• Anonym (medberoende)

ska man själv avstå från alkohol för att stötta sin partner med problem

Ja, som frågan lyder skall man själv låta bli att dricka alkohol när ens sambo har insett att han måste lägga av för att han har problem? Är väldigt okunnig kring detta å behöver andras råd...

• Svar på tråden ska man själv avstå från alkohol för att stötta sin partner med problem
  • Anonym (m)

Personligen skulle jag inte köpa hem alkohol och själv vara nykter när sambon är med om sambon tycker att det hjälper. Däremot skulle jag kunna tänka mig att dricka när sambon inte var med. Jag tycker det är självklar att man stöttar varandra så länge det är rimligt. 

• Anonym (xx)

Absolut! Det är nog svårt att dra ner på sötsaker när sambon sitter och smaskar så vid alkoholproblem tycker jag att det är självklart.

• Petrol

Som tidigare problemdrickare så tycker jag det är två sidor av myntet.

1. Jag vill givetvis inte att min partner ska avstå något pga att jag inte kan sköta mig.
    2. Men visst fan underlättar det.

• aleakim
    Anonym (m) skrev 2014-01-28 19:14:46 följande:
    Personligen skulle jag inte köpa hem alkohol och själv vara nykter när sambon är med om sambon tycker att det hjälper. Däremot skulle jag kunna tänka mig att dricka när sambon inte var med. Jag tycker det är självklar att man stöttar varandra så länge det är rimligt. 

• Anonym (medberoende)
    Tow2Mater skrev 2014-01-28 19:17:05 följande:
    Skulle din partner ha problem med att du drack?
    han påstår att han inte skulle ha problem med det men min svärmor tycker att jag bör låta bli för hans skull.

Förstår det här med att stötta men tycker samtidigt att jag inte borde behöva avstå ett glas vin eller en öl någon gång ibland bara för att han inte fixar att dricka. Jag skulle själv inte dricka mig berusad , vi är i princip aldrig ifrån varandra så skulle jag bara ta en öl när han inte är med så pratar vi kanske en öl om året å det tycker jag känns lite tråkigt....
  • Anonym (JA)
    Anonym (medberoende) skrev 2014-01-28 19:12:12 följande:
    Ja, som frågan lyder skall man själv låta bli att dricka alkohol när ens sambo har insett att han måste lägga av för att han har problem? Är väldigt okunnig kring detta å behöver andras råd...
    Det tycker jag är självklart. Har man själv problem med att avstå från alkoholen har man ju själv problem. Jag gillar alkohol och skulle inte VILJA avstå, men jag kan, och vet hur jag borde prioritera i en sådan situation.
  • Tow2Mater
    Anonym (medberoende) skrev 2014-01-28 19:27:24 följande:
    han påstår att han inte skulle ha problem med det men min svärmor tycker att jag bör låta bli för hans skull.

Förstår det här med att stötta men tycker samtidigt att jag inte borde behöva avstå ett glas vin eller en öl någon gång ibland bara för att han inte fixar att dricka. Jag skulle själv inte dricka mig berusad , vi är i princip aldrig ifrån varandra så skulle jag bara ta en öl när han inte är med så pratar vi kanske en öl om året å det tycker jag känns lite tråkigt....
    Håller med dig.
Svar på tråden ska man själv avstå från alkohol för att stötta sin partner med problem