Inlägg från: SupersurasunkSara |Visa alla inlägg
  • SupersurasunkSara

Vad händer om vi skiljer oss? Han har allt, jag har inget..Kan han även ta barnen?? :-(

Jag förstår hur du har tänkt TS. När man är kär tänker man inte att det ska ta slut en gång. Men likväl sitter du 'i skiten' nu eftersom du inte sett om dig och ditt.
    Är man naiv får man lära sig den hårda vägen (been there done that). Du har inget skydd. Du har rätt att bo kvar (tror jag, annars är det 3 månader) under betänketiden och får då hoppas att mannen är vettig nog att inte göra ditt liv till ett helsike under tiden. Han måste försörja dig under den tiden (TROR jag, kanske gäller detta bara om du bor kvar) men sen är du ensam skyldig att försörja dig själv.

Ställ dig i bostadskö genast, på alla möjliga ställen, kolla kommunens hemsida där ser du vilka hyresvärdar som finns. Vissa ger förtur vid skilsmässa. Fråga vänner och bekanta om de vet någon som hyr ut. Dock, utan inkomst kan det vara svårt om du inte har kontakt med soc redan ang försörjningsstöd.

Underhåll vid växelvist boende kan båda föräldrarna söka det spelar ingen roll vem barnen är skrivna hos, däremot får du sämre bostadsbidrag om de inte är skrivna hos dig. Barnbidragen kan du hoppas på att få behålla, efter mars kan de delas om en av er ansöker om det, men då ska ni ha dem lika mycket var.

Ang era möbler så har du rätt till häften av värdet av det som är inköpt för gemensamt bruk. Sparade pengar, hälften är dina osv. Kolla med din hemförsäkring om du har en viss juridisk hjälp därifrån, leta efter gratis rådgivning via kommunen och nätet. Eller boka helt fräckt en rådgivningstid för hans pengar Jag antar att för nu så har ni 'gemensam' ekonomi så du kan använda pengarna du med?

• SupersurasunkSara

Ang barnen, nej han kan inte 'ta' dem, det ska mycket till för att någon ska förlora vårdnaden, inte ens dömda pedofiler gör alltid det.
    Däremot kan ju effekten bli så om du inte hittar en bostad då soc kan anse att barnen har tak över huvudet hos sin pappa, du får ta ansvar för dig själv.

• SupersurasunkSara
    Anonym (1) skrev 2014-02-17 09:46:16 följande:
    Han förlorar inte heller barnen... Han har ingen skyldighet att skriva under att barnen ska flytta med Ts. Då fortsätter de bo med sin pappa.
    Det skrev jag inte heller. Tidigare har jag skrivit om 50/50 vilket jag antar att de kommer att ha. Det du citerade är enkom för att lugna TS om att hon inte kommer att förlora vårdnaden om barnen ifall mannen vill ha enskild. Det är svårt att få enskild vårdnad om båda föräldrarna är fullgoda vårdnadshavare.

Var barnen är skrivna har bara betydelse för bostadsbidrag samt att vissa vårdcentraler som inte vill skicka två kallelser till läkare, umgänget har absolut inget med detta att göra. Så även om barnen är skrivna hos pappan får TS ha minst 50% av tiden med dem, har hon mer, ja då SKA de vara skrivna hos henne.
  • SupersurasunkSara
    Anonym (1) skrev 2014-02-17 10:25:35 följande:
    Om Ts blir bostadslös eller flyttar långt ifrån där barnen bor så blir det omöjligt med varannan vecka.

Nej. Kan man inte samarbeta så kan man inte heller ha ensam vårdnad.

Nej. Det har betydelse för mycket mer och Ts kan inte flytta dem från deras hem utan att pappan accepterar det.
    Ang bostadslösheten så har jag redan skrivit om det. Flyttar hon långt säger det si ju självt att de inte kan ha varannan vecka så varför ens ta upp det??

Kan man inte samarbeta kan man inte ha gemensam vårdnad antar jag att du menar, men eftersom TS är den som tagit hand om barnen tills nu är det troligare att HON får enskild vårdnad om dem än mannen. Förutsatt att hon har någonstans att bor, varför tror du jag uppmanar henne att söka bostad?

TS har all rätt i världen att ta hem barnen till sig vad pappan än säger så länge barnen är tillbaka hos pappan när hans umgänge börjar så vad dillar du om? Om barnen är mest hos henne ska de vara skrivna där och det är inget pappan kan säga något om, skattemyndigheten folkbokför dem där de har sin huvudsakliga dygnsvila.

Vad mer som är av betydelse beror folkbokföringsadressen på? Ja, skolval förvisso, är de inte överens så skrivs de in i den skolan som ligger närmast folkbokföringsadressen, men något mer kommer jag inte på i brådrasket.
  • SupersurasunkSara
    Anonym (1) skrev 2014-02-17 11:35:04 följande:
    Jag har rätt att svara i tråden även om det retar dig. "långt" kan vara grannkommunen....

Nej, det stämmer inte.

Umgänge börjar??? Var har pappan och Ts skrivit ett umgängesavtal? Nu finns ingen risk att barnen bor hos en hemlös förälder och bor mannen kvar så blir barnen kvarskrivna, även vid växelvis boende.
    Givetvis har du all rätt att svara, men svara TS istället för att diskutera med mig kanske? Ja, men jag tar, som sagt, för givet, att TS kommer att försöka bo så nära som det går för att kunna ha varannan vecka.

Vad stämmer inte? Om man har gemensam vårdnad och inte kommer överens så döms det oftare till enskild för den ena, inte om man har lättare problem men annars. Skitsamma du får ha din tro och uppfattning så har jag min, för det är meningslöst att prata om det här eftersom det är OT, det hjälper inte TS ett dugg.

OM de skiljer sig får de givetvis ordna med ett umgängesavtal, NU har de så klart inget vilket jag heller aldrig påstått. Du upprepar dessutom bara en del jag redan skrivit. Eftersom du uppenbarligen saknar läsförståelse får du diskutera med dig själv eller någon annan, jag har inte lust, det är meningslöst eftersom du uppenbarligen bara vill tramsa.

Svar på tråden Vad händer om vi skiljer oss? Han har allt, jag har inget..Kan han även ta barnen?? :-(