• Kryddmix

Vad händer om vi skiljer oss? Han har allt, jag har inget..Kan han även ta barnen?? :-(

TS jag tycker inte att du ska behöva förklara ditt beslut över att vara hemmafru eller känna skam över att du beslutade att ägna ditt liv åt din familj. Fy på alla som dömer dig och säger att du ska skylla dig själv. Alla dessa människor borde skämmas. 

• Kryddmix
    BioBonus skrev 2014-02-17 09:44:24 följande:
    Ingen behöver förklara sina livsval. Alla har den fria viljan att forma sitt liv precis som de själva vill. det har du helt rätt i.
    Å andra sidan så får alla ta konsekvenserna av de val man tar. Så har TS nu valt att vara hemmafru, lägga all sin tid och energi på barn och hem, så får hon också själv inse att detta har gett konsekvenser (utebliven inkomst, uteblivne pension, utebliven bostad etc) och det är hon själv som måste ordna detta på samma sätt som alla andra - söka lägenhet, utbilda sig, bli självförsörjande. Ingen annan har ansvar att nu fylla de behov som hon själv inte tillgodosett. 

Det är en tuff sits du har hamnat i TS. Som många sagt - den typiska kvinnofällan, som tack och lov färre och färre hamnar i då de flesta kvinnor idag inser värdet av att kunna försörja sig själva och inte vara ekonomiskt och praktiskt beroende av en man. Att vara hemmafru innebär inte per automatik att man inte kan vara lite om sig och kring sig när det gäller sin självständighet. Man KAN vara hemmafrun och ändå klara en eventuell skilsmässa. Men man måste ta det med i beräkningen från början, att äktenslkap KAN ta slut. Även de bästa.

Ställ dig i bostadskö, utbilda dig (på distans kanske?) och se om du kan bygga upp en grund du kan stå på den dagen du väljer att lämna ditt äktenskap.

Lycka till!!
    Ja det är väl klart att man tar konsekvenserna och hon har ju förstått detta själv men att folk ska påpeka detta och säga bullshit som "du har bäddat din säng, nu får du ligga i den" eller "skyll dig själv". Anklagande. Varför bryr de sig om att kommentera med något så korkat om de inte kan hjälpa henne med det hon var ute efter. Hon ställde frågor och om folk inte kan ge henne svar på dessa eller ge henne några ideer om hur hon ska gå vidare nu så kan de väl bara shut up istället för att få henne att må ännu sämre? Vad hjälper det? Hon ska inte behöva förklara för dessa personer varför hon gjorde detta val. Och det är inget fel med att göra detta val. Folk får hemmafru att låta som något riktigt dåligt. Vilket det INTE är. Finns positivt och negativt med allt. Jag hade älskat att vara hemmafru och spendera all tid med barnen och ta hand om mitt hem och familjen. Vissa har möjlighet att göra detta val och vissa har inte. 
  • Kryddmix
    Anonym (yy) skrev 2014-02-17 10:38:23 följande:

Det är det väl ingen som sagt eller krävt? Men faktum är att ts har valt ett liv utan egen försörjning o arbete. O nu räknar hon med att samhället ska fixa detta åt henne. Du tycker alltså att alla kan ta 10 års ledig o sen räkna med att bli försörjd av andra?
    Finns flera som har nämnt att "hon får skylla sig själv" eller "du har bäddat din säng, ligg i den nu". Som jag sa, anklagande. Att du sen antar att hon har tagit 10 års ledigt är ju rent ut sagt korkat.
    1. Hon är sjukskriven som hon nämner
    2. Hemmafru behöver inte innebära att man är "ledig". 

Du vet inte tillräckligt mycket om ts för att döma henne så enkelt. 
  • Kryddmix
    Anonym (offerkofta) skrev 2014-02-17 13:35:23 följande:
    Offerkoftan passar dig dåligt dock.
    Du måste ha extremt krävande barn för att med tre barn och ett hem att sköta jobba hårdare än någon annan du känner...

Jag har också skött tre barn, gått upp varje morgon etc OCH jobbat heltid. Och haft ett varmt, ombonat, renoverat hem som jag renoverat med mina egna små händer. 
    Men vad du var duktig då! Herregud låt oss ge dig applåder för du är ju sååååå duktig så! 

Alltså lägg av. Offerkofta? Jaja synd att alla inte kan vara så jävla otroligt grymma som dig då. Stående ovationer för dig.
  • Kryddmix
    Anonym (offerkofta) skrev 2014-02-17 13:45:28 följande:
    Klarar du inte av att ta hand om dina barn OCH arbeta samtidigt heller? 

TS anser att hon har arbetat mer än någon annan hon känner med tre barn och ett hem att ta hand om. Jösses - det är väl inte så svårt? Det får de flesta ensamstående göra. De har inget val. Det är ingen som går in och applåderar en för att man är normalfungerande och ta hand om de barn man sätter till världen OCH är kapabel att försörja sig själv...
    Jo det gör jag. Men jag måste dra ner på arbetstimmarna om mina barn ska vara hemma, sjuka eller om de inte går på dagis, förskola och så vidare. jag har inga biologiska barn men jag har blivit vårdnadshavare åt tre stycken och jag gör allt som du gör men jag får myyyycket hjälp av min man. Och det leder också till att vi båda är helt slutkörda kl 20-21. Vi umgås med barnen ca 3 timmar per dag. OM man har möjlighet att vara med barnen mer och undvika allt sånt så varför inte?? Varför är hemmafru så dåligt? Det är väl skönt att man slipper all stress och trötthet om man kan? Varför är just din situation med jobb och barn så mycket bättre och imponerande?? Ja det går om man vill och om man inte har något val. Men man får samtidigt offra en massa annat också. Och när mina barn blir sjuka och jag ringer in sjuk i sista minut så förstår du hur mycket det förstör på min arbetsplats?? Vilka konsekvenser det leder till?? Nej så det är inte bara bra att jobba, ha barn och sköta ett hem. Och ditt inlägg irriterade mig för att du verkade nedvärdera hennes val att vara hemmafru och att hon inte kunde vara lika duktig som dig. 
  • Kryddmix
    Anonym (offerkofta) skrev 2014-02-17 14:07:03 följande:
    Vi är tydligen otroligt grymma vi som klarar av barn, hem OCH arbete :)
    Trodde det var ganska normalt...
    Nej det är normalt men det är också normalt att välja att vara hemmafru. Du behöver inte vara så jävla nedvärderande mot de som gör detta aktiva val. 
  • Kryddmix
    Anonym (offerkofta) skrev 2014-02-17 14:23:50 följande:
    Det är fullt normalt att välja att vara hemmafru. Jag har inte sagt något om det. MEN, man kan då inte förvänta sig att någon annan ska försörja en när det inte längre finns möjlighet att vara hemmafru.

Då får man glatt bita i det sura äpplet och inse att nu har jag inget val - nu måste jag klara av barn, hem OCH min egen försörjning. Precis som många av oss andra gör.

Jag är inte nedvärderande mot hemmafruar alls. Min mamma var hemma med oss alla. Och jag skulle aldrig komma på tanken att uttala mig nedvärderande om det val hon, eller andra, gör. Däremot så när min pappa lämnade henne - så hade hon dels en utbildning i ryggen, hon hade ett eget sparande och hon klarade av att fortsätta livet utan försörjning från pappa. Förutom sedvanligt underhåll. Och hon har aldrig någonsin tyckt synd om sig själv för de val hon gjorde.
    Ja och hon vet om att det var fel beslut. Det har hon ju fattat nu. Men att du ska säga att hon har offerkofta på sig och jämföra hennes situation med din är nedvärderande och irriterande när du inte ens vet tillräckligt mycket om hennes situation. Det finns väl en anledning till att hon har sjukpenning?? Eller du läser bara sånt som du vill se och läsa?? Hon bad inte om din åsikt om vad du tycker om henne eller vad hon BORDE ha gjort. Hon sa aldrig att hon vill leva på andra. Hon bad om hjälp och råd för vad hon ska göra nu. 
  • Kryddmix
    Anonym (Jane Doe) skrev 2014-02-17 14:32:52 följande:
    Ge henne några finfina råd nu då, Kryddmix. Drömmer
    Hade jag vetat mer om lagar och regler som gäller och vad hon kan göra, var och vem hon kan vända sig för hjälp så hade jag gett henne råd men jag vet faktiskt inte. Har man inte råd att ge utan bara skitsnack så behöver man inte kommentera här. Många har gett henne råd så tummen upp för det. Men att säga vad hon borde ha gjort eller att hon ska inte leka offer och skit. Shut up till alla de personerna. Detta är en kvinna som behöver hjälp, hon går igenom något jobbigt. Varför ska folk göra det värre för henne?
  • Kryddmix
    Anonym (offerkofta) skrev 2014-02-17 14:39:03 följande:

Jag har nu läst igenom Kryddmix svar till TS, och hon verkat inte ha några bra råd.

Inte ett enda vad jag kan se.

Men TS - det är många andra som har gett dig bra råd.
    Och jag tror att mitt råd till dig är att sluta älta/gräma dig över allt arbete du har lagt ner på din familj. Det har varit ditt val och jag tvivlar inte en sekund på att det har varit det bästa för dina barn. MEN, det kommer inte dig några pluspoäng i ditt nya liv. Ingen kommer tyvärr klappa dig på axeln och säga att du har varit så duktig hemmafru, så här får du en lägenhet och ett jobb du kan klara dig på och samtidigt lägga en massa tid på hem och barn.

Nån har föreslagit att vänta med separationen ett tag och börja förbereda ditt nya liv redan nu, så den dag du går så har du en egen fallskärm. Det tror jag är det bästa rådet du har fått. 

Nej det har jag inte. Men jag tänker fan inte klanka ner på någon som redan mår dåligt heller. Men jag tänker däremot definitivt säga ifrån folk som gör det. Exempelvis personer som dig. Kanske ni skäms liiiiite över vad och hur ni säger vissa grejer och håller tyst nästa gång någon ber om hjälp. "Offerkofta passar inte dig"
  • Kryddmix
    Anonym (offerkofta) skrev 2014-02-17 14:51:49 följande:
    Hon kan vända sig till en advokat som går igenom de avtal hon och hennes man har upprättat. Ett jätteenkelt svar :)
    Hon kan redan nu börja förbereda sitt liv som självförsörjande. Också ett jättenkelt svar :)

Men, allt TS gör är att poängtera hur mycket hon minsann har fått offra, och att det är orättvist om hon inte nu får hjälp av, ja jag vet inte vem hon vill ha hälp av... Exet? Samhället?

Hon får hoppas att mannen hon vill lämna är lika generös och sjysst som Anonym (samma sits) är.
    Exakt. Enkelt svar som du kunde ha gett istället för att börja ditt inlägg och mening med "offerkofta passar inte dig" och sen jämföra hennes situation med din. Var du tvungen att skriva något sådant? Fick det henne att må bättre tror du?
Svar på tråden Vad händer om vi skiljer oss? Han har allt, jag har inget..Kan han även ta barnen?? :-(