• frappa

Alkoholism är inte en sjukdom.

Queenie70 skrev 2014-02-01 18:52:25 följande:

Fast sjukdomen och beroendet kommer du ju att drabbas av och få leva med även om den påtvingats dig.

Lite osäker på vad du nu menar.

Om du läst vad jag skrivit, så ska man se och behandla alkoholism som en sjukdom när man väl är alkoholist.

Men det gör fortfarande inte alkoholism till en sjukdom.

• frappa
    Anonym (så) skrev 2014-02-01 18:57:10 följande:
    Då är inte fetma en sjukdom. (Bara för de fåtal som har ämnesomsättningsrubbning) De har ätit sig tjocka. Eget val

Samma sak med fetma, det är egna val som gör dig fet.

Men när du är väl fet, så ska det ses och behandlas som en sjkdom.

Och har du omsättningsproblem, så får väl detta anses som en sjukdom med symtom = fetma.

• frappa
    Queenie70 skrev 2014-02-01 19:30:39 följande:

Oavsett vad man tycker om sjukdomsbegreppet (som idag är ett faktum) varför är det så viktigt för dig att det inte ska kategoriseras som just sjukdom? Hur går resonemanget?

Resonemanget är att man är inte en viljelös nickedocka, utan att det är en serie val som gör en till alkoholist.

Antar vi bägge okey med att när man väl är alkoholist, så skall detta ses och behandlas som en sjukdom.

• frappa
    Queenie70 skrev 2014-02-01 21:29:51 följande:

Det handlar alltså om att man ska känna skuld?

Och hur kommer du fram till att jag vill sätta skuld.

Om du nu inte anser att de val alkoholisten gjort före h*n blev alkoholist, är ha skuld.
    Men då är vi helt plötsligt på en plats, där du menar att en alkoholist kan säga h*n är en viljelös nickedocka.

Och avsäger sig allt ansvar, och menar det är inte jag som gjort några val som gjort mig till alkoholist.

• frappa
    Anonym (Sjuksköterska) skrev 2014-02-01 23:04:02 följande:
    Enligt diagnoskriteriesystemet DSM-IV ÄR det en sjukdom enligt läroboken.
    Men om vi bortser från det så förklara detta:

Jag var ett sånt där slappt fetto, för det är ju det en del tycker här. Hade BMI på 47.

Bantade sedan elva års ålder till 38 år med varierande resultat, var extremt känslig för kolhydrater, det triggade mitt sockerbehov direkt.
    Försökte med LCHF, men åt för mycket så jag gick upp i vikt.

Gick ner 40 med WW, 30 med Extravaganza, och så vidare..
    MEN jag opererade mej och från den dagen, tre år sedan, minns det så väl.. Så var suget borta, känns som hon opererat mej i pannloben istället för magsäcken. 
    gick ner 60 kg och stannade där.
    Underbart, mår så bra, dom har nu gjort studier som tittar hormonet gherlin, att det ev. kan styra hunger/sug. Och att feta har fel dos av detta- och när man opar ändrar man detta.

Är det inte så en sjuka?
    Eller är brist på sköldkörtelhormonet thyroxin också slapphet?

Tänk lite innan ni dömer.
    Kanske är det samma med alkoholism??
    I min värld är det INGEN som väljer detta helvete. Har inte varit där själv men jobbar med det i femton år.

Men den bristen, är nått som gått fel i kroppen.

Och inte av egna val detta sker.

Jag dömer inte alkoholister, men att de är utan ansvar i vad som skett.

Kommer jag aldrig ge dom, de har gjort en serie av val som ledde fram till alkoholism.

• frappa
    pyssel skrev 2014-02-04 20:43:13 följande:

Visst kan man ifrågasätta diagnosmanualer, de omarbetas ju. Jag undrar mest vilka seriösa beroendeenheter och behandlare som förkastar sjukdomsbegreppet och hur det skulle hjälpa den beroende och de medberoende?

En diagnosmanual som DSM-IV och V som kommer.

Diagnostiserar när man väl uppnått de kriterier för missbruk/alkoholism.

Det vet du också verkar det som(kan vi hoppas), men blundar för detta av någon konstig anledning.

• frappa
    pyssel skrev 2014-02-04 21:26:52 följande:

Blundar för att diagnostisering är skild från ansvars- och valdiskussionen? Jag kallar det att jag skiljer dem åt. Du blandar äpplen och päron. DSM-5 gavs ut på engelska förra våren.

Om du läser mina inlägg, så blundar jag inte för själva diagnosringen, när man väl är alkoholist.

Utan det jag säger det är en massa, massa och en massa val till.

Som leder till alkoholism.

• frappa
    Anonym (fakta) skrev 2014-02-04 22:03:00 följande:
    Massor av val dåliga orsakar sjukdomar. Är inte sjukdomarna sjukdomar för att människor har valt att göra sig själva sjuka?

Dåliga val leder till sjukdomar, samma som dåliga val med alkohol.

Leder till alkoholism.

• frappa
    Anonym (fakta) skrev 2014-02-04 22:25:15 följande:
    Vilket betyder att alkoholism är en sjukdom. :)

Nä, bara när man är alkoholist, så kan det ses och behandlas som en sjukdom.

Det är en sjukdom som man får efter många, många val, många, många val.....

• frappa
    pyssel skrev 2014-02-04 22:24:35 följande:

Men varför blandar du hela tiden in diskussionen om val i synen på beroende som sjukdom eller mental störning? Vad har det med saken att göra?

I det poster du citerade, har jag inte blandat in några mentala störningar.

Eller vart utläste du detta?

Fyller i mellan raderna verkar det som :s
    Sry det funkar inte.

• frappa
    pyssel skrev 2014-02-04 23:04:14 följande:

DSM-5 "mental disorder"?

I det poster du citerade, har jag inte blandat in några mentala störningar. Eller vart utläste du detta? Fyller i mellan raderna verkar det som :s Sry det funkar inte.

Vill du försöka igen?

• frappa
    Anonym (fakta) skrev 2014-02-04 23:14:50 följande:
    Diabetes typ 2 beror ofta på övervikt och fetma. De är inte sjuka de heller antar jag.

Men inte alltid.

Sen igen, så ses även denna diabetes som en sjukdom, och behandlas som en sjukdom.

Men inte innan, man har denna diagnos.

Det verkar mer och mer som det handlar som läsproblem.

Hade alkoholism varit en sjukdom, så är man en viljelös docka till bli alkoholist.

Om du tror detta, så är du alla alkoholisters dröm.

Som bara kan säga, jag hade inget med saken att göra.

• frappa
    pyssel skrev 2014-02-04 23:10:07 följande:

Paranoia är ett symtom.
    För oprecist, för kunna kommenteras.
  • frappa
    pyssel skrev 2014-02-04 23:30:36 följande:

Vill du försöka googla förkortningen "DSM" igen så kanske det klarnar? Dunedin Study kan också hjälpa dig att förstå varför du inte förstod.

I det poster du citerade, har jag inte blandat in några mentala störningar.
    Eller vart utläste du detta? Fyller i mellan raderna verkar det som :s Sry det funkar inte.  

Vill du försöka igen?

Vill du försöka ytterligare en gång?

Eller hur många ggr behöver du?

• frappa
    pyssel skrev 2014-02-04 23:39:36 följande:

Vilka tillstånd behandlas innan diagnos? Och bortse nu från förebyggande vid konstaterande av högriskpatienter för vissa cancerformer. Du blandar fortfarande ihop vilja och ställandet av diagnos.

Hela tiden sagt att när man väl är alkoholist, så ska man se detta och behandla detta som en sjukdom.

Gör det inte till en sjukdom ändå.

Det är en serie av personliga val som leder till alkoholism.

• frappa
    pyssel skrev 2014-02-04 23:41:12 följande:

Din paranoia, att läsa ngt outtalat där det inte finns.
    Jaså, fortfarande för oprecist för att kunna bemötas.
  • frappa
    pyssel skrev 2014-02-04 23:47:19 följande:

Fattar du inte vad DSM står för så får du googla istället för att bli paranoid. Fler upprepningar hjälper inte i dig.

Säger hundvalpen som jagar sin svans.

Antar det är meningslöst med fortsatta försök för dig.

• frappa
    Anonym (Hmmm) skrev 2014-02-05 07:05:13 följande:
    Vissa människor har ingen eller svag impulskontroll som gör att de bl.a är överrepresenterade när det gäller brottslighet. Logiskt skulle man då kunna hävda att brottslighet är en sjukdom.

Kanske att det är en symtom av en sjukdom då.

Nu pratar vi om ADHD verkar det som, de är ju överrepresenterade som grupp inom många brott.
    Speciellt om alkohol kommer in i bilden, som kan göra dom väldigt våldsamma.

• frappa
    SweeneyToddd skrev 2014-02-05 09:45:41 följande:
    DSM-V kom ut i maj 2013.

Pratar givetvis om den Svenska versionen.

Glömde förtydliga detta, när jag såg att det inte gick fram.

• frappa
    Rosebud skrev 2014-02-05 15:55:28 följande:
    Man kan säga att det är ett heltidsjobb. För är man alkoholist får man allt ligga i !

Tror alla former av missbruk bottnar i pissig självkänsla och självförakt. Oförmåga
    att förlikas med sig själv och sin egen situation. 

Det är ingen sanning, men det stämmer över ens med vissa grupper av personer som blir missbrukare/alkoholister.

Då att dom har en psykisk sjukdom/åkomma i grunden.

Hade en lite äldre arbetskompis, som var försäljare av nått kommer inte ihåg.

Men det gick ut på mycket kundkontakter på kvällstid.

Där förväntades det att skulle bjudas på mat och dricka alkohol, och drack han inte så var inte det bra heller för försäljning.
    Han sa han hade svårt med alkoholen, där det stundtals blev inte bra.
    Idag kanske man skulle komma undan med detta på ett helt annat sätt, då alkoholkulturen på denna nivå ändrat sig lite.

Den är absolut inte borta, det påstår jag inte.

Utan mer i en annan form.

Svar på tråden Alkoholism är inte en sjukdom.