Hur tänker en alkoholist?
Tänker min dotters farmor på sitt barnbarn när hon skruvar upp korken och super sig redlös? Tänker hon på någon annan än sig själv när hon stjäl alkohol och stänger in sig för att dricka? Har verkligen ingen erfarenhet av beroende i en nära relation. I min uppväxt har vin alltid druckits i måttliga mängder fredag lördag men jag har aldrig sett mina föräldrar fulla och jag har inget minne av att jag någonsin förknippat deras alkoholintag med något skrämmande. De har helt enkelt haft en väldigt sund inställning till alkohol och en mycket god förmåga att bedöma vad som är lagom. Det är annorlunda för min sambo, eftersom min svärmor är periodare. Eller, är hon periodare? Hon kanske är heltidare, bara att hon lyckas dölja de flesta fyllor riktigt bra. Är så otroligt förvirrad. Alkoholen gör henne till en lögnare och till en tjuv men hon har en fungerande tillvaro med jobb och relativt socialt liv. Jag är så otroligt besviken och frustrerad. Hon kan häva ur sig saker som "snart ska du och jag dra iväg på egen hand och låta mamma och pappa hitta på nåt annat" när hon småpratar med min dotter (som vid tillfället hon sa det var ca 2 månader gammal -dvs inte aktuellt med barnvakt överhuvudtaget). Sen gör hon sig otillgänglig i flera dagar och super ner sig. Tror hon att hon kan dricka okontrollerat och fortfarande ha kvar möjligheten att bygga en självständig relation till sitt barnbarn? Finns inte en chans att jag lämnar henne ensam med mitt barn under några omständigheter. Förstår att hon inte är alkoholist för att hon vill vara det, men jag förstår verkligen inte vad som pågår i hennes hjärna i övrigt. Hur hård man ska vara? Vill markera att hennes agerande inte är acceptabelt samtidigt som jag inte vill driva henne längre in i fördärvet. Någon som kan hjälpa mig med lite tips på hur man kan hantera detta? Vill stötta min sambo framförallt men han försöker mest sopa det hela under mattan, han "vill bara att allt ska vara bra, vill hon supa ner sig så får hon väl göra det." Är det det som kallas medberoende? Tack på förhand och kram till alla som kan tänka sig att hjälpa mig.
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-02-26 01:13
Ber om överseende för att det inte är nån styckeindelning, radbrytningarna försvann... Skriver från mobilen.