Svårt att få barn-Kromosomfel-Någon mer?
Hej,
Brukar gå in i brist på annat att göra, när det blir lugnt på jobbet. Tur jag såg denna nu :)
Jag har samma som du, ett kromosomfel som gör det svårt att få barn. Mitt fel är dock ca 80% fel/ej friska ägg. Min syster har samma genetiska fel, men lyckades bli gravid med "rätt" ägg på första försöket. Hon blir mamma nu i april. Med en bebis som inte har det kromosomfelet utan är helt "frisk".
Jag känner även en annan tjej som försökte med IVF i flera år innan hon fick veta att hon hade detta kromosomfel. Det gick inte vägen med IVF försöken men till slut träffade även de "rätt" ägg så nu är hon mamma till en liten pojke.
Jag har ett sådant kromosomfel att två par kromosomer har felaktig längd på sina "armar" Hela kedjan är rätt längd pga att de tar ut varandra om du förstår hur jag menar.
Jag har haft ca 20 missfall under åren, men även en liten skrutt som fyller 11 år i år. Tur man har lätt för att bli gravid, oddsen ökar ju dock då :)
Jag tror egentligen inte att det finns några trix eller så för att lyckas på egen hand. Däremot kan du få hjälp via Landstinget som kan erbjuda dig IVF tillsammans med PGD (Preimplantatoriskt Genetisk Diagnostik). Sök på Google..
Det går helt enkelt till så att när dom tagit ut dina ägg och befruktad dom via IVF, så kontrolleras den genetiska uppsättningen, alltså kromosomerna på cellerna. Där kan man sedan se vilket av dessa somhar rätt uppsättning och de kan sedan sättas tillbaka in i livmodern.
Se: http://www.sahlgrenska.se/sv/SU/Omraden/1/Verksamhetsomraden/Gynekologi-och-reproduktionsmedicin/Enheter/Reproduktionsmedicin/Behandling/PGD-/
Dessvärre får man i mitt län inte vara äldre än 38år för att få denna hjälp. Jag har fyllt 40 precis så för mig är det försent..
Men du är ju ung så det är bara att se till att få några besök betalda av landstinget, så hoppas jag du får hjälp.
Kram