• ET86

IVF under 2014

Hejsan! Hoppar gärna in i denna tråden. Kan vara skönt att ventilera sig lite, de är ju faktiskt ganska jobbigt. Kan vara skönt att ventilera sig med andra som är i samma sits. De är en riktigt upp & ner. Har vart inskriven sen 2007 & testat Pergotime under 2år, sista chansen är IVF. Ibland vill man bara lägga ner, har tagit lite pauser för att kunna samla lite krafter. De känns jobbigt att de är så många som inte klarar att skaffa barn på "egenhand" (där man själv är inräknad) vilket är ganska självklart för dom allra flesta. Man känner sig som ensammast i världen, vilket inte är fallet. Men när alla runt omkring får barn på löpande band, känns de riktigt för jävligt. Man har mycket press på sig själv, och upplever att de är sitt eget fel & att man inte kan göra något annat än att bara kämpa.

• ET86

Ja jag har tröttnat på att svara de blir väl när de blir. Så har en gång svarat, jag kan inte få barn. Varpå hon som ställde frågan inte visste vad hon skulle säga fortsättningsvis. Men de är jobbigt man vet inte vad man ska svara på frågorna som kommer lite då och då, beror helt på vilket humör man är på men inte mindre jobbigt för de.

• ET86
    SmulAnna skrev 2014-02-18 18:03:41 följande:

Hej Tjejer!  Hoppas det okej att jag hänger på er, här. Skönta att ha någon stans att ventilera tankar och funderingar.
    Vi ställer oss också till skaran som är ofrivilligt barnlösa efter 1,5  års försök, med ett missfall bakom oss. Vi är så gott som utredda och klara (på reproduktionsmedecin på Sahlgrenska), och inget dirket fel har hittats förutom att jag har en sköldkörtels rubbning som gör ths-värdet lite högt, men detta äter jag levaxin för nu.
    Jag gjorde HSS undersökningen igår, och allt så jättebra bra ut. Två läkare och en barnmorksa jublade högt när de såg hur bra allt var! Skrattande Så nu är det bara slutsamtal kvar och seden formodligen remiss för IVF. Jag ver inte hur länge man får vänta innan IVF startar. Jag vill så gärna att vi lyckas på egen hand... Så några försök till har vi väl. ÄL i helgen så det är bara att jobba hårt!
    Hur lägne fick ni vänta mellan utredning och IVF, ni som gjort detta??

Vi gjorde utredning & sen försökte vi på egenhand och med hjälp av läkemedel under några år. Hösten 2012 var vi iväg på ett IVF samtal där läkaren berättade hur allt gick till. Och bestämde oss för att ta en paus efter de, tog kontakt med fertilitetsmottagningen i början av Februari(när mensen kom) Så för oss är väntetiden inte speciellt lång, blev nekade tiden nu i slutet på februari då de inte fanns några fler lediga tider, så då blev de uppskjutet tills nästa månad. Så nästa månad blir vårt första IVF försök.

Lycka till!
  • ET86
    Tiana skrev 2014-02-19 19:25:36 följande:

Vet ni förresten någon bra sida där man kan hitta ren info om hela proceduren runt IVF? Har sökt utan att hitta så värst mycket på nätet, har mest hittat forum och åsikter.

www.fruktbarhetsträdet.se kan man läsa lite på iaf.
  • ET86
    Moolie skrev 2014-02-19 19:36:04 följande:
    Det är den hemsidan man blir hänvisad till via klinikerna! :) 
    Okej :) tyckte den va ganska skön att läsa. Har lånat böcker från biblioteket, där finns de ganska många bra annars.
  • ET86
    Tiana skrev 2014-02-19 20:59:57 följande:
    Tack! Lite info är det ju, men fortfarande bara "ytligt". Ska se om jag kan hitta något på biblioteket som nån annan föreslog. OM jag hinner dit nån dag
    Kanske: fertilitetscentrum.se/stockholm/ofrivillig-barnloshet/

Böcker!

En bok om ofrivillig barnlöshet

Vänta på barn fertilitetshandboken
  • ET86
    Knodden14 skrev 2014-02-22 20:27:54 följande:

Hej! Hoppar in i den här tråden då vi ska göra vår första ivf i v.13 efter ca 5 års längtan efter barn. Vi har genomgått utredning och det finns inga fel på varken min man eller mig (ngt dålig ägglossning ngn mån), vi är 35 och 38 år. Har gått en lång väg med behandling av pergotime, sprutor osv som jag har svarat bra på men tyvärr ingen bebis. I förra veckan var vi på vårt första besök på Carlanderska i Göteborg där ivf ska göras, det kändes väldigt bra efter att vi var där då vi blev väldigt väl omhändertagna. Jag ska göra det korta protokollet vilket känns bra. Ska ner till apoteket i veckan för att hämta alla mediciner och hoppas på att de har allt hemma. Hur många av er har berättat om ivf:en för familj och arbetsgivare? Själv tkr jag att det är jätte jobbigt att berätta och har inte gjort det än men vet att jag måste göra det, vet bara inte hur....

Välkommen till tråden.

Vi har berättat för föräldrar & syskon. Jag bad också min mor & syster att läsa ett utdrag från en bok, vilket jag kunde tycka vara bra. Så kanske de är lättare att sätta sig in i situationen eller iaf förstå sig på de lite iaf. Skönt att kunna prata ut med nån också och inte ha de instängt i sig själv.
  • ET86

Skriver en rad här igen. Idag är de min 5:e dag har precis tagit min första orgalutran (den sved ganska så bra) har fått ganska dålig info angående hur sprutorna ska tas. Läkarbesök inbokat på fredag, så får vi se hur de ser ut.

Men har gått bra med puregonen iaf (har börjat svida lite nu, men bara precis efter)

Det är vårat första IVF-försök. Lycka till alla som håller på i denna karusell.

• ET86

Fråga!

Tar ni orgalutran sprutan på samma sida varje dag & puregon på den andra eller växlar ni dom, eftersom dom inte ska tas på samma ställe. Om ni förstår vad jag menar :)

• ET86
    knaestoot skrev 2014-03-19 10:14:50 följande:

ET86: jag tog sprutorna på varsin sida om magen, och sen växlade jag sida nästa dag! Orgalutranen sved som fasen ett par timmar efteråt, så då växlade man åtminstone sida av svidandet..

Tusen tack för svar. Får jag också fråga vilka tider du tog dina olika Puregon & Orgalutran(själv ska jag ta båda på kvällen) och O ska ju tas ungefär samma tidpunkt varje dag.

Tar min P ungefär vid 20-20.30 & O vid 22.30-23.
Svar på tråden IVF under 2014