Inlägg från: Queenie70 |Visa alla inlägg
  • Queenie70

Alkoholism är inte en sjukdom.

Ja oftast så finns det ett grundproblem som gör att man börjar överkonsumera alkohol, men benägenheten att utveckla alkoholism finns i generna. Alkohol är en beroendeframkallande substans även om det inte finns ett grundproblematik eller en genetisk sårbarhet. Om du tvingas att dricka en 75:a vodka dagligen så kommer din kropp och din hjärna att utveckla ett beroende, du kommer att få abstinens och uppleva sug när detta upphör. Så saken har många komplicerade sidor oavsett hur "trött" du är på att höra det...

• Queenie70
    Rosa Fluff skrev 2014-02-01 17:56:04 följande:
    Det ligger inte i generna att utveckla ett missbruk. Det är en missuppfattning. Däremot ligger det i generna hur kroppen tar till sig och processar vätskan.

Alkohol är som du säger beroendeframkallande. Tvingas du dricka en 75:a som du ger exempel på blir du antagligen beroende, vare sig du har missbrukande släktingar eller inte.

En av faktorerna för Benägenheten att utveckla ett missbruk el inte är genetisk.
  • Queenie70
    frappa skrev 2014-02-01 18:06:13 följande:
    Oavsett, så är det en serie av val, att skylla på man är svagsint är precis vad en alkoholist vill ha som ursäkt.

Det där håller inte. Även du skulle kunna utveckla sjukdomen alkoholism om du tvangs dricka en viss mängd alkohol under en viss tid. Anledningen till att man utvecklar sjukdomen kan se olika ut och "val" kan vara en av faktorerna. Men förloppet är betydligt mer komplicerat än så. Enkla förklaringar är för enkla människor.
  • Queenie70
    Rosa Fluff skrev 2014-02-01 18:38:38 följande:
    Benägenheten är inte genetisk. Det är som sagt en missuppfattning. Hur kroppen hanterar sprit är genetisk. Men det betyder inte att du har lättare att bli alkoholist. Däremot spelar miljön stor roll. Därför ser man en stor koppling till missbruksproblematik i en släkt.

Fast man har ju kunnat bevisa att en del personers belöningscenter är betydligt känsligare för stimuli och att denna känslighet också återfinns hos familjemedlemmar, således är det en egenskap som gör att man också är sårbarare för beroendeproblematik. Denna biologiska skillnad i hjärnans funktion som man sett hos familjemedlemmar tolkar jag som att det är en genetisk benägenhet.
  • Queenie70
    frappa skrev 2014-02-01 18:45:55 följande:
    Det är ju inte en sjukdom.och om jag tvingas in i alkoholism , genom någon tvingar mig dricka alkohol.Visar ju bara än mer tydligt att det inte är en sjukdom.För istället för egna val, så har någon tagit beslutet att göra mig till alkoholist genom tvång.

Enkla förklaraingar behöver inte vara den felaktiga(läs:occam's razor).

Fast sjukdomen och beroendet kommer du ju att drabbas av och få leva med även om den påtvingats dig.
  • Queenie70
    frappa skrev 2014-02-01 18:57:18 följande:
    Lite osäker på vad du nu menar.Om du läst vad jag skrivit, så ska man se och behandla alkoholism som en sjukdom när man väl är alkoholist.Men det gör fortfarande inte alkoholism till en sjukdom.

Oavsett vad man tycker om sjukdomsbegreppet (som idag är ett faktum) varför är det så viktigt för dig att det inte ska kategoriseras som just sjukdom? Hur går resonemanget?
  • Queenie70
    frappa skrev 2014-02-01 20:41:51 följande:
    Resonemanget är att man är inte en viljelös nickedocka, utan att det är en serie val som gör en till alkoholist.Antar vi bägge okey med att när man väl är alkoholist, så skall detta ses och behandlas som en sjukdom.

Det handlar alltså om att man ska känna skuld?
Svar på tråden Alkoholism är inte en sjukdom.