• Anonym (Tina)

Ingen graviditet ännu? Tips snälla?

Jag och min man försöker bli gravida. Vi har försökt sen i september med att pricka in dagarna runt äl, men utan resultat. Jag har hypertyeros, graves sjukdom haft 2 år). Kan det ha någon betydelse?? Är det svårare att bli gravid med den sjukdomen?? Vi har en son tidigare och hade inga problem med att bli gravida då tog på andra försöket. Jag har haft hormonspiral innan som tog ut i augusti. Har haft riklig mens 5-6 dagar varje månad, blödigt väldigt mycket, haft nattbinda även på dagen. Mensens första dag ena månaden till mensens första dag månaden efter har varit mellan 27-32 dagar (ibland har den varit försenad några dagar). Hur ska jag kunna räkna ut när jag har äl så det blir rätt?? Mensens första dag denna månaden är 16/1 då borde jag ha äl runt den 28-31 januari ? Men om menstruationscykeln och lutealfas är olika varje månad? Finns det något annat som kan påverka att jag ännu inte blivit gravid? mina mediciner? Tiotil och levaxin? Läkaren har inte sagt att det skulle påverka. Mer än att om jag blir gravid så får jag ändra medicineringen. Vore tacksam om jag kunde få svar på mina frågor så jag kan känna lite lugn. Vill så gärna bli gravid. Har längtat så efter syskon. Eftersom man blev gravid så snabbt första gången så hoppas man ju att det ska gå lika snabbt denna gången.

• Svar på tråden Ingen graviditet ännu? Tips snälla?
  • Anonym (Tina)

Vore hemskt tacksam om mitt inlägg kunde bli besvarat... väntar fortfarande.. snälla..
    Om ni inte vet eller kan besvara så kan ni väl skriva det till oss som inte får våra frågor besvarade. Så behöver vi inte vänta på svar. Förstår att ni har många att besvara.. men ni svarar ju på en del som inte behövt vänta lika länge som andra..

• Aleksandra Barnmorska

Hej! Thyroideafunktionen är av betydelse för kvinnans fertilitet och för graviditetens normala förlopp både för moder och barn. Fertiliteten hos kvinnor med hypertyreos kan vara nedsatt. Sålänge dina hornonnivårer är stabila ska de inte påverka. Det är helt normalt att det kan ta uppemot ett år innan man blir gravid och ni har försökt i fem månader. Den mens är regelbunden. Mitt största råd är att gå ner i vikt om du har ett för högt BMI, ha samlag varannan dag under hela den blödningsfria delen av cykeln och sluta använda nikotin om ni röker/snusar. Om ni inte blivit gravida efter ett års försök kan ni kontakta kvinnoklinken för hjälp. Lycka till

• Anonym (Tina)

Å tack för svar! Jag väntar på operation under våren. Så därefter kanske mina chanser för att bli gravid ökar ytterliggare? För efter operationen ska ju värdena vara ännu bättre. De är annars stabilia och bra nu annnars. Jag hade tänkt att om jag bli gravid nu innan så väntar jag på operationen tills efter graviditeten, men jag hinner nog göra den först. Jag är oskyddad så får vi se vad som händer, blir jag gravid innan operationen så blir jag. Annars väntar vi och ser vad som händer efter. Jag har inte för högt BMI. Jag är 175 och väger 63kg. Jag varken röker eller snusar. Min man snusar.
    Påverkar det att man går på Lchf om man försöker bli gravid? Både jag & mannen gör det.

• Aleksandra Barnmorska

Hej! Det finns studier som visar att antalet spermier minskar med högt fettintag och ett samband mellan lchf och infertilitet hos män. Snus påverkar spermierna negativt. Mitt råd är att övergå till Livsmedelsverkets rekommendationer kring kost och att din man slutar använda nikotin. Lycka till

• Anonym (Tina)

Tack för svar! Snusat har han gjort länge och vi har ett barn sedan innan som blev till på första försöket.
    Så lchf kan påverka? En kombination med lchf och min sjukdom kan ju klart vara en orsak.

Svar på tråden Ingen graviditet ännu? Tips snälla?