Queenie70 skrev 2014-02-01 18:50:41 följande:
Fast man har ju kunnat bevisa att en del personers belöningscenter är betydligt känsligare för stimuli och att denna känslighet också återfinns hos familjemedlemmar, således är det en egenskap som gör att man också är sårbarare för beroendeproblematik. Denna biologiska skillnad i hjärnans funktion som man sett hos familjemedlemmar tolkar jag som att det är en genetisk benägenhet.
Du har helt rätt men jag tror vi tolkar det olika. Jag skriver nog lite luddigt.. Vi är sårbarare just för att hjärnan kan ärva sin känslighet. Men det betyder inte att om jag hanterar mitt alkoholintag rätt att jag löper större risk för att bli alkoholist. Det är när jag börjar använda alkoholen fel som min hjärna spelar in. Det blir ett personligt ansvar.
Sjukdomsteorin baseras inte på arv. Den baseras på stegen till att man blir alkoholist. Dessa steg är i stort sett identiska för alla alkoholister. Från det att man börjar sitt intag, till att man börjar smyga med intaget, för att sen se att intaget påverkar ens liv och relationer etc.. Sjukdomsteorin är den mest accepterade teorin kring missbruk.
Men vi har även Systemteorin. Den är dock ganska krånglig.
Sen finns även Bio - psyko - socialt perspektiv, som även det är en teori.
Men en Teori är inte till 100% vetenskapligt säker. En teori är en grupp antaganden eller påståenden som förklarar företeelser av något slag.
Därför kan man inte säga ur vetenskaplig synvinkel att alkoholism är en sjukdom. För det är enbart en teori om alkoholism.