Inlägg från: Rocket Mania |Visa alla inlägg
  • Rocket Mania

tips bra vagn till 3 åring på 19kg ?

Varför behöver ni en vagn till ett så stort barn? Springcykel tyckte jag var ett bra förslag

• Rocket Mania
    hannis skrev 2014-02-19 07:37:55 följande:
    Emmaa86; Stanna och fika på en 70-landsväg där det går tung trafik? Inser du att alla inte bor i stan där det finns gångvägar, trottoarer och lekplatser?
    Låter som en mysig promenad, går det inga bussar där folk bor? Menar ni att ni går ute i vägrenen på 70-vägar?

Jag tycker det är lite konstigt med så stora barn eftersom mina gått från ungefär den åldern. Även yngsta som inte ens nu vid snart 6 år är ens i närheten så stor som TS barn. 
  • Rocket Mania
    anyXX skrev 2014-02-19 08:20:15 följande:
    En motfråga till er som inte har barnen i vagn: tar ni bilen överallt? Går ni promenader i motionssyfte och isåfall hur långa? En promenad på 3 km som tar en timme blir knappast bra motion varken för mig eller min hund. Hur resonerar ni kring det?
    TS 3-åring är nästan lika stor som en 5-6-åring, de benen borde väl klara av att gå? 

Min unge är snart 6 och är inte ens 105 cm lång, hon går bra mkt längre än 3 km och inte i snigeltakt heller. Vi brukar ta springcykeln till henne. Eller cykeln men en 3-åring cyklar nog inte? Annars går hon och har gjort så sedan flera år tillbaka. Även långpromenader.
  • Rocket Mania
    desperatehousewife skrev 2014-02-19 08:21:54 följande:
    exakt och vi har inte bara 1 hund utan 2. 

och till er andra som bara kritiserar mitt val att låta min 3åring åka vagn för det första så frågade jag aldrig om er åsikt kring detta utan jag ville ha tips på en bra smidig vagn!
    för de andra så kanske min dotter är stor som en 4-5 åring men man får inte glömma att hon i hjärnan är som en treåring och är alltså inte lika utvecklad i tänket vad som är farligt och inte alls lika medveten om farorna på vägen som en 4-5åring är. så nu är det nog pratat om varför jag låter men 3åring åka vagn å vill istället ha tips på bra vagnar!
    Jag är helt med på det där med den mentala utvecklingen men jag undrar hur era vägar ser ut. Går ni längs med vägrenen? Det låter rent livsfarligt även för en vuxen? Och får man plats med vagn? 
  • Rocket Mania
    Numminen skrev 2014-02-19 08:31:53 följande:
    Ursäkta konstiga bokstäver i slutet, telefonen lever eget liv ibland När det gäller vagn tycker jag dock att folk ofta slentriananvänder den för att det är enklare för dem själva, istället för att tex lära barnet att hålla handen ute i trafiken. Men som sagt, det finns skäl att låta även stora barn åka vagn
    Fniss, jag som försökte få ut något vettigt av det där sista ordet men gav upp till slut :)
  • Rocket Mania
    hannis skrev 2014-02-19 09:07:55 följande:
    Japp det menar jag. På landet måste man gå i vägrenen på vägen för det finns ingen annanstans att gå. Det går bussar men varken jag eller hundarna får någon motion av att åka buss. 
    Men du promenerar dina hundar i en vägren?
  • Rocket Mania
    hannis skrev 2014-02-19 09:13:34 följande:
    Javisst. Skulle det vara konstigt menar du? 
    Ja jag tycker det låter konstigt och lite tråkigt. Men jag är inte din hund och har ingen egen heller så det kanske är helt normalt.
    desperatehousewife skrev 2014-02-19 09:13:43 följande:
    min dotter får gå det hon orkar sen får hon åka vagn när det är för jobbigt eller om det är mer trafikerade vägar. ska vi gå någonstans typ till dafis eller för att hälsa på eller bara till macken för att köpa något litet så självklart går hon själv. men jag som vill motionera ibland kan då inte låta min dotter gå själv i det tempot jag vill. min make jobbar 35 mil bort så jag har ej någon som kan vara barnvakt då jag vill ut och gå och att jag då väljer att ta vagnen tycker jag inte alls är konstigt. bättre dottern får följa med ut och få frisk luft när jag motionerar än att få stanna hemma med barnvakt och vara inne! men nog prata om det.

lämnar nu denna tråd då folk på familjeliv tydligen har ett behov av att ifråga sätta och kritisera det mesta då ni inte äns har en aning om hur vår vardag ser ut eller hur vår boende situation ser ut.

tack för alla tips på vagnar! 
    Är det att kritisera att fråga varför? 
  • Rocket Mania
    ja88 skrev 2014-02-19 11:43:20 följande:
    Oj, vilka märkliga reaktioner i denna tråd, så besynnerligt att det plötsligt blir tabu att åka vagn för att man fyllt 3. Finns det noll förståelse för att behoven varierar beroende på familjens vanor? Vi bor också på landet och har hundar, jakthundar som vill ha långa promenader för sin grundläggande kondition särskilt under icke-jaktsäsong. Dessutom är promenader även min huvudsakliga motionsform. Att promenera  för motionens skull, inte för att ta sig från A till B på säkra gångvägar, är ju två helt olika saker.

Och ja, här på landet existerar som andra redan påpekat inga gångvägar, trottoarer eller liknande utan man går PÅ bilvägarna vart man än ska, vägarna är ganska smala, hastighetsbegränsningen är oftast 70 och folk kör absolut inte försiktigt generellt. Oavsett vilken runda jag väljer så blir en stor del av av sträckan på landsvägen där jag inte tycker det lämpar sig så bra för min nyblivna treåring att gå, i så fall vill jag hålla honom i handen och det tycker ju inte han är så kul. Nu har han en lillebror så vagnen har vi med oss i vilket fall, har en Phil&Ted syskonvagn. Oftast sitter han de delarna av rundorna som är på landsvägen och går resten, på grusvägar eller skogsvägar där trafiken åtminstone är väldigt ringa.
    För mig är det helt främmande att gå utmed en väg sådär, för mig låter det superfarligt. Hur gör man för att ta sig någonstans? Är det alltid promenad på landsväg som gäller? Ska barnen gå till skolan där sedan också?

Jag vet att det är OT men jag blir lite förfärat nyfiken. Det ska ju vara så himla bra att bo i landsbygd men det där låter ju livsfarligt
Svar på tråden tips bra vagn till 3 åring på 19kg ?