Inlägg från: Anonym (mamma) |Visa alla inlägg
  • Anonym (mamma)

Lämna bort barnen till nya tjejen??

Vi har domslut på umgänget.
    Barnen ska vara med sin pappa under sportlovet.
    Han ska vara borta ett par dagar och flyga med äldsta tjejen till Göteborg där storastyster bor.
    De andra 2 lämnar han till någon jag aldrig träffat, hans tjej sedan några månader.
    Den 4e flickvännen i ordningen.
    Så de 2 yngre barnen på 8 & 6 år ska bo med henne ett par nätter. 
    De bor alltså inte ihop.
    Hon har inga befogenheter om mina barn alls.

Pappan vägrar kommunicera helt - han har raderat som mail. han svarar knappt på sms och sällan skriver han ett kort brev om hur umgänget varit.

Skulle ni anse detta ok?

• Svar på tråden Lämna bort barnen till nya tjejen??
  • Anonym (mamma)

Jag vet att jag inte har något att säga till om.

jag har dock skrivit ett sms  att jag önskar veta hennes namn och adress samt kontaktuppgifter om det skulle vara något eftersom han som vårdnadshavare om barnen är bortrest och hon inte är vårdnadshavare om barnen.. Och att man kan tycka att om han som vårdnadshavare är bortrest så har jag som vårdnadshavare rätt att veta vart de befinner sig för barnens skull.

Det hade varit en annan sak om de bodde ihop och barnen var i deras gemensamma hem och hade sina egna saker där och sina egna sängar och på så sätt hade en annan trygghet nu när pappan faktiskt ska lämna dem med någon som de inte har någon gedigen relation med.

Det hade också varit en annan sak om pappan hörde av sig och sa att barnen ska vara där och om det går bra att de kan komma hem om det inte funkar eller om barnen så önskar samt att barnen var tillåtna att kontakta mig.

Tänk om barnen tycker det är jobbigt efter en natt.. att pappa inte finns där för den. Hon har ju egna barn också.

Visst är det pappans stora kärlek. Ja det är det.
    Det har de andra 3 också varit. Men de har separerat precis innan de skulle flytta ihop och 3e sista gjorde han slut med precis efter att hon vittnat för honom i TR emot mig och han ville då byta helger så det synkades med hennes barn. När det inte funkade och när han inte fick som han ville i rätten gjorde han slut med henne och hon vart helt deprimerad.. 

Visst han är med denna nu.. men all historik talar för att det håller ett tag sedan tar det slut. innan mig hade han kanske 20 seriösa relationer. 

Men jag skulle sååå gärna se att han ville stadga sig och flytta ihop med någon så barnen slapp att han varje helg han har sina barn måste åka till sina tjejer, barnen hinner aldrig bygga upp egna relationer med vänner i området, deras kompisar är hans tjejers barn och när det tar slut försvinner dessa kompisar också.
    Det skulle skapa mer lugn och ro för barnen än detta farande konstant.

• Anonym (mamma)
    Anonym (Fia) skrev 2014-02-18 18:57:41 följande:
    Betyder det att barnen inte får vara med farmor och farfar eller faster och farbror under umgängstiden?
    släktingar är ju inga som ersätts även om man inte ses över längre tid.
    Relationen till dem är alltid bestående.

Det är ju inte en ny vuxen utan band till barnet.
  • Anonym (mamma)

farfar är död och pappan har ingen relation till sin mamma.
    Dock finns det en farbror och kusin men de umgås knappt. Denna farbror har, så vitt jag vet, inte heller någon relation till denna mamma.
    Det finns fleras halvfarbröder och halvmostrar och kusiner men dessa träffar inte barnen.

Minsta barnet har träffat sin farmor en enda gång.

Istället lägger pappan krutet på att barnen ska ha en ny bonusmamma då och då istället för att hålla kontakten med släktningar och kusiner som barnen kan ha en bestående relation till. 

• Anonym (mamma)

Har pratat med soc ang detta och soc skulle kontakta pappan om detta för i detta fall borde han sätta barnens bästa i fokus.

Dvs det kan vara jobbigt för barnen att bo hos henne och pappa borta.

• Anonym (mamma)
    Slagathor skrev 2014-02-19 18:28:21 följande:
    Men vafan skämtar du? Har du ringt till soc och skvallrat ner dina barns pappa? Herregud! Du gör det ju knappast lättare för pappan att hitta nån att stadga sig med som du påstår att du så innerligt önskar.
    Pappan har SOC anmält mig konstant i flera år för allt möjligt och när soc tröttnade ringde hans kompisar/tjejer anonymt in.

Jag har önskat en utredning för att få slut på alt och pappan motsatte sig inte.
    Så vi hade redan kontakt med soc.

Dessutom - de ringde mig för att boka möte. jag passade frågade dem om detta och soc själva sa att de skulle ringa pappan och kunde ta upp detta samtidigt.

Som man bäddar får man ligga - ellerhur

• Anonym (mamma)
    Anonym (M) skrev 2014-02-20 18:34:01 följande:
    Men herrejösses!
    Så nu ska man bli socanmäld av folk hit o dit om man anordnar en barnvakt som inte passar?!
    Vilken nivå ligger ni på undrar jag?
    Även om pappan (?) har anmält dig så behöver väl inte du sänka dig till samma nivå? På vilket sätt far barnen illa av att vara hos hans tjej?! De har väl träffats förut, eller hur?? Är det någon här inne som öht vet hur mkt barnen har träffat tjejen??
    Som någon skrev; hade du brytt dig om det var en inhyrd barnvakt från en etablerad barnvaktsfirma eller är det endast pappans nya partner som är problemet?
    När är det öht okej för tjejen att vara barnvakt?? Har du en gräns för hur många ggr barnen måste träffa henne innan, eller måste de bo ihop först?
    Jag tänkte eftersom det verkar vara du som styr o ställer även hos pappan..

Vad har du tänkt att soc skulle säga till pappan? Vad har de att göra med hans val av flickvän o barnvakt?
    Om han hade sagt till dig att flickvännen var en faster istället, skulle det ha gått bra att barnen varit där då?
    Jag har aldrig soc-anmält pappan för något. Han anmäler mig konstant för att vinna framgång i sina tvister om vårdnad som han startar konstant. Sist förlorade han det vv boende och fick nöja sig med att bi vh- förälder så han är ganska sur över detta.
    Slagathor skrev 2014-02-20 18:38:05 följande:
    Stackars, stackars era barn som får se på erat omogna beteende. Jag hoppas soc föreslår samarbetssamtal så barnen era slipper må dåligt över att ni anmäler varandra hit och dit. För tro mig, de känner av vad ni tycker om varandra. Konstigt att de inte reagerat än. Det här är inte sunt. Ni måste skärpa er båda två. Fy!
    Det stadiet är passé för länge sedan. Vi har haft medlare också.
    Anonym (M) skrev 2014-02-20 18:48:01 följande:
    Ja det låter för jävligt tycker jag! Stackars barnen!

Lägg ner svartsjukan säger jag, o försök att slappna av. Lita på att pappan tar väl hand o barnen under den tid han har ansvar för dem, o så ser du TS till att göra detsamma under din tid med dem.
    Lägg dig inte i pappans liv på det här viset - fråga dig själv om det verkligen är en oro för barnen du känner eller om det hela faktiskt bottnar i svartsjuka gentemot hans nya partner?
    För du har verkligen inte med att göra hur många flickvänner han träffar, o inte socialtjänsten heller!

Tagga ner TS!

Alltså... det är inte jag som gör något mot pappan.
    Svartsjuka??
    Herrejisses alltså det bästa vore om han kunde bi sambo med någon snart så barnen slapp fara till  hans nya tjejer hela tiden och ha mer än 3 hem utan ha 2 bostäder och skaffa sig egna vänner i hans område och inte bara ha hans tjejers barn som kompisar.
    Det minsta jag är, är att vara svartsjuk eller avundsjuk.
    Jag och barnen mår så bra över att vi inte är tillsammans.

• Anonym (mamma)
    Anonym (M) skrev 2014-02-20 19:06:51 följande:
    Så om han flyttar ihop med tjejen så är hon okej som barnvakt?
    Men hennes barn är inte okej för dina barn att umgås med?

Du anmäler honom inte till soc men du "nämner i förbifarten" att du anser att det är olämpligt att hans nya tjej är barnvakt? Vad har de ens med det att göra tycker du? Vem ska bestämma vem som ska vara barnvakt o under vilka former det ska ske?

Du vill inte att han ska ha barnen varannan vecka men du blir däremot sur över att han ordnar barnvakt när han ska åka med ett av barnen o hälsa på det äldre (?)..?!

Lägg bara ner hela grejen - vill han bråka så låt honom göra det men håll dig för guds skull ifrån hans o hans tjej relation, o håll dig även ifrån hur han sköter barnen när de är hos honom (såvida de inte uppenbarligen far illa såklart).

Jag tycker att hela situationen låter tragisk rent utav sagt, o såvitt jag kan se så gör inte du det hela bättre heller.
    Låt honom ha vilka tjejer han vill o vilka relationer han vill. Det är väl bara bra om han inte flyttar ihop med första bästa!
    Vart har jag skrivit att jag anser hon är olämplig som barnvakt?

Det enda jag sa var att även om han har rätt att göra s här. så kan man ju tycka att jag har rätt att veta vart barnen befinner sig och att det ska vara på barnens villkor om de vill åka hem så ska de få göra det.

jag har inte dömt hans tjej. Tänker inte göra det heller.
    Utan jag satte barnen i fokus - deras behov och att det ska vara på barnens villkor OM de vill vara där.

jag tycker du borde lära dig läsa bättre - och även öva på din läsförståelse!

• Anonym (mamma)
    Anonym (M) skrev 2014-02-22 09:16:20 följande:
    Men vad du tycker i detta fall är inte relevant eftersom det är pappan som har ordnat med barnvakt.
    Visst ska det vara på barnens villkor osv, men att de skulle få åka hem om de vill osv köper jag inte riktigt.

Försök att släppa det här nu - pappan tar ansvar för barnen när de är hos honom o det får du lita på att han gör.
    Jag tycker mig ha tolkat det som att du i allra högsta grad tycker att det är olämpligt att barnen är hos hans nya tjej, bl.a av anledningen att han har haft "många" tjejer före henne o att de inte bor ihop. Du vill hellre inte att barnen är för nära vän med hennes barn.
    Inget av det där tycker jag är skäl nog att du skulle hindra pappans planer så försök att bara släppa det där o gläds åt att barnen får en rolig helg/dagar med ytterligare en bra vuxen i deras liv
    hur läser du egentligen?

vart har jag sagt att de inte får vara för nära vän med hennes barn?

Vet inte hur van du är att styra och domdera.. men det handlar om att se barnet i situationen - inte den ena eller andras rätt.

• Anonym (mamma)
    liv skrev 2014-02-22 13:03:56 följande:
    Har han rapportskyldighet att upplysa om var barnen är hela tiden? Gäller det dig också? 

Ska de få åka hem när de vill? Så om de till exempel blir sura för att de inte får som de vill så ska de få åka hem till mamma direkt? Det funkar ju inte.
    Är det inte skillnad på trots och att längta efter en förälder? Så ser jag det i alla fal.

Ser du inte skillnaden mellan att längta till en förälder då man inte är med sin förälder alls, och att längta efter en förälder då man är med den andra??

Om det är några timmar kanske det inte funkar.. men om det är över flera dygn och flera nätter måste man ju vara lyhörd för hur barnen mår i detta.
    Barnen kanske inte vill vara bortlämnade till någon annan bara så där.

Men de är där just nu, hon har messat mig och barnen har tom fått ringa mig (något de aldrig får för pappan) och de har haft en bra dag idag och laddat med godis inför melodifestivalen.
    Som sagt.. det ska vara på barnens villkor - så länge allt är ok för dem så är det ok.

• Anonym (mamma)
    Anonym (Ojoj) skrev 2014-02-22 13:20:06 följande:
    Bara för att man har laglig rätt att göra vissa saker så innebär det inte att det är mer lämpligt för det.
    Helt rätt

Tidelag har inte varit olagligt förut.. först nu det kommer en lag.
    bara för att det inte fanns en lag om det betyder det inte att det var lämpligt.

• Anonym (mamma)
    liv skrev 2014-02-22 16:46:16 följande:
    De har det alltså jättebra och elaka styvmodern har köpt godis... 
    Tycker du hon var elak?

Jag har i alla fall inte sagt något om henne alls.. bara hållit fokus på att barnen ska känna sig trygga.
    Varför måste jag döma hans tjej bara för att jag lägger fokus på att barnen ska känna att det är på deras villkor att sova där?

• Anonym (mamma)
    Anonym (mamma) skrev 2014-02-22 17:29:38 följande:
    Tycker du hon var elak?

Jag har i alla fall inte sagt något om henne alls.. bara hållit fokus på att barnen ska känna sig trygga.
    Varför måste jag döma hans tjej bara för att jag lägger fokus på att barnen ska känna att det är på deras villkor att sova där?

jag ska bara inflika att jag tycker hon har betett sig bättre än pappan. Hon skickade sms idag också. och barnen ringde och var glada i går.

Jag vet fortfarande inte adress.. men det kan jag ta reda på själv på måndag (jag vet hur man tar reda på saker med lite info) och det viktigaste är att jag vet att barnen är där på sina villkor och glada.

• Anonym (mamma)
    Anonym (M) skrev 2014-02-26 11:10:50 följande:
    Du skrev i ett tidigare inlägg att det inte var bra att barnen endast lekte med nya flickvännens barn o eftersom det var ett litet märkligt sätt att uttrycka sig så tolkade jag det som att de inte dög till att vara vänner med dina barn.

Överlag så har du varit lite "ostabil" i tråden o ändrat dig allt eftersom; i ena inlägget verkar du hatisk mot den nya flickvännen o i det andra så längtar du så mycket efter att hon o pappan ska flytta ihop!

Släpp det där nu, det är mitt råd!
    menar du när jag skrev detta:
    "barnen hinner aldrig bygga upp egna relationer med vänner i området, deras kompisar är hans tjejers barn och när det tar slut försvinner dessa kompisar också."

jag har ju aldrig skrivit att hennes barn inte är bra...  bra tänkt på barnen att de har inga egna relationer i form av kompisar hos sin pappa. När de är där finns inga vänner..  för barnens vänner är tjejens barn.

Är det inte bra tycker du att barnen har egna vänner hos pappan.. sådana som finns kvar oavsett om han gör slut med sina tjejer?

jag tycker du läser in saker väldigt konstigt och med färgade ögon. Kanske har du någon historik bakom dig som gör att du inte kan läsa in saker neutralt. I så fall beklagar jag och hoppas att du mår bättre snart.

• Anonym (mamma)
    Anonym (M) skrev 2014-02-26 11:17:11 följande:
    Jag dömer utifrån det jag läser o jag tycker att det verkar vara en sorglig historia, med svartsjuka o bitterhet från TS' sida.
    Vad pappan egentligen tycker o tänker vet vi ju inte eftersom han inte har fått göra sin röst hörd.

Verkar dock som att allt har löst sig för denna gång, men TS' verkar ju dock inte ha grävt ner stridsyxan eftersom hon prompt ska ska ha reda på adressen där barnen har befunnit sig - bara det sätt hon uttrycker sig där tycker jag visar på en enorm barnslighet o bitterhet.

Men nej, nu ska jag gå o "elda på" lite i en annan tråd
    Tänk vad trist det vore om folk "taggade ner" - vilka tråkiga diskussioner det skulle bli då!
    Kanske kan du acceptera att det kan vara fullt normalt att man vet vart barnen befunnit sig.

Som sagt..  du verkar läsa med färgade ögon.. trist att du läser det andra skriver negativt, istället för neutralt.
    Jag tror som sagt att du har en historia bakom dig som märkt dig och du har inte kommit över den än.

• Anonym (mamma)
    UCharlotte skrev 2014-02-26 14:14:33 följande:
    Hade det varit okej om han skaffat en barnvakt från nån förmedling. Någon han inte känner?
    Antagligen är han så trygg med sin nya tjej att han vågar lämna de han värnar mest om, sina barn, i hennes sällskap.
    Lita på hans omdöme, du litade ju på honom så pass bra att du skaffade barn med människan.

Det kan vara dags för dig att kommunicera med pappan till era barn om att ni ska träffas allihopa, så du och den nya får en människa bakom "ny flickvän och mina barns mamma"
    Jag hade gärna kommunicerat.. men han tog bort sin mail för jag skickade info om barnen där, inskannade lappar från skolan och skolläkaren,. skickade vilka tider de hade läkarbesök och vart om vad.  vidarefodrade mail från aktiviteterna.

Han hör inte av sig när han varit hos läkaren, eller avbokat läkarbesök, om de varit sjuka, avlusats eller är sjuka - då lämnar han dem i skolan!  
    jag får gissar mig till allt och får reda på saker av en slump.

Nåväl.. det funkar bättre nu än att ha vv. Då funkade inget alls.

Svar på tråden Lämna bort barnen till nya tjejen??