• Kryddmix

Vad händer om vi skiljer oss? Han har allt, jag har inget..Kan han även ta barnen?? :-(

Anonym (offerkofta) skrev 2014-02-17 14:57:49 följande:
    Nej, men kanske har jag fått henne att sluta älta allt hon offrat och insett att det inte ger ryggdunkar och förmåner i livet att man tar hand om tre barn och hem :) Det är vi många som gör OCH försörjer oss själva.
    Wake up and smell the coffee, så brukar livet bli lättare att hantera.
    Att vara hemmafru har faktiskt sina fördelar också. Som att se sina barn växa upp. Där har du ett. Och hon är faktiskt SJUKSKRIVEN. Så finns kanske en anledning till varför hon inte har jobbat. Finns många som dig men det finns också MÅNGA som inte är som dig. 
  • Kryddmix
    Anonym (offerkofta) skrev 2014-02-17 15:09:18 följande:
    Jag har som du säkert läst i mina andra inlägg inte haft något emot hennes val att vara hemmafru, och som dotter till en mamma som var hemma med oss alla så är jag väl medveten om fördelarna.

MEN - man har ett eget ansvar för de val man gör, och man KAN inte förvänta sig att någon annan ska fixa jobb och lägenhet åt en när äktenskapet kraschar. Bara för att man är hemmafru så behöver man ju inte sluta ta ansvar för sitt eget liv - eller hur?

Sjuksrivningen har ju dock inte hindrat henne från att jobba hårdare än alla andra, så den kan ju inte vara en anledning....

Det är skrämmande om det finns MÅNGA som väljer att vara hemmafruar i dagens Sverige UTAN en tanke på att man kanske någon gång i framtiden måste stå på egna ben, och har en backupplan. Då har vi inte kommit så långt i samhället som jag trodde. 
    Jag var sjukskriven i tre månader men inte fan satt jag ner hela dagarna och gjorde inget. trots att det var rekommenderat av läkare. Jag tog hand om ett hem och barnen. Visst jag var sjukskriven och skulle egentligen vara sängliggande men jag hade skuldkänslor över att mannen jobbade och skulle komma hem och ta hand om hemmet. Så nej, trots att jag var sjukskriven så jobbade jag. Men hemma. Jag städade, dammade, dammsög, lagade mat, tvättade kläder, hämtade barnen från skola och dagis. Hjälpte med läxor, duschade dem, lekte med dem, tog ut dem. Åkte och handlade matvaror. bara det var skitjobbigt med tre barn som springer runt, en som gråter.. Det är faktiskt en massa jobb. Och jag var sjukskriven. Pga ryggproblem. För jag ville inte låta min man jobba ute och komma hem sent och göra allt detta också. Och med tre småbarn och ryggproblem så blir det otroligt mycket jobbigare. Så jo, sjukskrivning kan vara en anledning. Se... alla är tyvärr itne som dig. Think outside YOUR box. Finns andra situationer också. Och att gå till jobbet när jag var frisk kändes som en semester jämfört med när jag var sjukskriven och var hemma. 
  • Kryddmix
    Anonym (offerkofta) skrev 2014-02-17 15:41:52 följande:
    Det är lika mycket jobb som vi trebarnsföräldrar som har arbete gör... Så jag förstår inte vad du vill ha sagt med detta inlägg?
    Förutom att när man är sjukskriven så blir allt så otroligt mycket jobbigare att utföra? Och att tex nu när jag är frisk och jobbar så delar jag återigen ansvaret med min man vilket jag inte gjorde då. För då gjorde jag all jobb under dagen så vi kunde ta det lugnt och njuta av varandras sällskap på kvällen och faktiskt investera mer tid på att bara vara familj och inte spendera tiden på att tvätta och städa?
  • Kryddmix
    Tuva78 skrev 2014-02-17 15:54:00 följande:
    Men - man vet väl sällan vilka barn man får? Om de är vårdkrävande, har särskilda behov etc så är det inget man "skaffar". Det är bara att acceptera och hjälpa barnet?  Du vet inget om hennes hälsoproblem och behöver inte alls sätta dig på höga hästar och tro du vet allt.

Alltså - jag har visserligen inte varit medlem här så länge, men märker att när nån behöver hjälp så kommer en förfärlig massa förståsigpåare som kommer med sina pekfingrar.

Nu är situationen som den är för TS och hon behöver tips och råd. Har man inga så håller man tyst.
    Du är mer än välkommen till familjeliv. Behövde någon mer som tycker som mig.
  • Kryddmix
    Tow2Mater skrev 2014-02-17 18:27:43 följande:
    Låter ju som du inte skulle varit sjukskriven som klarade av att ta på dig allt hushållsarbete och barn på heltid istället for att mannen skulle ta sin del.
    Du har helt rätt, det låter inte som det men faktiskt så skulle jag egentligen vara nästan sängliggande större delen av dygnet pga min rygg. Men när man är sjukskriven så blir man rastlös av att göra inget och när man har familj så får man skuldkänslor om man inte kan ta hand om dem. Jag kunde inte skita i att leka med barnen eller låta min man göra allt. Vi båda är läkare så våra arbetstider är sjuka. Vi har inget 9-17 jobb. Så när jag var sjuk då arbetade han ibland 13 timmar på ett dygn. Ibland åkte han runt som stafettläkare och var inte hemma på några dagar. Ska jag låta barnen då bo i ett smutsigt hem och inte laga mat eller sköta om dem? Och jo jag var sjukskriven av rätt anledningar, inte för skojs skull och för att jag ville undvika att jobba. Men istället för 6 veckor så blev det tre månader just pga att jag inte kunde sitta still.
  • Kryddmix
    Anonym (Orolig) skrev 2014-02-17 20:00:11 följande:
    Touché! Väl talat. Och det faktum att du faktiskt är läkare borde ju väga ganska tungt i många ögon här...kan man tycka. Det är ju ni som sjukskriver folk, trots allt.

Jag har en situation ganska liknande din, utan att säga för mycket (vill inte bli igenkänd, som sagt) och vet precis vad du menar med skuldkänslor gentemot barnen och maken. Det GÅR ju inte att bara ligga här och inte agera, (även om jag borde göra det, för MIN skull), när man ser allt som MÅSTE göras för att inte barnen ska bli direkt lidande och fara illa...! Så resultatet blir ju att man pressar sig själv till det yttersta, och BORTOM den gränsen, dag in och dag ut, i mitt fall i flera år.

Konsekvensen därav blir att jag blir allt sämre, men...det hjälper inte: det finns INGEN som kan ingripa och avlasta mig, ta över min "börda", så att jag kan göra det jag egentligen borde göra: tänka på mig själv, vila upp mig, planera min framtid (med eller utan make) osv. Det finns helt enkelt inget utrymme för det nu, i MIN unika livssituation. Jag märker att det finns många människor som inte kan begripa detta, eftersom de aldrig befunnit sig in just min sits, och för att de helt saknar förmågan att tänka sig in i andra människors situation, men det förändrar dock ingenting för MIG: min situation är densamma ändå. Lite tråkigt att man dessutom ska bli påhoppad, och mer eller mindre idiotförklarad, när man redan "ligger ner", så att säga. Varför är det så himla svårt för folk att bjuda lite på sig själva...välja en mer ödmjuk väg, istället för att slå på dem som redan ligger? Något sjukt maktbehov folk har kanske...? Friskt är det i alla fall INTE. 
    Ja jag irriterar mig på att folk tycker att allt ska vara svart och vitt. Så jävla enkelt. Förstår itne hur vissa människor reagerar ibland. Och även om du var sjukskriven eller inte... du ska inte behöva förklara dig för att du valde familjen först och för att du inte hade skilsmässa i tankarna. Lever man ihop i 10 år eller mer så lever man i symbios. Man är en familj, en enhet. Inte min, din, hans, hennes osv. Så under den perioden tänker man inte "nej jag ska inte investera NÅGOT i huset som jag bor och lever i med min familj för jag äger inte den". Vad fan! Bläh! TS jag hoppas verkligen att du får hjälp med bostad och jobb så att du kan leva självständigt och må bra.

Jag hoppas mina skattepengar kommer gå åt för att hjälpa dig ur denna situation.  
  • Kryddmix
    Anonym (1) skrev 2014-02-17 20:20:04 följande:
    Nu vill jag förklara en sak. När man är för sjuk för att arbeta, så klarar man inte heller att ta hand om barn och hushåll 13 timmar per dygn. Golvet får bli smutsigt, tvätten får vänta osv. Att man fixar att se till att barnen kommer till och från skolan, får mat i magen osv är en sak. Men inte fixar man att hålla ett hem, med 3 barn, i toppskick om man verkligen är för sjuk för att arbeta. Det är min bestämda åsikt.
    Det är mycket jobb och det är mycket jobb vare sig man är sjuk eller inte. Att folk ska klanka ner på ts och säga att hon har varit ledig i 10 år när hon har gjort allt detta är, det är inte att vara ledig. Utan hon har gjort detta till sitt yrke. Och det är lika viktigt som vilket annat yrke.

Sen är din åsikt självklart din åsikt. Men när man är sjukskriven så finns det ingen som står vakt över ens huvud och ser till att man verkligen inte gör något alls. Låt mig fråga dig... någon som har cancer kan faktiskt också jobba. Är denna person inte berättigad att vara sjukskriven tycker du? Eller måste man sakna armar och ben för att du ska tycka att man ska vara sjukskriven? Eller den som är sjukskriven ska inte göra något alls? 
  • Kryddmix
    Anonym (Offerkofta) skrev 2014-02-17 20:37:05 följande:
    Och jag föredrar att mina skattepengar går till tre veckors sjukskrivning för någon som följer läkarens råd, tar det lugnt och snabbt blir frisk igen och kan komma tillbaka till sitt arbete och därigenom hjälpa till att bygga vår välfärd, än att betala för en tre månader lång sjukskrivning för att någon "inte kan vara still" och plötsligt ska ta hela ansvaret för hem och barn.
    Tyvärr så har vi kanske inte samma möjligheter i livet. Som sagt... du kanske har möjlighet att få hjälp av vänner och familj att sköta ditt hem och barnen men jag har inte det så när min man var borta tex en vecka på jobb så tänker jag inte sitta still och låta barnen sköta sig själva och bo i smuts, gå hungriga, inte få vara barn, inte få läxhjälp. De är fan små. Klarar ju knappt av att gå på toa själva. Du kanske gör det med din familj och dina barn men dina val och dina beslut är inte det rätta för alla. Förstår du? 

Det är väl skönt att jag betalar så mycket skatt och bidrar så mycket till välfärden som jag gör för jag slipper känna skuldkänslor över att jag, istället för 6 veckor, fick tre månaders "bidrag" av just DINA skattepengar. Bör utnyttja systemet mer för det var ju rena semestern för mig!
  • Kryddmix
    Anonym (yy) skrev 2014-02-17 20:42:54 följande:

Du tycker alltså att man tex inte behöver ha försäkringar, akassa o dyl? Man ska bara köra på tills det skiter sig - och då ska andra städa upp?

Nej det tycker jag inte. Det finns en anledning till att TS är sjukskriven. Att hon inte har ett jobb för tillfället. Att folk har noll förståelse för en annan persons olycka när de vet så lite om situationen är ju helt sjukt. 
  • Kryddmix
    Anonym (1) skrev 2014-02-17 20:38:30 följande:
    Jag har aldrig skrivit att Ts har varit "ledig" i 10 år. Men, om Ts är för sjuk för att arbeta så är hemarbetet verkligen inget yrke!

Nej, man klarar man av att jobba hemma 13 timmar per dygn så klarar man även att arbeta för en inkomst...

Vilka barn och vilket hem kan man sköta när man saknar armar och ben enligt dig?

Ser du ingen skillnad på att jobba hemma 13 timmar per dygn och att göra det som verkligen behövs?
    Men hon har ju inte varit sjukskriven hela denna tiden i 10 år! Hon har ju jobbat emellanåt skrev hon. Hon har inte levt på bidrag hela tiden. Hon gjorde ett aktivt val med sin man att han skulle jobba och hon skulle vara hemmafru. Och folk är anklagande och börjar skriva skit sim att hon får skylla sig själv och att det är bimbo aktigt och säga en massa hemska grejer när hon redan mår dåligt som det är. Hon vill ha hjälp med situationen NU och inte frågar hon om vad hon borde ha gjort innan. Ingen har någon som helst förståelse för hennes situation. Speciellt när man vet så lite. Det är ju helt sjukt. 

Angående sjukskrivningen så visst kan man arbeta om man kan sköta ett hem, men det är inte det som är rekommenderat av läkare. Jag själv VET vad det gör mot min rygg av att arbeta hemma när jag egentligen ska vara sängliggande men tyvärr jag måste sitta bredvid badkaret när barnen duschar och tvättar sig varje kväll för jag är rädd att något ska hända de, jag måste stå vid spisen och laga mat för jag tänker inte ge mina barn mackor varje dag. Jag tänker inte sitta och se en massa skit på marken när barnen springer in med lera på fötterna och låta det ligga kvar i en vecka och bli värre bara för att "annars hade jag lika bra kunnat gå och jobba och gjort allt detta på kvällen efter jobbet". Sen så går jag och lägger mig på kvällen med mer ont i ryggen kanske men då vet jag iaf att mina barn mår bra trots att jag fick lida lite mer. 

Alltså nolllll förståelse har ni. 
  • Kryddmix
    Anonym (Orolig) skrev 2014-02-17 21:38:03 följande:
    Puuh... Jag påbörjade ännu ett inlägg som svar på en del inlägg här i tråden, men insåg efter en stund att det är lönlöst.. Har inte varit här inne på FL på länge, och nu minns jag varför: det är så enormt nedslående och krävande! Om man dristar sig till att publicera ett inlägg där man visar minsta lilla sårbarhet, ber om råd eller liknande, blir man attackerad från alla håll och kanter av människor som ska utvärdera hela ens existens, personlighet, samtliga livsval osv, baserat enbart på den fjuttiga lilla information TS gett i sina inlägg.. Löjligt.

Jag har fått ut det jag kan få ut av denna sida, resten blir bara trams, så jag tackar för mig nu och lägger min energi och tid på viktigare saker: att få värdefull hjälp i min situation, så att denna kan bli bättre för samtliga inblandade parter, inte minst för mig själv. Jag tackar så mycket för alla konstruktiva, positiva och genuina råd som givits här, av personer som faktiskt BRYR sig på riktigt om andra människor, och som inte bara vill agera översittare och spy galla över andra människor som inte haft tillnärmelsevis lika bra förutsättningar i livet, som just DE har haft. Ingen här på FL vet vem jag är, hur hela min livshistoria ser ut, varför jag gjort som jag gjort, eller gör som jag gör. Ni vet bara det jag tilllåtit er få veta...och det är verkligen inte mycket i sammanhanget.

Tack för mig! Ha det bra allihop.
    Lycka till och hoppas du får all hjälp du söker!
  • Kryddmix
    Anonym (X 2) skrev 2014-02-18 06:52:07 följande:
    Kryddmix: Modern vård rekommenderar väl inte veckovis sängliggande mot ryggont? T.o.m nyopererade och färska diskbråck uppmuntras till aktivitet. Stå är mindre belastande än att sitta. Man behöver stärka sig, inte atrofiera!
    Tack för att du informerar mig men jag tror nog jag vet mer om min situation än vad du vet. Roligt att ni tror att bara för att man delar med sig av en liiiiten detalj av hela situationen så vet ni tillräckligt för att döma. 
  • Kryddmix
    Anonym (yy) skrev 2014-02-18 07:03:55 följande:
    Där har du heeelt fel! man kan bli stämd för bedrägeri om det visar sig att man är fullt arbetsför fast manär sjukskriven.
    Japp. Men nu kunde jag inte arbeta. Men du kan fan tro att jag tänker ta hand om mina barn ändå. Eller vill du komma och sköta mitt hem och barnen under tiden?
  • Kryddmix
    Tow2Mater skrev 2014-02-18 01:52:31 följande:
    Du sa ju "För då gjorde jag all jobb under dagen så vi kunde ta det lugnt och njuta av varandras sällskap på kvällen och faktiskt investera mer tid på att bara vara familj och inte spendera tiden på att tvätta och städa".
    Ja hade jag inte gjort det under dagen så hade jag fått göra det dagen efter eller på kvällen. Det är ju klart att man gör så mycket man kan när man är ensam? Försök inte vrida och vända på allt och plocka ut en liten detalj av allt. Sluta se allt bara svart eller vitt! Alltså ni är ju helt knäppa. 

Aja om du mår bättre av att jag ska säga ja jag utnyttjade systemet och levde tre månader på era skattepengar och det var helt jävla underbart, som en semester så varsågod. Det var helt fantastiskt! Ska hoppas att ni också hamnar i den situationen någon dag :)
  • Kryddmix
    Anonym (yy) skrev 2014-02-18 07:17:00 följande:
    Men ts menar ju att hon har slitit hårdare än någon annan dessutom dygnet runt?
    Men herregud tar ni allt så jävla ordagrant? Hon menar ju självklart att hon har slitit extremt hårt och inte bara suttit och haft semester. Att hon har slitit minst lika hårt som någon som går till sitt jobb varje dag. 

Att folk ska klanka ner på henne nu när hon vill ha råd det är sjukt. Ja ok finns mycket hon kunde ha gjort men tyvärr lite försent nu och hon vet det. Ge råd istället för att trycka ner någon ännu mer. 
  • Kryddmix
    Anonym (Orolig) skrev 2014-02-18 00:15:15 följande:

Kan inte låta bli att tacka dig lite speciellt, för ditt ivriga stöd. Skönt med folk som har empati för andra. Men det beror kanske också en del på det faktum att du själv lever under liknande omständigheter, med ryggproblem, smärta och småbarn som ständigt behöver dig. Vi förstår varandra, helt enkelt. Jag önskar dig all lycka och hälsa i framtiden, och hoppas innerligt att dina ryggproblem lättar. Det är verkligen sjukt jobbigt att inte må bra när man samtidigt MÅSTE vara på "topp" för att orka och hinna med allt ens barn behöver för att få sina behov tillgodosedda på bästa sätt.

Vad vill folk att vi ska göra egentligen?? Säga till barnen:

- "Nej, idag får ni ingen middag, för jag måste faktiskt vila mig ett par timmar nu, det säger doktorn!".

- "Tyvärr får ni ha era smutsiga, fläckiga kläder idag också...Ja, för 4:e dagen på rad - för jag får så jäkla ont i ryggen när jag hänger upp era kläder."

- "Jasså, lillan har lyckats klättra upp på köksbordet nu igen? Jaja, då får hon väl ramla ner och slå sig då, för om jag som är sjukskriven för mina ryggsmärtor lyfter ner henne, trots att jag får helvetiskt ont, så kan jag lika gärna jobba 8 timmar om dagen.."

- "Vill ni ha något att äta, säger ni? Nej barn, vi har ingen mat hemma. Vaddå, tycker ni att jag ska gå och handla och bära upp kassarna för våra 3 trappor, bara för att ni ska få mat?? Jag som har så ont i ryggen? Nej, jag är faktiskt sjukskriven, vet ni... Du som är 4 år gammal kan väl ta lillasyster i handen och gå och handla själv? Och när ni kommer tillbaka kan ni väl laga lite middag, när ni ändå håller på... Jag börjar faktiskt bli lite hungrig själv..." 

Galet.

Men som sagt: lycka till "Kryddmix", jag hoppas att "ödet" belönar dig för dina uppoffringar i framtiden. Och mig...

Hehe ja det är lugnt, tycker att folk dömer så lätt och det irriterar så mycket att de ser allt svart eller vitt. Därför är jag så engagerad i detta. Det finns gråzoner, det finns detaljer som de inte vet om och som man kanske itne vill dela med sig på familjeliv. Finns så mycket mer. Tyvärr händer saker i livet som man inte hade förutspått ska hända och när det väl händer så önskar jag att fler skulle vilja hjälpa till. Du har inte gjort något fel och jag hoppas verkligen du hittar folk och sätt som får dig på rätt spår och hjälper dig i livet.

Detta med min rygg hände mig förra vintern så jag mår bra nu och är frisk och jobbar. Men även om man är sjukskriven eller inte. även om du har valt att vara hemmafru hela livet och nu är i en skitsituation så tycker jag att du förtjänar all hjälp du kan få för att få ordning på ditt liv. Fortsätt ta hand om dig och dina barn. Lycka till!
  • Kryddmix
    Anonym (Offerkofta) skrev 2014-02-18 08:33:46 följande:
    Det blir ju lätt så...
    Jag har flera barn, jag arbetar heltid, min man arbetar heltid
    och pga av en svår ridolycka i ung ålder har jag flera gånger genom åren varit tvungen att vara sjukskriven. På grund av ryggproblem.
    Så jag har samma erfarenheter som du, bara en annorlunda inställning till det hela.
    jag tvivlar på att din situation är exakt densamma som min. Du vet inte tillräckligt mycket för att börja jämför en massa med ditt eget liv. Jag var sjukskriven i tre månader av vissa anledningar. Mina ryggbesvär kanske orsakades av något som du inte ens vet något om så jämför inte. Du vet knappt något. Men jag var sjukskriven i tre månader. Och jag förtjänade den sjukpenningen jag fick, dina skattepengar tydligen. Och om jag ville hjälpa barnen och hemmet under tiden så gör jag det. Fattar inte vem du är som ska döma alla så jävla mycket. Synd att inte alla kan leva ett sådant perfekt liv som dig där allt du gör är super och heeeelt rätt. Tummen upp för dig. 
    Anonym (Ragna) skrev 2014-02-18 08:21:49 följande:
    Vilket språk, du förstör ju samtalsklimatet när du skriver sådär! Men det är väl så man säger, när argumenten tryter så får man ta till personangrepp... 
    Ja du kan fan tro att jag tänker använda sådant språk när personen börjar förolämpa min man när offerkofta inte ens vet något om honom. Så det är klart att jag tänker ta till sådant språk. Handlar inte om argumenten utan handlar om att när man kallar min man som ofrivilligt blev vårdnadshavare till tre barn och jobbar ihjäl sig för att försörja oss och har tagit in barnen som sina egna (för mig var det inga svårigheter då barnen är mina syskonsbarn) och sen blir kallad för sopprot då tänker jag använda sådant språk. Argumentera vad du vill men om du dra till med sådant så ska du fan få höra ett och annat. Om du läser mina tidigare inlägg så har jag inga problem med att vårda mitt språk. Men no way att jag håller tyst där.
  • Kryddmix
    Anonym (Offerkofta) skrev 2014-02-18 10:40:26 följande:

Vill bara påpeka att den som svurit som en borstbindare  i tråden är din kompis Kryddmix ;) Och personangreppen är det nog även hon som har dragit till sin spets...

Ingen har ifrågasatt ditt val att vara hemmafru, men däremot så känns det lite märkligt att samhället ska gå in och vara skyddsnät åt dig när du och din man tydligen inte har haft samma agenda i ert gemensamma planerande.
    Jag hoppas du hittar en lägenhet, jag hoppas du finner tid att studera, eller gå tillbaka till ditt gamla yrke. Men - du kan inte förvänta dig ryggdunkar från samhället och lite mer serverat på silverfat än andra arbetslösa och bostadslösa. Däremot verkar Kryddmix kunna tänka sig att ställa upp för att du ska kunna skapa ett nytt liv - ta rygg på henne tycker jag!

Om din man är samarbetsvillig så går ni gemensamt till en advokat, tar med er alla papper, sparande, avtal etc och genomför en snygg, civiliserad skilsmässa och skapar bra boende (till att börja med får barnen nog bo kvar hos din man om du inte har fast boende) och sen öka ditt umgänge. Du ställer dig på egna ben, och bär med dig att nästa gång du träffar en man så ska ni leva på lika villkor. Även om du väljer att bli hemmafru igen, så skall det då finnas ett bättre skyddsnät för dig.

Till skillnad från dig så har jag ett hjärta och hjälper till när jag kan. Även om folk har begått fel och nu behöver hjälp för att komma rätt så hjälper jag gärna till. Jag tycker synd om dig som verkligen har noll medkänsla för något. 
  • Kryddmix
    Anonym (Offerkofta) skrev 2014-02-19 11:25:43 följande:

Jag har gott om medkänsla. Men nej - kanske inte i det här fallet fullt ut.
    Däremot hoppas jag att TS hittar kanaler och lösningar som hjälper henne att själv lösa den sits hon själv satt sig i. Och inte fortsätter förvänta sig att andra ska hjälpa henne, vilket det lät som i de tidigare inläggen. Nu verkar det dock som om polletten trillat ner och hon inser att vill hon ha ett bra fortsatt drägligt liv, så får hon själv se till att skapa det.

Märkligt att du, som avskyr att bli generaliserad och bedömd, uttalar dig om hur jag är i andra hänseenden än i denna tråd :) Men varsågod - det bjuder jag på. Tror inte att du och jag kommer längre i det här - vi har olika sätt att se på olika situationer. Inte helt omöjligt vi hamnar i en annan tråd där du helt saknar empati och jag gör det - för vet du? Det brukar vara situationsstyrt om man känner medkänsla eller inte... Det brukar bero på hur man själv ställer sig till den situation man skall bemöta. Inte en rent generell känsla med andra ord.

För att vara läkare känns det som att du har otroligt svårt att se utanför ditt eget tankesätt. intressant måste jag säga!

Nej du har rätt, vi kommer inte komma längre. Det ironiska är att det enda jag har gemensamt med ts angående situationer är när jag var sjukskriven i tre månader, en gång i hela mitt liv för ett år sedan. Och jag är 30.

Jag har aldrig tagit bidrag utöver student och barn och direkt efter gymnasiet läste jag vidare på universitet och har jobbat heltid sen dess. Jag har aldrig varit hemmafru och har faktiskt ingen i min direkta närhet som är det, alla kvinnor i min släkt inkl min mor har jobbat heltid hela livet fram till pensionen och min mor har uppmuntrat mig till att vara en självförsörjande och självständig kvinna MEN jag respekterar ändå de som väljer att vara hemmafru för det är inte lätt. Och om man nu väljer att lämna det livet så kan man ge en hjälpande hand för att personen ska komma upp på fötter. Jag är emot att en fullt, frisk, fungerande människa ska leva på bidrag och skattepengar hela livet och utan rimliga anledningar men ibland krävs det hjälp för att komma på rätt spår. Alla gör misstag i livet men ibland krävs det hjälp för att starta om på nytt. TS ville ha råd och hjälp för att komma igång med ett nytt liv utan att förlora sina barn och jag förstår inte varför man ska avstå från att hjälpa henne och framförallt börja trycka ner henne ännu mer när hon mår dåligt som det är.

Jag kan definitivt se utanför mitt eget tankesätt, jag kan bara inte förstå ditt. 
Svar på tråden Vad händer om vi skiljer oss? Han har allt, jag har inget..Kan han även ta barnen?? :-(