Vad händer om vi skiljer oss? Han har allt, jag har inget..Kan han även ta barnen?? :-(
Jag förstår hur du har tänkt TS. När man är kär tänker man inte att det ska ta slut en gång. Men likväl sitter du 'i skiten' nu eftersom du inte sett om dig och ditt.
Är man naiv får man lära sig den hårda vägen (been there done that). Du har inget skydd. Du har rätt att bo kvar (tror jag, annars är det 3 månader) under betänketiden och får då hoppas att mannen är vettig nog att inte göra ditt liv till ett helsike under tiden. Han måste försörja dig under den tiden (TROR jag, kanske gäller detta bara om du bor kvar) men sen är du ensam skyldig att försörja dig själv.
Ställ dig i bostadskö genast, på alla möjliga ställen, kolla kommunens hemsida där ser du vilka hyresvärdar som finns. Vissa ger förtur vid skilsmässa. Fråga vänner och bekanta om de vet någon som hyr ut. Dock, utan inkomst kan det vara svårt om du inte har kontakt med soc redan ang försörjningsstöd.
Underhåll vid växelvist boende kan båda föräldrarna söka det spelar ingen roll vem barnen är skrivna hos, däremot får du sämre bostadsbidrag om de inte är skrivna hos dig. Barnbidragen kan du hoppas på att få behålla, efter mars kan de delas om en av er ansöker om det, men då ska ni ha dem lika mycket var.
Ang era möbler så har du rätt till häften av värdet av det som är inköpt för gemensamt bruk. Sparade pengar, hälften är dina osv. Kolla med din hemförsäkring om du har en viss juridisk hjälp därifrån, leta efter gratis rådgivning via kommunen och nätet. Eller boka helt fräckt en rådgivningstid för hans pengar Jag antar att för nu så har ni 'gemensam' ekonomi så du kan använda pengarna du med?