• ja88

tips bra vagn till 3 åring på 19kg ?

Oj, vilka märkliga reaktioner i denna tråd, så besynnerligt att det plötsligt blir tabu att åka vagn för att man fyllt 3. Finns det noll förståelse för att behoven varierar beroende på familjens vanor? Vi bor också på landet och har hundar, jakthundar som vill ha långa promenader för sin grundläggande kondition särskilt under icke-jaktsäsong. Dessutom är promenader även min huvudsakliga motionsform. Att promenera  för motionens skull, inte för att ta sig från A till B på säkra gångvägar, är ju två helt olika saker.

Och ja, här på landet existerar som andra redan påpekat inga gångvägar, trottoarer eller liknande utan man går PÅ bilvägarna vart man än ska, vägarna är ganska smala, hastighetsbegränsningen är oftast 70 och folk kör absolut inte försiktigt generellt. Oavsett vilken runda jag väljer så blir en stor del av av sträckan på landsvägen där jag inte tycker det lämpar sig så bra för min nyblivna treåring att gå, i så fall vill jag hålla honom i handen och det tycker ju inte han är så kul. Nu har han en lillebror så vagnen har vi med oss i vilket fall, har en Phil&Ted syskonvagn. Oftast sitter han de delarna av rundorna som är på landsvägen och går resten, på grusvägar eller skogsvägar där trafiken åtminstone är väldigt ringa.

• ja88

Ja, vill man ta sig nånstans så får man gå, oftast på landsvägen ja. Eller så åker man bil, vilket merparten av de som bor här ikring gör, och det är nog ganska vanligt på landet tror jag Obestämd Det är inte alls ofta man möter folk som är ute och går "bara för att", det är oftast sommargäster i så fall. Byborna kör stolt sina tjusiga bilar 500 meter till grannen, ungefär...  Jag är nog den enda jag har sett lämna på förskolan här i byn till fots

Jag undviker att gå på landsvägen när det är mörkt, eller snö och halt, eftersom snövallar gör vägen ännu smalare och väglaget gör att det känns otryggt. Speciellt livligt trafikerad är inte vår lilla landsväg men folk kör fort som sagt, och det går även tung trafik som lastbilar, timmerbilar, mjölkbilen, skolbussen etc. Det känns inte speciellt lämpligt för ett litet barn att promenera själv under de förutsättningarna dock. I vårt fall ligger skolbussens hållplats bara 200 meter bort och då är det bara en liten grusväg man måste gå på. Har man långt till närmsta hållplats tror jag att en skolskjuts hämtar barnen hemma och kör till hållplatsen

Svar på tråden tips bra vagn till 3 åring på 19kg ?