  nr 19?   Hur kan man beskriva någon man älskat och valt att skaffa barn med på det sättet?
  • Anonym (Mamma TS)

Det är 10 år sen och jag var 18 år, så nej det skedde inte via någon våldtäkt. Men jag var ung och nyblivna 18 år. Träffade honom när jag var 16,5 år. Blev gravid och vi fick ett barn. Det tog slut under graviditeten, jag lämnade honom då för jag insåg att jag skulle bli ifrågasatt som mamma om jag valde att fortsätta ett liv med en man som drack alkohol, blev aggressiv, slog sönder saker och var farlig både psykiskt & fysiskt om jag hade stannat i denna relationen.

Jag kämpade på som ung mamma, lyckades utbilda mig, skaffa körkort och ett fast välbetalt yrke för att vara en representiv mor som både kunde erbjuda min dotter trygghet, ekonomisk stabilitet och en framtid.

Jag valde den vägen för att kunna erbjuda min avkomma en framtid trots att jag genom åren haft många odds emot mig. Hade inget när jag fick henne, men jag tog mitt ansvar!

• Anonym (mormor)
    Anonym (Mamma TS) skrev 2014-03-11 20:01:37 följande:
    Det är 10 år sen och jag var 18 år, så nej det skedde inte via någon våldtäkt. Men jag var ung och nyblivna 18 år. Träffade honom när jag var 16,5 år. Blev gravid och vi fick ett barn. Det tog slut under graviditeten, jag lämnade honom då för jag insåg att jag skulle bli ifrågasatt som mamma om jag valde att fortsätta ett liv med en man som drack alkohol, blev aggressiv, slog sönder saker och var farlig både psykiskt & fysiskt om jag hade stannat i denna relationen.

Jag kämpade på som ung mamma, lyckades utbilda mig, skaffa körkort och ett fast välbetalt yrke för att vara en representiv mor som både kunde erbjuda min dotter trygghet, ekonomisk stabilitet och en framtid.

Jag valde den vägen för att kunna erbjuda min avkomma en framtid trots att jag genom åren haft många odds emot mig. Hade inget när jag fick henne, men jag tog mitt ansvar!
    Kommer du att rekommendera din dotter att göra något liknande;  skaffa barn i tonåren med någon som dricker alkohol,  är aggressiv,  slår sönder saker och är farlig både psykiskt och fysiskt?   För att sedan försöka ha barnet för sig själv.  Beskrivningen är din egen  -  den beskrivning du gav i inlägg nr 19 var knappast positivare.
  • Anonym (Mamma TS)
    Anonym (mormor) skrev 2014-03-11 20:33:33 följande:
    Kommer du att rekommendera din dotter att göra något liknande;  skaffa barn i tonåren med någon som dricker alkohol,  är aggressiv,  slår sönder saker och är farlig både psykiskt och fysiskt?   För att sedan försöka ha barnet för sig själv.  Beskrivningen är din egen  -  den beskrivning du gav i inlägg nr 19 var knappast positivare.
    Men suck! Varför kommenterar du om du inte har några konkreta råd & tips, är inte ute efter bråk med "mormor" eller någon annan här på familjeliv.

• Anonym (mormor)
    Anonym (Mamma TS) skrev 2014-03-11 20:53:24 följande:
    Men suck! Varför kommenterar du om du inte har några konkreta råd & tips, är inte ute efter bråk med "mormor" eller någon annan här på familjeliv.

Har läst hela tråden och insett att du inte tio års tid försummat att låta dottern bygga upp någon kontakt med sin pappa.   Det verkar nästan som om du tror att  mannen du valde att leva med senare lika väl kan föreställa pappa.  Hur skulle någon kunna ge dig konstruktiva råd när du visar upp en sådan rigid inställning?
  • Anonym (Mamma TS)
    Anonym (mormor) skrev 2014-03-11 21:24:10 följande:
    Har läst hela tråden och insett att du inte tio års tid försummat att låta dottern bygga upp någon kontakt med sin pappa.   Det verkar nästan som om du tror att  mannen du valde att leva med senare lika väl kan föreställa pappa.  Hur skulle någon kunna ge dig konstruktiva råd när du visar upp en sådan rigid inställning?
    Varför skulle jag under dessa 10 års tid lagt min energi på att försöka få en människa ren & drogfri? Varför skulle jag under dessa 10 år försökt packa på en människa ett barn som håller på att droga? Det vore ju knäppt!!!!

Varför tror du ens att jag skulle offra ens en dag i mitt liv på en missbrukare, när det finns så mycket annat positivt i livet som är värt att bry sej om.

Du låter ju som att du tar allt detta personligt!
  • Anonym (Mamma TS)
    Anonym (mormor) skrev 2014-03-11 21:24:10 följande:
    Det är väl fasiken bättre att låta en man som vill vara pappa få vara pappa åt henne, än tvinga på en karl som inte vlll vara pappa en papparoll. det låter enligt mig absurt!

*Ryser* att det ens finns människor som resonerar så.
  • Harvester
    Anonym (Mamma TS) skrev 2014-03-11 20:01:37 följande:
    Det är 10 år sen och jag var 18 år, så nej det skedde inte via någon våldtäkt. Men jag var ung och nyblivna 18 år. Träffade honom när jag var 16,5 år. Blev gravid och vi fick ett barn. Det tog slut under graviditeten, jag lämnade honom då för jag insåg att jag skulle bli ifrågasatt som mamma om jag valde att fortsätta ett liv med en man som drack alkohol, blev aggressiv, slog sönder saker och var farlig både psykiskt & fysiskt om jag hade stannat i denna relationen. Jag kämpade på som ung mamma, lyckades utbilda mig, skaffa körkort och ett fast välbetalt yrke för att vara en representiv mor som både kunde erbjuda min dotter trygghet, ekonomisk stabilitet och en framtid. Jag valde den vägen för att kunna erbjuda min avkomma en framtid trots att jag genom åren haft många odds emot mig. Hade inget när jag fick henne, men jag tog mitt ansvar!

Så sjukt bra gjort! Är imponerad av din styrka. Lyssna inte på någon skit om ditt beslut som är det enda rätta. I alla andra trådar skriker folk att folk ska lämna sina sambos, men i detta fallet när det var det enda vettiga alternativet måste nån klaga om det istället.. Helt sanslöst..
    Heja dig, TS!
Svar på tråden Farmorn lämnar bort barnet till pappan som går på subutexprogrammet?!