• Kattflickan

Avsluta nattamning på ett bra sätt?

Hej,

Min dotter fyller snart 1 år och jag ammar henne fortfarande rätt mycket. Snart ska jag börja jobba och pappan vara hemma med henne. Därför har jag minskat dagamningen. Vissa dagar ammar hon inte alls dagtid och det har fungerat bra att succesivt dra ner på den amningen. 

Vi har inte lyckats med att natta henne på något annat sätt än att amma henne till sömns och sedan lyfta över henne i hennes säng. Hon vaknar någon gång under natten och vill amma. Sen en tid tillbaka så fortsätter hon efter detta att amma, med korta avbrott. I natt ammade hon i nästan två timmar. 

Jag har fått tips att pappan ska ta nattningen och att jag ska sova i ett annat rum i några nätter för att lyckas avsluta nattamningen. Dottern har en jättebra relation till sin pappa. Han är en mycket närvarande pappa. Men det känns ändå inte bra. Det känns som om jag sviker henne. 

I natt sa jag till henne att hon inte kunde amma mer efter 2 timmar. Det resulterade i att hon grät en massa. Jag försökte vagga och trösta henne men det fungerade inte. Pappan vaggade henne och efter ca 1,5 timmar med omväxlande gråt så sov hon. Det hela kändes jättejobbigt och jag kände att jag svek henne. Så tanken på att låta pappan natta henne när jag sover i ett annat rum känns inte längre som en bra ide, jag är rädd för att sabba anknytningen.

Det bästa skulle vara om hon själv kunde tröttna på amningen. Hade vi haft tid så skulle vi ha gjort så. Men jag är snart 39 år och vi vill göra ett syskonförsök till våren/sommaren och därför har vi lite bråttom. Jag har inte fått tillbaka min mens än, troligen för att jag ammar så mycket. Vi har gjort ivf med pgd och får bara hjälp av landstinget tills jag blir 40 år.

Har någon ett tips på ett sätt att avsluta nattamningen på ett humant sätt så att jag inte behöver känna att jag sviker henne och hon inte behöver bli så uppriven?

• Svar på tråden Avsluta nattamning på ett bra sätt?
  • trut

Låt pappan ta henne, jag ammade också mina två ganska länge och främst nattetid. Första barnet sov plötsligt en hel natt utan amning (dvs slutade självmant en natt) och sen höll vi fast vid det (pappan tog ett par nätter och jag höll mig borta). Andra ville inte riktigt, men pappan tog honom en natt, jag sov i annat rum, var inget problem alls, gnällde ett par minuter bara och somnade sen själv. Så jag skulle föreslå att i alla fall prova att lämna henne till pappan, låt dem hållas en stund. Du sabbar ingen anknytning eller något liknande för att du låter pappan ta en natt eller två

• seline13

Antar att ni samsover?

Detta funkar för oss! 
    drjaygordon.com/attachment/sleeppattern.html

Har vart lite gråt men det funkar iaf nu jättebra. Dock blir du ju kanske inte av med amningen till söms så, men jag tänker att man måste börja någonstans. Vi sitter lite i samma båt du och jag. Jag behöver sluta pga att jag är gravid och behöver sömn. Nu är jag av med nattamning från klockan 22. Nu ammar vi bara inför vila på dag och kväll. Tror det blir svårare att bli av med. 

• seline13

Angående pappan. Min blir hysterisk när jag inte är där. Känner lite att det är vår "fight" att ta. Vill inte heller ta bort både mamma och tutte på en gång. För en del funkar det säkert prima, men det går även utan att pappa tar alla nätter!

• Kattflickan

Seline: Jag läste om dr Jay Gordons metod nu. Den låter humanare! Jag vill ju känna att jag är här för henne, fast hon inte får bröstet. Vi har hittills gjort så att jag ammar henne till sömns och sen lägger ner henne i hennes säng mellan kl 20-21. Sen vaknar hon oftast kring midnatt och efter det har vi samsovit i vår säng då hon är svår att lägga tillbaka i sin säng.

Ska diskutera den här metoden med mannen så får vi se vad han säger.

• seline13

Det låter som hos oss. Jag brukar flytta min kille på kvällen, men redan mellan 11 och midnatt har han flyttat tillbaka till oss. Medan jag har slutat nattamma har han sovit hos oss hela natten, mest för att jag vill reducera uppvak till ett minimum (han sover inte bra i sin säng).

Något helt skrikfritt sätt tror jag inte finns. Jag hade ju också hoppats att han skulle lära sig att sova utan uppvak och på så sätt sluta odramatiskt. Men Gordons metod har funkat för oss (peppar, peppar). Igår hade mitt barn ett uppvak vid 20.45, efteråt sov han ända till 3. Det är för oss jättestora framsteg, innan snuttade han hela natten. När han vaknar är han inte heller särskilt ledsen, han accepterar att man inte dricker på natten. Han gnäller lite ibland men försöker somna själv eller blir lugn om vi sjunger lite för honom. 

Svar på tråden Avsluta nattamning på ett bra sätt?