• frappa

Alkoholism är inte en sjukdom.

Anonym (1) skrev 2014-02-01 15:52:19 följande:
    Mottråd till Alkoholism ÄR en sjukdom. www.familjeliv.se/Forum-4-120/m27121450-13.html

"Är så trött på alla som säger att det är väl bara att sluta. Att det är mitt val osv. Okej, jag valde en gång att ta flaskan och jag är fast. Jag vill inte ta mer, men hjärnan protesterar mot min vilja. Går på en KBT behandling som heter väckarklockan och där jämför de alkoholism vid diabetes, att vårdar man inte sin kropp på rätt sätt så kan man dö. Och likt diabetes så är alkoholism en sjukdom."

Jag är trött på att människor sitter och säger att missbruk är en sjukdom, det är en bieffekt av ett annat problem. Varje gång när man ser olika tv-program eller läser om olika berättelser så har de smärtsamma minnen från tiden innan de började missbruka som de aldrig har bearbetat.

En jämförelse: Om ett hus har fått problem med mögel så fokuserar man inte bara på själva möglet och försöker få bort det, utan man letar efter orsaken till varför det har uppstått. Om man bara tar bort möglet utan att försöka hitta grundorsaken så kommer möglet troligtvis tillbaka.

Därför anser jag inte att missbruk är en sjukdom, utan en bieffekt av ett grundproblem som t.ex depression, trauma etc.

Den måste jag motsätta mig, det behöver inte alls vara ett sånt här grundproblem.

Men givetvis är dessa människor överrepresenterade bland alkoholister och andra missbruksproblem.

• frappa
    roffe skrev 2014-02-01 16:13:13 följande:
    Då är ju inte depression en sjukdom heller för den beror ju oftast på något.

Blodförgiftning räknas inte heller då, för det beror ju bara på att man fått in bakterier i blodet och det hade man ju kunnat förhindra genom att inte trampa på en spik, jobba lite på observationsförmågan och så :P

höhö

Blodförgiftning går få på många sätt, än att trampa på en spik.

Där eventuell observationsförmåga inte hjälper dig.

• frappa
    Anonym (diabetiker) skrev 2014-02-01 17:20:57 följande:
    Och diabetes är inte en sjukdom utan en bieffekt av ex graviditet....?
    Vad menar du?
  • frappa
    Anonym (diabetiker) skrev 2014-02-01 17:24:32 följande:

Ja, men det var graviditen som orsakade diabetesen och enligt ditt resonemang är det då ingen sjukdom utan en bieffekt.
    Du menar att alla gravida får diabetes?
  • frappa
    Anonym (diabetiker) skrev 2014-02-01 17:27:41 följande:

Nej.
    Och vad menar du då?
  • frappa
    Chianti skrev 2014-02-01 17:31:13 följande:
    Nej men inte heller alla som haft problem i barndomen blir alkisar. Det kan likförbannat vara en sjukdom.

En sjukdom kan uppkomma som ett resultat av något annat. Det är fortfarande en sjukdom.
    Diabetes.
    Blödande magsår
    Depression
    Hjärtinfarkt
    Osv.

Vem har sagt att alla som har problem i barndomen blir alkisar?

Det är en lång serie av val som gör dig till alkoholist.

Diabetes kan man få utan ha gjort nått.

Blödande magsår kan man härleda till bakterier tex.
    Depression avstår jag prata om, för inte säker på vilka varianter som finns där.
    Hjärtinfarkt kan man få pga man är predisponerad, dåligt leverne  eller en kombo av bägge.

Finns säkert några varianter till på den.

Så vad du ville ha sagt med detta inlägg vet jag inte, finns ju liksom en för svag koppling.

• frappa
    Anonym (diabetiker) skrev 2014-02-01 17:33:02 följande:

Chianti beskrev det bra ovan
    Inte speciellt, vill du göra ett bättre försök?
  • frappa
    Chianti skrev 2014-02-01 17:57:50 följande:
    Hehe, nej den enda svaga länken här är du. Jag är säker på att budskapet gick fram och nöjer mig med det.

Jag pratade om koppling inte några länkar.

Vet inte vad du har för budskap, pga du tog upp exempel som inte fungerade för din sak.

Alkoholism är ingen sjukdom, det är en serie av val som gör en till alkoholist.

Sen när man väl ÄR alkoholist, så kan man behandla alkoholism som en sjukdom.

men gör den inte mer till ens sjukdom ändå.

• frappa
    Queenie70 skrev 2014-02-01 18:03:43 följande:

En av faktorerna för Benägenheten att utveckla ett missbruk el inte är genetisk.
    Oavsett, så är det en serie av val, att skylla på man är svagsint är precis vad en alkoholist vill ha som ursäkt.
  • frappa
    Queenie70 skrev 2014-02-01 18:31:57 följande:

Det där håller inte. Även du skulle kunna utveckla sjukdomen alkoholism om du tvangs dricka en viss mängd alkohol under en viss tid. Anledningen till att man utvecklar sjukdomen kan se olika ut och "val" kan vara en av faktorerna. Men förloppet är betydligt mer komplicerat än så. Enkla förklaringar är för enkla människor.

Det är ju inte en sjukdom.

och om jag tvingas in i alkoholism , genom någon tvingar mig dricka alkohol.

Visar ju bara än mer tydligt att det inte är en sjukdom.

För istället för egna val, så har någon tagit beslutet att göra mig till alkoholist genom tvång.

Enkla förklaraingar behöver inte vara den felaktiga(läs:occam's razor).

Svar på tråden Alkoholism är inte en sjukdom.