• Kjell2

Är en kalori inte en kalori?

I väldigt stor utsträckning är en kcal =en kcal. Äter du enbart 500 kcal per dag lär du lär du tappa i vikt oavsett om det är som rent socker eller som hälften protein och hälften fet. Äter du 6000 kcal om dagen lär du gå upp även om det är perfekt LCHF kost.

Många mår bättre och blir mättare under lång tid på en kost med lågt kolhdrat innehåll, framförallt snabba kolhydrater. Det minskar risken för dels överätning och dels matsug mellan måltiderna i samband med att blodsockernivån sjunker.

Om du idag äter på ett sätt som funkar för dig och du uppnår dina mål så är det dumt att byta. Varför ändra ett fungerande koncept?

• Kjell2
    Mama69 skrev 2014-02-07 13:04:48 följande:
    Tack för ditt svar! Jag har väl själv tänkt i den banan, men har ändå funderat på just om man kan ät "mer" (=lagom mycket) och ändå gå ner i vikt med byte av kosthållning.

Då "mer" är ett rätt difust begrepp så blir det svårt att svara på det. Genom att tex äta mycket grönsaker som vitkål, bönor, paprika, tomat, blomkå, brocoli så får du i dig mycket käk som fyller ut men innehåller lite kalorier.
    Du blir svårare att samtidgt äta massor med kaloririkt mat.

Livsmedel med mycket snabba och täta kolhydrater som socker, vitt mjöl gör att det går att snabbt få i sig många kalorier. Blodsockret går också upp snabbt som ger energi och livslust. När sen blodsockret lika snabbt går ner uppstyår ett sug efter mera. Lätt då att ta en onödig macka eller bulle.

Protein, långsamma kolhydrater, fett tas långsamare upp i kroppen och håller blodsockret på en mer jämn nivå så att man inte lika snabbt blir sugen igen

• Kjell2
    Tuva78 skrev 2014-02-07 13:06:34 följande:
    ... men man kan ju tycka att 500 cal ren grädde är klart mycket onyttigare än 500 cal grönsaker och kött:). Näringsmässigt så är ju 500 cal blandad kost klart mycket nyttigare än att dricka 500 cal grädde varje dag. Handlar om förnuft här. Och att cellernas uppbyggnad behöver både protein, kolhydrater och fett.

KLart det är nyttigare men vikten påverkas i huvudsak av kaloriinnehållet. Genom att äta en felbalanserad kost går det att få en massa bristproblem, allt från skörbjugg tull benskörhet.
  • Kjell2
    Mama69 skrev 2014-02-07 13:10:19 följande:
    Fast många säger ju att kolhydrater inte behövs eftersom de förvandlas till sockermolekyler. Stämmer inte det? (Jag äter alltså kolhydrater idag: havregryn, grovt börd, potatis, morötter etc.)

Den omvandlingen tar tid om det gäller långsamma kolhydrater och protioneras ut till musklerna i lagom tempo så att det förbränns. Även fet omvandlas till sist till socker och bränsle för muskler och organ. En process som tar lite.

Extremt få äter till 100% en kost som aldrig innehåller kolhydrater. Det är rätt bökigt och kräver en del planering.
  • Kjell2
    Mama69 skrev 2014-02-07 13:18:17 följande:
    Fast just grönsakerna, som du beskriver, äter jag redan mycket av. Det förslag jag fick var att byta ut mitt grova bröd, mina havregryn och morötter mot mer fettrika ingredienser.

Men åter till ursprungsfrågan - är en kalori inte alltid en kalori (ur viktminskningssynpunkt)? 
    Se inlägg #1

• Kjell2
    MadHatter skrev 2014-02-07 13:40:46 följande:

Om du idag äter grönsaker, kokt fisk och två potatisar och byter ut potstisarna mot 1/2 dl grädde (i såsform) tror du själv att du skulle bli mättare då?
    I kcal motsvarar 1/2 dl grädde drygt 210 g potatis
  • Kjell2
    Modernmom skrev 2014-02-07 15:32:53 följande:
    Jag är mättare längre, äter mindre mat och har ett superjämnt insulin hela dagen. Den stora skillnaden ligger inte i kilona utan i centimetrarna på magen. LCHF-kost har jag verkligen mått tok-mycket bättre på alla sätt och vis och inget sötsug eftersom insulinet är jämnt. Och jodå, 5 dl grädde mättar mer än två potatisar. Testa en gång får ni känna!

5 dl grädde motsvara i kalorier över två kg potatis så det är inget konstigt att det mättar mer än två potatisar.

Att många mår bättre och kan reglera sitt sug och smygaätande av LCHF är väl rätt väl väl underbyggt. Det går också bra att gå ner i vikt på en väldigt kolhydratbaserad kost med lite fett.
  • Kjell2
    Modernmom skrev 2014-02-07 15:42:43 följande:
    Japp, men de snabba kolhydraterna och sockret binder fettcellerna istället för att göra sig av med dem och man kommer sannolikt varken bli mättare eller hålla vikten särskilt länge.
    Om jag går på en diet där jag äter enbart äter 100 g (500 kcal) rent socker per dag under några veckor. Kommer jag gå upp och ner i vikt då? Har en normalförbrukning på ca 2500 kcal.

Om jag istället äter 4000 kcal enligt LCHF går jag upp eller ner i vikt?
  • Kjell2
    Modernmom skrev 2014-02-07 15:55:46 följande:
    Nr 1: ingen människa kan äta 100 gram rent socker och må bra i det.

Nr 2: det är möjligt att du går ner i vikt, men kroppen lär må som en potta skit på insidan.

Nr 3: varför i hela fridens namn ska man äta 4000 kcal LCHF-kost för? Då lär man ju gå upp, ja.

Det handlar om att äta när man är hungrig, men sluta när man är mätt. Med LCHF kost kommer man inte behöva äta särskilt mycket för att bli mätt och få bra insulin som gör att man vill äta mer. Alla dieter kan säkert få folk att gå ner, men LCHF handlar mer om insidan än om utsidan. Det handlar om kroppens alla nivåer som ska må bra. Att äta 100 kcal om dagen kommer få dig att gå ner, men kroppen mår inte bra.

Det är en bra sammanfattning av vad jag tror också. Det som har störst påverkan på vikten är hur många kcal man äter, inte vad. Vad man äter påverkar måendet, hälsan, hunger, mättnad, möjlighet att hålla en kostplan.
  • Kjell2
    Mama69 skrev 2014-02-07 16:38:23 följande:
    Tack alla för era svar! Jag inser att det finns flera sätt att se det på. Eftersom jag idag inte känner mg hungrig på min blandkost på 1300 kcal så tror jag att jag fortsätter med den. Fast jag är fortfarande nyfiken  på vad jag skulle äta en dag med LCHF på mindre än 1300 kcal (eftersom man blir mätt fortare). Jag äter ju redan mycket grönsaker och olika former av proteinkällor.
    Du kan ju alltid testa. Då vi reagerar lite olika på maten vi äter så kanske det funkar bra för dig, eller inte. 

Byt t ex ut en del av din pasta, potatis, bröd mot ägg, grädde, kött eller bönor.
  • Kjell2
    Mama69 skrev 2014-02-09 20:10:19 följande:
    Tack alla för era synpunkter!

Jag funderar fortfarande på min bekants råd om att gå över till LCHF för att man får äta mer och blir mättare. Samtidigt så tror jag att jag behöver hålla mig till mina 1300 kcal för att gå ner.

Ikväll åt jag 150 g laxfilé som jag ugnsbakade samt 150 g ångad broccoli. Till detta hade jag citronsaft och flingsalt. Jag åt också 200 g kokt potatis. Om jag istället ätit LCHF så hade jag kunnat byta ut den kokta potatisen mot 1,5 msk majonnäs och då fått lika många kcal till denna måltid (c:a 450).

Min fråga är då - hade jag blivit mättare och hållit mig mättare längre med majonnäsen istället för potatisen? Vad är era erfarenheter?

Testa. Byt nästa middag.
Svar på tråden Är en kalori inte en kalori?