• Melmum

Svårt att få barn-Kromosomfel-Någon mer?

Hej,
    Brukar gå in i brist på annat att göra, när det blir lugnt på jobbet. Tur jag såg denna nu :)

Jag har samma som du, ett kromosomfel som gör det svårt att få barn. Mitt fel är dock ca 80% fel/ej friska ägg. Min syster har samma genetiska fel, men lyckades bli gravid med "rätt" ägg på första försöket. Hon blir mamma nu i april. Med en bebis som inte har det kromosomfelet utan är helt "frisk".
    Jag känner även en annan tjej som försökte med IVF i flera år innan hon fick veta att hon hade detta kromosomfel. Det gick inte vägen med IVF försöken men till slut träffade även de "rätt" ägg så nu är hon mamma till en liten pojke.

Jag har ett sådant kromosomfel att två par kromosomer har felaktig längd på sina "armar" Hela kedjan är rätt längd pga att de tar ut varandra om du förstår hur jag menar.

Jag har haft ca 20 missfall under åren, men även en liten skrutt som fyller 11 år  i år. Tur man har lätt för att bli gravid, oddsen ökar ju dock då :) 

Jag tror egentligen inte att det finns några trix eller så för att lyckas på egen hand. Däremot kan du få hjälp via Landstinget som kan erbjuda dig IVF tillsammans med PGD (Preimplantatoriskt Genetisk Diagnostik). Sök på Google..

Det går helt enkelt till så att när dom tagit ut dina ägg och befruktad dom via IVF, så kontrolleras den genetiska uppsättningen, alltså kromosomerna på cellerna. Där kan man sedan se vilket av dessa somhar rätt uppsättning och de kan sedan sättas tillbaka in i livmodern.

Se: http://www.sahlgrenska.se/sv/SU/Omraden/1/Verksamhetsomraden/Gynekologi-och-reproduktionsmedicin/Enheter/Reproduktionsmedicin/Behandling/PGD-/

Dessvärre får man i mitt län inte vara äldre än 38år för att få denna hjälp. Jag har fyllt 40 precis så för mig är det försent..
    Men du är ju ung så det är bara att se till att få några besök betalda av landstinget, så hoppas jag du får hjälp.

Kram

• Melmum

Hej

Såg att ni fortsatt tråden. Ville bara info till dig som snart är över 40 att inte tappa hoppet. Jag fyllde 40 i jan och nu i sept åker vi till Riga och gör IVF samt PGD :)

Man får bekosta det själv men kan söka betalning hos Försäkringskassan för vård utomlands.

Jag har en gynläkare på hemmaplan som ordnar mediciner och ultraljud. Två besök kommer vi göra till Riga, en konsultation samt äggplocket med PGD och återföring.

Kram å lycka till alla!

• Melmum

Stort grattis Nimah, vilken lycka! Nu håller vi tummar och tår att allt går vägen. Grattis :)

• Melmum
    ScillaBlå skrev 2014-09-24 18:46:04 följande:

Åh, här händer det grejer! Grattis Nimah och grattis Susanne. Håller tummar för att det stannar och att det blir några fina ägg!!

Idag frågade min kollega om jag var gravid! What?! Nej, jag ska bara ha mens och är lite svullen. Men va fan?! Visst, en utländsk äldre herre som verkar väldigt rak, men ändå. Jag träffade honom för första gången igår. Blä... Så gör man inte.

Ska ha mens på fredag. (Skriver visst inte ens BIM längre, utan mens. Hur var det med hoppet?) Har visserligen haft väldigt ömma bröst och idag har jag frusit och mått illa samt varit väldigt hungrig. Men jag har bedragit mig förut så jag vågar inte hoppas. Då gör det så ont när mensen kommer.

Men ni kan ju hålla tummarna... :)

Jag håller tummarna :)

Kollade lite efter gruppen som du skrev om men hittar den inte?
  • Melmum
    ScillaBlå skrev 2014-09-26 08:08:35 följande:

Ta mig tusan Susanne, han kände det nog på sig... För nu har jag kissat ett stort fint plus. Shit pommesfrites!!! Så jäkla glad :) Så nu får ni hålla tummar att det stannar istället. Gaaaahhh!!!! :)

Jättegrattis! Underbara nyheter!
    Nimah skrev 2014-09-26 10:02:12 följande:

Jaa! Hoppas hoppas hoppas det är din tur nu! Och Susannes och min och alla andras :) nu ska vi trotsa kromosomfelen och få bebisar hela bunten!

Hoppar på den vågen! Håller tummar och tår för oss som är kvar. Nu är det din tur Susanne, så blir det min om några veckor :) Började Gonal-F idag och har äggplock 8/10.

Nu kör vi!
  • Melmum
    Susanne1975 skrev 2014-10-02 21:54:29 följande:

Jag är glad att kunna bidra med hopp! Visst är det er tur nu! Känner inom mig att det kommer att gå bra! 

För egen del är det jobbigt just nu. Jag var knäckt häromdagen när VUL visade bara 2 äggblåsor. Sist fick vi ju ut 11 ägg och det blev bara ett godkänt embryo i slutändan efter PGD. Just nu misströstar jag rejält för egen del vilket är drygt! Jag tar liksom ut en sorg i förskott. Önskar jag inte trodde det värsta och hade ett så uruselt försvar. Jag fick en extra spruta och har nytt VUL imorgon. Förhoppningsvis fler äggblåsor då!

Tack för omtanken och för att du frågar hur jag har det! Det betyder massor! Jag hoppas och tror för dig med! Det kommer gå bra ska du se! Kram

Jag förstår precis hur du känner! Jag blev så besviken när jag kollade mina äggblåsor. Det fanns 5 st och jag hade räknat med fler, men då kanske jag ska vara rätt nöjd ändå. Har du kört samma mediciner denna som förra gången? Jag fick höja dosen nu iaf och hoppas på fler och större tills på måndag.

Hur har det gått idag?
  • Melmum

Gud vilken jobbig dag Susanne1975! Vilka idioter till läkare det finns.

4 äggblåsor är ju mkt bättre iaf, om du nu får vånta till måndag hoppas vi på fler och större. Egentligen bättre att vänta in dom kanske, men en aning irriterande med olika info osv. Nu ser vi till att vi båda har många och stora äggblåsor på måndag :)

• Melmum

Susanne1975: Hur gick det för dig idag?

Mitt gick sådär! Hade fått ytterligare 3blåsor men väldigt små 7,5,2 mm

De andra hade växt till tre st på 9 mm. De två stora hade växt till 15 och 16 mm. Har mailat kliniken men inte fått något svar tror dock på ytterligare ökad dos och äggplock torsdag istället för onsdag.

• Melmum
    Susanne1975 skrev 2014-10-06 20:42:01 följande:

Hoppas de växer sig fina till på torsdag nu!

Jag hade 6 äggblåsor idag i varierande storlek...minns inte riktigt hur stora de var men den minsta var 7 mm tror jag och den största 19 mm. ÄP blir på fredag för mig. Det var en tuff dag idag! Var på VUL på morgonen och de ringde från Karolinska vid 15-tiden....gick och våndades hela dagen kändes det som! Och jag träffade min favoritläkare i morse (ironisk nu). Han var tvungen att klämma ur sig "jag sa ju att det inte skulle bli något ÄP idag" plus att han undrade om jag inte har endometrios. Herregud jag som varit på mängder av gynundersökningar under mitt liv och nu när jag snart fyller 40 har han mage att klämma ur sig något sånt. Karln är verkligen vidrig!

Det finns inte ord för den läkaren alltså, fel man på fel plats= inte ett rätt! Visst är det jobbigt att vänta in svar..

Men skönt med äggplock på fredag iaf, det blev samma för mig. Hade nu 7 äggblåsor mellan 8,3- 21,5. En blåsa hade visst försvunnit.

Jag fick inte ta mer Gonal-F och kl 22 skulle jag ta Ovitrellen. Enligt deras mail fick jag inte äta något på fredag innan besöket kl 11 då jag skulle sövas. Blir du sövd? Eller menar dom en lättare narkos kanske?
  • Melmum

Hej,

Äggplocket gick bra idag men mängden har ju mer att önska. Blev bara 3 ägg. Blev helt söv så jag kände ingenting. Är tillbaka på hotellet nu och har sovit ett antal timmar till. Mår bra, men trött typ. Läkaren var mkt exalterad över att de 3 äggen såg så fina ut, men det kan väl inte spela någon roll hur de ser ut tänker jag. Det vet man väl först när PGD är gjort :/ Känns inget vidare men som min sambo sa: det krävs ju egentligen bara 1 :) Jag får återföring i nästa cykel så runt den 5/11. Om det finns nåt friskt vill säga, fingers crossed!

Grattis Susanne1975 till 5 ägg, guldäggsgalan ligger bland dom ska du se :)

ScillaBlå: Tack för tanken :)

Nimah: klart KUB-testen kommer gå bra!

• Melmum

Hej på er,

Uppdatering från mig oxå. Mina tre ägg blev till ett. Alla tre blev befruktade, men två av dom hade 3 pn, ett värde som tydligen måste vara 2 pn. Så de två äggen kasserades. Så kvar är alltså 1 ägg. Tanken var att det skulle PGD testas, men det tänker jag är helt dumt. Att betala ca 18.000 för att testa 1 ägg när jag kan göra ET och sen märker vi ju om det funkar eller inte. Hellre det och att vi sparar de 18' till nästa försök om det blir missfall. Jag tycker att det krävs mer än två ägg för att testas. 2 ägg kan man ju testa själv. ( om man orkar givetvis ) Är ni med i mitt tänk?

Kliniken förstod precis och tyckte detsamma. Dock skulle de höra av sig imorgon vid 9:30 för att se hur det sista embryot utvecklat sig. Om det såg ok ut så skulle ET göras 15 el 16/10. Så nu googlar jag resor igen...

Susanne1975! Fy vad ledsen jag blir när jag läser ditt inlägg. Vilket skit! Finns inga bra ord. Jag tycker inte du/ni ska ge upp dock. Sök till IvfRiga! Det har varit jätteenkelt, svårast är att hitta bra flyg :) jag mailade kliniken i Augusti, och sen har det bara rullat på. Åldersgränsen är 49år tror jag hos min klinik. Som lägst har jag läst 45år på de kliniker i Europa som jag kollat upp.

Dessutom verkar det som att de tänker outside the box jämförelsevis med Sverige. Jag har mailat med en tjej som gjort i Riga och jag frågade henne om det var något hon skulle vilja ha ogjort eller om hon gjort någon miss som jag borde tänka på. Det enda hon sa var att hon skulle åkt till Riga direkt och inte gjort i Sverige. Tror hon hade ca 15 IVF bakom sig under ca 12 år. Nu har hon äntligen blivit mamma i år.

Dessutom får du ju pengarna tillbaka från Försäkringskassan :) Det bara måste var värt att lägga lite energi på detta när man håller sin lilla/lille i famnen.

Men sen är det ju bara du som kan bestämma hur mkt du orkar :)

Förlåt för långt inlägg ;)

Kram på er!

• Melmum

Grattis Nimah, nu kan ni koppla av och njuta av graviditeten :)

Grattis på födelsedagen Susanne1975! Hoppas du får en dag!

Själv ligger jag i hotellsängen på Hotell Avalon och väntar in ET imorgon. Ska bli spännande, första gången å allt. Oddsen för att det ska vara ett friskt embryo är ju inte så höga men, vi håller tummarna.

Annars biter vi ihop å kör en omgång till har vi bestämt.

• Melmum

Just nu är livet skit????

När vi kom till kliniken så fick vi meddelandet att embryot hade slutat föröka sig 4:e dagen. De satte det tillbaka gratis då det är så liten chans att det klarade sig. Dock berättade hon att en tjej förra året valt att sätta ett likadant tillbaka och det hade klarat sig. Så mirakel sker. Det är typ nästan 0% chans att det klarar sig. Men herregud nu när vi är där så måste vi ju chansa kände vi. Dessutom ville de att vi skulle göra äggdonation nästa gång då de ansåg att mina ägg var för få. Det känns dock inte aktuellt just nu. Så vi har sagt att vi kör en gång till trots oddsen. Då blir det tydligen en väldigt lång behandling på flera månader för att få fram de äggfolliklarna som ligger längst ner i äggreserven förklarade hon. Funkar det inte då, då får vi nog ge upp. Men nu håller vi tummar och tår för den här lilla. Så just nu känns allt rätt pestigt.

Svar på tråden Svårt att få barn-Kromosomfel-Någon mer?