• Anonym (fundersam)

Kan man Ta ut föräldrar penning när man studerar på kvällarna ?

Hej ! Jag är gravid i vecka 24 och börjar studera undersköterska utbildning i march. Ville veta kan jag ta ut föräldrarpenning när jag studerar på kväller då pappan ska ta hand om barnen medan jag är i skolan ? Tacksam för svaret.

• Svar på tråden Kan man Ta ut föräldrar penning när man studerar på kvällarna ?
  • Försäkringskassan

Hej

En förälder som bedriver bundna heltidsstudier kan normalt inte anses uppfylla kravet på att samtidigt vårda barn i den utsträckningen att föräldrapenning kan betalas ut. Om studierna är förlagda så att föräldern ändå kan anses uppfylla vårdnadskravet kan dock föräldrapenning betalas ut. Studerar du på distans och kan ta hand om barnet hela dagen så kan du ha rätt till föräldrapenning.

Hälsningar
    Alex, handläggare

• Anonym (fundersam)

Nej inte distans i klassrumet men på kväller. Vi uppfyllar ju kraven hela dagen jag kommer o ta hand om barnen och på kvällen vill studera o pappan vill ta hand om barnen.

• Försäkringskassan

Hej
    Generellt så kan man säga att man kan ansöka om föräldrapenning för den tid som man anser att man vårdar samt har rumslig kontakt med barnet.
     Studerar du på distans och kan ta hand om barnet hela dagen så kan du ha rätt till föräldrapenning.

Hälsningar
    Mia, handläggare

Svar på tråden Kan man Ta ut föräldrar penning när man studerar på kvällarna ?