Min pappa har lungcancer, nu ska jag hitta alla sätt som finns att hela/lindra/bromsa eller kanske bota den!
För det första så beklagar jag er situation. För det andra, så skilj på de som utlovar mirakel och liknande, och det som helt enkelt bara kan ses som alternativ kost eller nya tankesätt. Finns mycket vi i väst har att lära av ayurveda, deras kost och deras filosofi som ligger bakom. Tror dock att svensk vård är så bra som den kan (vill intala mig det iaf), däremot så är det ju inte omöjligt att något annat ur annan skola så att säga, också kan lindra. Tror också det är där skillnaden ligger, just nu kanske det inte går att bota men kanske går det att lindra och skapa värdighet i det hela. Det vijtigaste är ju att inse, acceptera och därefter hantera. Det finns inga mirakelkurer, inga magiska livsmedel som gör en frisk bara sådär, men det är vetenskapligt bevisat att viss typ av kost kan påverka vissa symptomer och förlopp i olika sjukfomar. Däremot så är det helt och hållet upp till individen om han/hon vill testa andra grejjer. Yoga tycker jag är ett ypperligt exempel, det botar inga sjukdomar, men kan lindra besvär eller biverkningar, ge inre ro och fokus, samt att man får lättare att acceptera, hantera och förstå alla dimensioner i livet. Som sagt, passa er för försäljningsknep som lovar gröna skogar, försök istället rikta fokus på hanterandebiten och hur ni kan förbättra det som redan är konstaterat. Har själv kronisk sjukdom (dock inte i samma allvarliga grad som du skriver om TS), det ayurvedan och yogan lärt mig däremot, är att människor för det mesta (och läkare nästan alltid) ser den fysiska personen och sjukdomen i sig, men ofta missar personen bakom diagnosen samt själen och gnistan som finns där bakom. Vi behandlar sjukdomar men tar inte alltid "han om" människan bakom sjukdomen. Det är inget fel i att leta efter andra möjligheter, inte för att ersätta cellgifter men kanske för att göra dessa o situationen mer hanterbara.