Har han nån chans till att få vara med sitt barn?
Anonym (Pappa) skrev 2014-03-15 22:41:25 följande:
Det där låter som mig det.Jag är i en vårdnadstvist och har varit det sedan barnet var en månad (fyller två år om två månader). Mamman har fryst ut mig under hela barnets tid sedan födsel, har fått träffa barnet, men alltid så minimalt det bara går. Har aldrig fått ha barnet längre än tre timmar och aldrig en övernattning. Fam.rätten tog mammans parti i utredningen och kom fram till att barnets bästa är att mamman får behålla ensam vårdnad, men att umgänge och boende var inget de kunde säga varken det ena eller det andra - dvs fritt för tingsrätt att besluta mellan partnerna.
Trots att hon vräkt exakt lika mycket skit om min omsorgsförmåga (inget av det stämmer och jag är lika lämplig som vem som helst att ta hand om mitt barn) som vår förmåga att samarbeta kring frågor som rör barnet - så valde de att besluta att ensam vårdnad är det bästa, men att resten får vi förhandla om i huvudförhandling. Känns lite som Fam.rätten såg denna utredning som en rättvisegrej där båda ska få lika mycket, istället för att tänka kritiskt till hennes berättelse (finns det bevis som styrker eran svårighet att samarbeta?) och utgå från barnets bästa.
Har funderat flera gånger på att avsluta mitt liv men tänker hela tiden på att mitt barn inte ska få betala för skiten som barnets mamma ställer till med. Om ett par veckor är det huvudförhandling så vi får då se hur detta slutar. Hoppas Tingsrätten ger mig gemensam vårdnad och boende varannan helg plus umgänge varannan vecka.
Min historia är troligtvis unik i sitt slag då mamman och jag inte alls har eller haft samarbetsproblem vad gäller frågor som rör barnet (ja förutom vårdnaden då, men det går ju inte ha det som argument att få behålla ensam vårdnad). Jag har inte heller några problem att ta hand om vårt barn. Har ännu inte begripit mig på VARFÖR hon gör så här... blir ledsen i mitt hjärta att mitt lilla barn som är helt ovetandes om detta har förlorat sina första två levnadsår med sin pappa...
Sorry att jag stal TS tråd, men jag tycker att sånt här inte får ske och jag hoppas din pojkvän kämpar på för sitt barns rätt till båda sina föräldrar.
Har liksom du övervägt att ta mitt liv.
Men än så länge kämpar jag för mitt barns rätt till sin pappa.