• Mama69

Är en kalori inte en kalori?

Jag håller på att gå ner i vikt och tar hjälp av Viktklubb. Äter i snitt 1300 kcal enligt deras rekommendation och har tappat i vikt. En bekant sa till mig att gå över till LCHF för att jag då får äta så mycket mer.

Men är det verkligen så att kalorier från fett och protein fungerar annorlunda jämfört med om man äter kalorier från fett, protein och kolhydrater? Kan jag verkligen gå över 1300 kcal med LCHF och ändå gå ner 0,5-1 kg/v?

Och blir man verkligen mättare? För mig känns det konstigt att 0,5 dl vispgrädde skulle ge mer mättnad än 200 g potatis. De innehåller ungefär lika många kcal.

Jag är egentligen mest nyfiken och ganska nöjd med den kost jag äter för närvarande, men förstås tacksam för svar.

• Svar på tråden Är en kalori inte en kalori?
  • Mama69
    Kjell2 skrev 2014-02-07 13:02:45 följande:
    I väldigt stor utsträckning är en kcal =en kcal. Äter du enbart 500 kcal per dag lär du lär du tappa i vikt oavsett om det är som rent socker eller som hälften protein och hälften fet. Äter du 6000 kcal om dagen lär du gå upp även om det är perfekt LCHF kost.

Många mår bättre och blir mättare under lång tid på en kost med lågt kolhdrat innehåll, framförallt snabba kolhydrater. Det minskar risken för dels överätning och dels matsug mellan måltiderna i samband med att blodsockernivån sjunker.

Om du idag äter på ett sätt som funkar för dig och du uppnår dina mål så är det dumt att byta. Varför ändra ett fungerande koncept?
    Tack för ditt svar! Jag har väl själv tänkt i den banan, men har ändå funderat på just om man kan ät "mer" (=lagom mycket) och ändå gå ner i vikt med byte av kosthållning.
  • Mama69
    Tuva78 skrev 2014-02-07 13:06:34 följande:
    ... men man kan ju tycka att 500 cal ren grädde är klart mycket onyttigare än 500 cal grönsaker och kött:). Näringsmässigt så är ju 500 cal blandad kost klart mycket nyttigare än att dricka 500 cal grädde varje dag. Handlar om förnuft här. Och att cellernas uppbyggnad behöver både protein, kolhydrater och fett.
    Fast många säger ju att kolhydrater inte behövs eftersom de förvandlas till sockermolekyler. Stämmer inte det? (Jag äter alltså kolhydrater idag: havregryn, grovt börd, potatis, morötter etc.)
  • Mama69
    Kjell2 skrev 2014-02-07 13:11:14 följande:

Då "mer" är ett rätt difust begrepp så blir det svårt att svara på det. Genom att tex äta mycket grönsaker som vitkål, bönor, paprika, tomat, blomkå, brocoli så får du i dig mycket käk som fyller ut men innehåller lite kalorier.
    Du blir svårare att samtidgt äta massor med kaloririkt mat.

Livsmedel med mycket snabba och täta kolhydrater som socker, vitt mjöl gör att det går att snabbt få i sig många kalorier. Blodsockret går också upp snabbt som ger energi och livslust. När sen blodsockret lika snabbt går ner uppstyår ett sug efter mera. Lätt då att ta en onödig macka eller bulle.

Protein, långsamma kolhydrater, fett tas långsamare upp i kroppen och håller blodsockret på en mer jämn nivå så att man inte lika snabbt blir sugen igen

Fast just grönsakerna, som du beskriver, äter jag redan mycket av. Det förslag jag fick var att byta ut mitt grova bröd, mina havregryn och morötter mot mer fettrika ingredienser.

Men åter till ursprungsfrågan - är en kalori inte alltid en kalori (ur viktminskningssynpunkt)? 
  • Mama69
    MadHatter skrev 2014-02-07 13:16:57 följande:
    Personligen blir jag väldigt mycket möttare på 200g potatis än 1/2 dl grädde.
    som Kjell skriver är en kalori en kalori, sen kan vissa ämnen påverka ämnesomsättningen något så i liten utsträckning kan v a d det är du äter också påverka viktnedgång. Men inte så att du kan äta en massa kalorier med viss sorts mat och pyttelite med annan.
    Som jag förståt handlar LCHF om att många känner sig mättare med de kosten och därflr äter mindre kcal samt att sötsuget också minskar för många.
    Men mängden kcal är förstås grundläggande för viktnedgång.
    Det var vad jag trodde. Intressant om jag med LCHF skulle känna mig så mätt att jag inte längre orkade mina 1300 kcal/dag. Jag funderar lite på vad jag då skall äta.
  • Mama69
    Kjell2 skrev 2014-02-07 13:26:45 följande:
    Se inlägg #1

Tack för dina synpunkter! Jag hoppas på några fler
  • Mama69

Tack alla för era svar! Jag inser att det finns flera sätt att se det på. Eftersom jag idag inte känner mg hungrig på min blandkost på 1300 kcal så tror jag att jag fortsätter med den. Fast jag är fortfarande nyfiken  på vad jag skulle äta en dag med LCHF på mindre än 1300 kcal (eftersom man blir mätt fortare). Jag äter ju redan mycket grönsaker och olika former av proteinkällor.

• Mama69

Tack alla för era synpunkter!

Jag funderar fortfarande på min bekants råd om att gå över till LCHF för att man får äta mer och blir mättare. Samtidigt så tror jag att jag behöver hålla mig till mina 1300 kcal för att gå ner.

Ikväll åt jag 150 g laxfilé som jag ugnsbakade samt 150 g ångad broccoli. Till detta hade jag citronsaft och flingsalt. Jag åt också 200 g kokt potatis. Om jag istället ätit LCHF så hade jag kunnat byta ut den kokta potatisen mot 1,5 msk majonnäs och då fått lika många kcal till denna måltid (c:a 450).

Min fråga är då - hade jag blivit mättare och hållit mig mättare längre med majonnäsen istället för potatisen? Vad är era erfarenheter?

• Mama69

Tack igen för alla svar!

Är det någon här som har bytt kolhydrater mot fett (t.ex. potatis mot majonnäs som i mitt exempel ovan) och som vill uttala sig om mättnadskänsla och mättnadslängd. Jag är nyfiken på andras erfarenheter innan jag testar själv.

Svar på tråden Är en kalori inte en kalori?