• hemljuvahem

IVF under 2014

ET86 skrev 2014-03-24 13:47:13 följande:
    Usch va tråkigt! :( skickar lite styrka till dig.

Hur stora var dina blåsor & vilken sprutdag är/var du på?
    Var precis iväg jag också, ska på nytt besök senare i veckan och fortsätta med sprutorna ett par dagar till.
    Hmm, tror jag är på dag 11 så hade jag fortsatt hade idag blivit 12 så jag hade ju kommit rätt långt.
    Har samlat lite kraft nu efter brölet och kan ställa mig upp igen och samla ny kraf, antar att det sätter igång i Maj igen men då kommer jag vara osäker från början.

Hade väl 3(4)st blåsor (förutom de små) som var igång men den största var bara på 15mm och dem andra hade ju inte växt sedan sist så dem var väl på 11/12 mm
    Moolie skrev 2014-03-24 13:56:59 följande:

Men FY då!! Hur kan de ens SÄGA så?!
    Ja det var inget peppande. Har blivit självmant gravid som tyngre men eftersom sambon fick cancer = steril så minskade/försvann våra chanser och just DET gör mig så irriterad, det sitter inte i min övervikt liksom.

Men självklart så ska jag inte hurra för det men just då just idag behövde jag slippa att höra det...

Hur går det för dig Moolie? =/ Har du möjlighet att vara hemma eller försöker du återkomma till någon vardag?

• hemljuvahem

Fast det jag blev mest irriterad är att hon sa att vi inte borde ha samlag nu ifall jag ägglossar.
    Hon menade att det var risk för flerbörd

Min sambo är ju typ steril och äggblåsorna var inte mogna..
    Jag kommer mysa ändå... något plåste på såren måste jag ha :]

• hemljuvahem
    linnea83 skrev 2014-03-26 18:04:18 följande:
    Vi fick idag tillbaka ett 2-dagars embryo.Det fick lite bättre betyg än det vi fick tillbaka sist och A-L va väldigt positiv.Ska bara försöka vara lika positiv själv.De andra 4 äggen ville de odla vidare då de inte va perfekta för frysning..Skulle detta försöket också skita sig har vi ett försök kvar och då får vi nog tillbaka 2 (efter en del diskussioner Skrattande).
    Men vi hoppas ju såklart att vi slipper fler besök på Nordic nu..Förutom för ultraljudet då åker jag mer än gärna dit Flört.
    :) Åh läste i din blogg, så himla spännande och roligt! Men jag förstår självfallet att den dära oron ligger i bakhuvudet. Man vågar liksom inte ta ut någon seger i förskott. Hoppas ni får några fina till frysen sedan då!

Ingår alltid ett UL efter bekräftad graviditet på Nordic? Vilken vecka ungefär om du vet?
  • hemljuvahem

....här går tiden såååå sakta!
    Antar att jag hade ÄL nu i lördags får fick profylaxanda mig igenom smärtorna. Förmodligen blev den intensivare då jag boostat dem få som fanns med Menopuret. Så nu väntar vi på en mens...å en till! Dags om ca 40 dagar då! Kan knappt hålla ut alltså.

Sen oron för att man kanske inte får fram något ägg då heller, eller att man ens hinner innan sommaruppehållet :S

• hemljuvahem
    lindavik skrev 2014-04-04 14:32:15 följande:
    Hej på er!

Jag och min sambo är inte framme vid IVF ännu, men mycket talar för att det blir så för oss också. Jag skulle vilja fråga er som vet och har erfarenhet: kan man göra IVF även om man inte lyckas få mogna ägg med hjälp av äl-stimulering? Har kört Letrozol (motsvarande Pergotime) enkel och dubbel dos, inget av det funkar. Ska börja med sprutor nu men jag tänker mest om sprutorna inte fungerar, eller fungerar sprutorna alltid? Bara det att man kan bli överstimulerad och att det är därför man går vidare med IVF?

Man får 2 eller 3 IVF försök av landstinget, gäller det totalt eller per barnförsök?

Hej och välkommen!

Det är inte alltid att sprutorna får ägg att mogna heller. Det krävs rätt sprutsort för att få just DIG att producera ägg. Sedan kan man få massa äggblåsor, få ägg, eller många ägg av bra kvalité.

Jag fick avbryta mitt försök här för 2v sedan ungefär då jag bara fått 2 äggblåsor som var relativt små. Sedan vet man ju inte om just dem blåsorna var ägg heller. Nästa omgång blir jag höjd något från början. Jag får Menopur vilket verkar ge färre ägg men bättre kvalité (?) Hade högt AMH-värde och då vill dem inte stimulera på för hårt..kändes lite snopet dock med så få blåsor..men men :/

Landstinget bekostar inte syskonförsök så det är /barn. Det är så i VG åtminstone men jag antar att just det gäller hela Sverige!

• hemljuvahem
    lindavik skrev 2014-04-04 15:03:42 följande:
    Hemljuvahem: tack för att du delar med dig och tack för info. Förstod nästan det, att landstinget bara finansierar per barn. Har hört att det är så som du skriver, att alla blåsor inte behöver vara ägg. Hur ser läkaren det? Kan de se det på vul vid omogna blåsor?

Vi ska till kliniken på tis, om det inte skett en förändring från idag så blir det sprutor. Jag vet inte hur många ägg jag har i mina äggstockar, men av vad jag kan ha sett är det färre på ena och fler på den andra. Vad kan det röra sig om? Kanske 4-5 på ena (som är stora) och kanske runt 10 på den andra. 

Så du har avbrutit behandlingen med sprutor nu? Vad händer nu då? Vad är planen?
    Läkaren kan inte se, bara anta tyvärr =/ Så det kan ju bli en överraskning. Som maddddan skrev då hon hade 27 blåsor men inget ägg, ja det förstår jag att det var en besvikelse.

Eftersom behandlingen blev avbryten skulle jag vänta på ÄL - Mens och sedan sätta igång mensen efter den..fick inte ha samlag IFALL det skulle bli graviditet och isf flerbörd. Det sket jag i. Min sambo räknas som steril efter cellgifterna så hade jag fått ett barn så hade det varit ett mirakel ^^
  • hemljuvahem
    maddddan skrev 2014-04-06 21:58:34 följande:

Har inte vågat hoppas å bli så glad än kommer va så nervös på huvudtest dagen haha å sen har jag i bakhuvudet 15-20% får tidiga missfall haha shit va man analyserar allt ;)
    Varför e man så knäpp? :D

Men lovar å bli tokglad om jag får plus på onsdag igen :D även om tårarna rann över mitt livs första plustest idag ;)

Just nu e mitt största problem dock att jag e lite halvt förstoppad suck! Seg mage i vanliga fall då jag e gbp Opad men nu e de värre än värst läste att lupinusen kunde ge förstoppning med så får väl bli bönor eller nått kommande dagar :D

Sambon lär emigrera för gaser har jag ju redan haha :D

När skulle du testa ? Va de fredag? :D
    Grattis :))
  • hemljuvahem

Här väntar vi på fortfarande..

Har haft en blödning nu så nästa mens får jag köra igång med ökad dos Menopur igen..
    Tror aldrig tiden har gått så sakta =/

Har haft min besserwisser-barndomsvän och hennes familj på besök i helgen och dem tjatar och berättar hur det är att få 2:an och hur annorlunda livet blev. När jag sa att jag kanske kan gå vidare i tanken på att bara ha ett barn och nöja mig med det blev hon helt chockad..

^^ Hur ofta vet folk om att man är påväg/vill skaffa barn. Det är inte så att man berättar för allmänheten att man slutar med P-piller och ska försöka träffa ägglossning.

Hatar denna pressen ... som det på något sätt blir

• hemljuvahem
    maddddan skrev 2014-04-25 18:26:13 följande:
    usch va jobbigt å höra sånt när man faktiskt kämpar å kämpar e lixom ingen dans på rosor å genomgå en ivf behandling å kämpa mellan hopp å förtvivlan, smärta, lycka å tårar men man gör de för man hoppas på ett lyckligt slut!!

Nä omge dig av personer som ger dig positiva känslor, å som får dig att må bra! Du ska inte behöva berätta att ni försöker eller inte försöker för man ska inte behöva höra sånt ändå för oavsett va du/ni väljer till slut e de ju erat val i livet inte deras å en äkta vän stöttar oavsett val man gör!

Håller tummarna för er å att oavsett vilken väg erat liv tar hoppas jag på lycka & välgång!!!
     :) Åh vad fint skrivet, blir helt rörd!

Självklart ska man omge sig av energiladdare och inte folk som dränerar allt. Jag är väl medveten om det egentligen så jag blir lite arg på mig själv. Nu bor jag 30 mil från min barndomsvän så vi träffas bara någon enstaka gång om året samt har inte stadig telekontakt...så det är okej :)
  • hemljuvahem
    BinniBoo skrev 2014-04-26 03:04:16 följande:
    Vet nån här hur man gör om mensen är försenad? Vi har bara fått ett preliminärt mens datum som vi ska ringa dom och meddela att mensen kommit, men jag upptäckte att dom dels räknat fel och dels var mensen sen förra månaden så det blir inte ens i närheten av datumet vi fick.. de har skrivit den 16 e maj men mensen kommer att komma runt den 25-26 e maj tidigast. Ska man ringa och meddela detta så man inte ringer dit tio dagar efter det beräknade mens datumet och de plockat bort oss för det gått för lång tid från det preliminära datumet? Samtidigt vill man ju inte ringa dit i onödan.. men är även rädd för att de då inte har tid med oss om de beräknat att mensen ska komma den 16 e och vi får skjuta på allt till efter sommaren då..
    Finns det ingen mail du kan höra av dig till; som en liten notis (?)
    Tror inte dem skulle plocka bort dig direkt men det kan ju vara värt så dem inte undrar vart du tog vägen, annars ringer nog dem? :)

Svar på tråden IVF under 2014