• elinile

8 månaders bebis som växer dåligt och behöver mer mat, men helst bara vill ammas. Vad göra?

Har en liten kille på drygt 8 månader som växt dåligt de sista två månaderna och nu ligger 2 streck under denna j---ä kurva som det tjatas om i tid o otid... BVC o Barnmottagningen vill att jag får i honom mer kalorier, så han växer som han ska. Just nu är det nog att de anser att han inte växt på längden som han borde, men också att han ökar dåligt i vikt.
    Helammade till 6 mån o började därefter så smått m lite gröt o runt 7 månader även lite smakportioner av både burkmat o hemlagad mat. Ett par veckor gick det galant! Han ammade kväll, natt o morgon o åt sen gröt, mat o mellanmål bestående av turkisk yoghurt o fruktpure. Sen i måndags totalvägrar han i stort sett något annat än amning. Tar några skedar o sitter sen o kniper igen munnen, gnäller o vevar med armarna...
    Ammar mer än gärna, men känns så frustrerande att backa... Dessutom känner jag mig stressad över läkare o sköterskors uppmaningar...
    Blir så ledsen o orolig...

• Svar på tråden 8 månaders bebis som växer dåligt och behöver mer mat, men helst bara vill ammas. Vad göra?
  • elinile

Ska även tillägga att han är pigg o glad o har inga tecken på ev allergier såsom mjölk o gluten som BVC o Barnmottagningen även tar upp titt som tätt...

• LinneaJosie

Be dem om remiss till barnläkare ändå, just för att utesluta allergier eller andra medicinska orsaker till dålig viktuppgång. Vad tycker de att du ska göra på BVC?

• Flickan och kråkan

Försök att inte stressa över den övriga maten. Om något så brukar tillväxtkurvorna just svikta vid introduktion av annan mat. Mellansonen var den som växte bäst mellan 6-8 månader och han ammades uteslutande då - inte intresserad av annat. Äldsta åt rätt mycket annan mat och dök på kurvorna. Yngsta är 7,5 månad och dippar aningens. Ammar väldigt mycket men äter lite annat också. Har i rätt mycket olja i all annan mat (förutom i gröten). Att han huvudsakligen vill amma 

• Sisisisi

Han gick alltså upp bra i vikt så länge du helammade? Varför ammar du inte mer nu då?

Keep your child rear facing for as long as possible!

• elinile

Varit hos barnläkare som tycker vi ska avvakta tills efter 10-mån kontrollen innan prover tas iom att han är pigg o frisk i övrigt.

BVC tycker kort o gott att jag ska få i honom mer mat, testa m plockmat mm. Lätt när han inte är intresserad...

• elinile
    Sisisisi skrev 2014-02-07 14:30:33 följande:
    Han gick alltså upp bra i vikt så länge du helammade? Varför ammar du inte mer nu då?

Han började svikta i vikten runt 6-7 månader varför de tyckte att jag skulle börja med mer fast föda.
  • Flickan och kråkan

Att truga och försöka få i barn mat som de inte vill brukar sällan leda till något positivt. Jag hade fortsatt att erbjuda mat som du gör. Se till att ha i olja och grädde i maten och så försöka amma mer/oftare istället. 

Svar på tråden 8 månaders bebis som växer dåligt och behöver mer mat, men helst bara vill ammas. Vad göra?