• frappa

Kär i en missbrukare

Monchichier skrev 2014-01-24 18:14:51 följande:
    Jag måste hela tiden mot argument du förvränger, vad kallar du den retoriken för?

Men berätta varför att en psykisk sjukdom/åkomma är ointressant i att förstå hela bilden.

Både du och jag, förstod rätt tidigt att det är en giftig relation.

Och bägge ger rådet, "spring åt andra hållet".

• frappa
    Anonym (moralpanik, nä) skrev 2014-01-27 16:41:54 följande:

För att TS inte behöver näring i förståelsespåret! Du göder enbart medberoendet.

LoL, sicken löjlig oneliner.
    Att engagera sig är inte att vara medberoende.

• frappa
    Anonym (moralpanik, nä) skrev 2014-01-27 20:25:06 följande:

Så talar ngn som är totalt ensidig i sin "förståelse". Det är inte TS ex, familj eller behandlare som startat tråden. Är du fjorton eller är det bara ditt sätt att uttrycka dig?

Ensidig förståelse?

Tagit med drog, ADHD och beteendet på killen, väldigt ensidigt eller hur.
    Även sagt att det inte kommer funka.
    Tänk efter innan nästa gång du ska leverera dina "punchlines".

Det som verkar reta mest, var att jag hade rätt om att det antagligen förekom en psykisk sjukdom/åkomma.

Denna pricka redan första inlägget, sen inte exakt vad det var.

För sånt är svårt att spekulera, eftersom många av dessa tillstånd delar samma problem.

• frappa
    Anonym (moralpanik, nä) skrev 2014-01-27 20:43:50 följande:

Du fattar fortfarande inte att TS ber om stöd att stå emot. Andra i tråden håller sina spekulationer om samsjuklighet för sig själva av den enkla anledningen att det hjälper inte TS. För din info har jag samma diagnoser som TS fd men skulle inte vilja att andra odlade självutplånande förståelse hos ngn jag härjat med i ett halvår och betett mig som ett fullständigt as mot. Så förståelse har jag gott om och i den här tråden riktar jag den mot TS.

Hjälper inte veta att han har en psykisk åkomma, det kan du försöka inbilla dig.
    Relevansen i hur du beter dig mot andra i denna tråden har ingen relevans.

• frappa
    Anonym (moralpanik, nä) skrev 2014-01-27 20:51:46 följande:

Synd att gissningsleken om exets diagnoser har större relevans för dig än att ge TS stöd att släppa.

Det fick betydelse i och med ni tjatar om det hela tiden, om och om och om igen.

Hela tiden försöker förringa dess betydelse.

Det är ingen gissningslek på ett bra tag nu, det är ADHD det gäller.

Som jag sagt, att få hela bilden gör det enklare att förstå och hjälpa rätt sätt.

För alla droger och åkommor har olika problem.

• frappa
    Anonym (moralpanik, nä) skrev 2014-01-27 21:42:33 följande:

TS varken kan eller bör ägna sig åt att hjälpa mer nu. Om du har missat det handlar det om ADHD o c h narkomani. Men du jublar ju helst åt den första om du får hävda att den andra är symptomatisk. För TS är konsekvenserna i hennes liv det som spelar roll, inte om exet har beroende typ 1, 2 eller "bara" ett symptomatiskt missbruk. Och hon behöver hjälp att hålla ett "egoistiskt" spår för att göra sig fri. Men det greppar inte du. Det har inget med att demonisera TS ex att göra, utan att ge stöd till den som skrivit tråden och ber om hjälp att släppa.

Jublar?, det börjar bli rätt desperat för dig nu.

Du väljer att sikta in dig på enskilda saker, sen försöker säga jag gör detta.

När jag själva verket tagit upp det mesta och gett henne råd.
    Verkar vara extremt besvärande att det som ni ansåg var helt ointressant(ja ända till man satte det på sin spets), visade sig vara en realitet.

Du kanske skulle se helheten istället, så skulle vi slippa såna här diskussioner.
    Som ajg ser helheten:

Ser helheten hjälpa TS gå vidare enklare, har man förståelse varför det gick som det gick.

Så är det lättare släppa saker och ting.

okunskap skapar en undran, var dig mig, var det han, vad var det.

Dessa har till stor del suddats bort, finns säkert nått mer till hos denna man.

Men inte avgörande för kunna ge rådet och för att hon ska förstå.

Sen kan det ta en stund för detta att sjunka in, men med lite hjälp av mig.

Och mindre tjafs av dig, så ska vi nog kunna reda ut detta på ett par inlägg.

• frappa
    Anonym (moralpanik, nä) skrev 2014-01-27 23:34:54 följande:
    Frappa, du kan vara fullständigt lugn. Ingen kommer någonsin beskylla dig för att se helheter. Varenda svar till Monchichier visar din agenda.

Det finns en del likheter mellan dig och Monchichier.
    Bägge har svårt att se helheten, bägge verkar selektivt seende.
    Där jätte grejer som psykiska sjukdomar/åkommor inte är av intresse av någon konstig anledning.

Sen sagor om agenda, skygglappar och annat strunt, funkar liksom inte när ni själva uppvisar exakt detta själva.
    Väldigt humoristiskt som Monchichier kalla mig att ha skygglappar tex, när hon själv var helt ointresserad se mer än det hon ville.

Varken du heller hon är det minsta intresserad att ge TS en grund att gå vidare på.
    Varför ska hon bara sitta och undra varför saker och ting blev som de blev.
    Det finns utrymme för spekulationer om vems fel det är.

Visst vi kan säga "ja, men han var ju så elak", det leder bara till mer spekulationer.

Som var det mitt fel, nått jag gjort osv..., vi vet att det inte är så.

Men kvinnor i denna situation hamnar ofta i dessa tankar, och här helheten om droger, psykiska besvär och plus eventuellt annat kommer in.
    Där det tillslut blir en hel ekvation som TS förstår, och inser inget hon kunde göra själv.

Och tillslut få sinnesro.

Som vi vet har TS ju försökt få tag i killen, det säger mig en hel del att hon är inte fattat att det är kört.

• frappa
    Monchichier skrev 2014-01-28 09:19:22 följande:
    Har du sett någonstans där TS frågar varför saker och ting blev som de blev?

Trodde det var mute.

Mute!
    HAhaha

• frappa
    Monchichier skrev 2014-01-28 12:01:25 följande:
    Där ser man, Muteknappen brukar av någon anledning vara trasig på knäppa folk, men det finns ju alltid undantag..

Mute, hahaha.
    Mute verkar inte funka på dig heller.

Eller är det så att du pratar om fjärrkontroller?
    Vad har dessa med människor att göra?
    Sen jag sa mute, så pratade du ändå.

Så vad säger du om detta?
    Och vad som blir RIKTIGT PINSAMT för dig, det är att du frågade mig en fråga :D

Och jag svarade, haha, har du noll koll påvad du skriver människa?

Du pratar egendomligt konstigt i det mesta som kommer ur din dator.
    Säger saker som inte alls stämmer in på mig, men klockrent på dig.

Så har du hållit på, skygglappar agendor osv, så inte fel på fantasin.

Psykisksjukdom/åkomma inte har nått med saken att göra, humor.

• frappa
    Monchichier skrev 2014-01-28 13:20:38 följande:
    Seriöst, Har du sett någonstans där TS frågar varför saker och ting blev som de blev?
    Hon verkar vilja gå vidare, detta är en del i det hela.
  • frappa
    Monchichier skrev 2014-01-28 13:27:31 följande:
    Man kan vända på frågan lika lätt, finns inget svar på någon av dom.

En sak är tydligt, hon har stora problem att gå vidare.
    Att förstå helhetsbilden är ett steg att gå vidare.

Det verkar väldig viktigt för dig att ignorera vissa delar av vad som händer.
    Varför är det så viktigt för dig att göra detta?
    Är helhetsbilden farlig?

Ser även att alkohol ingått, då hon köpt/lånat ut pengar till detta.
    Alkohol och ADHD är en dålig kombination för en med ADHD.
    Där det slår slint helt i hjärnan är inte så ovanligt.

Verkar som du inbillar dig att jag säger för att det finns psykisk sjukdom/åkomma, så ska hon förlåta.
    Jag ger exakt samma råd som dig, men istället för att förhasta.
    Så väntar jag så jag har de mesta och viktiga uppgifter, så man kan ge rätt typ av råd.
    För olika diagnoser eller utan diagnoser, handlar om olika råd.
    Och då inte att det är dax att gå vidare, utan för att ta de rätta stegen för att gå vidare.

Råder ingen tvivel om TS behöver hjälp, du har det minst informationsbaserade svaren.
    Jag gillar att ta med alla variabla, för kunna mer i detalj råd som är baserat med problemen med denna typen av människor med dessa sjukdomar.
    Än ett statistiskt gör slut punkt slut.
  • frappa
    Monchichier skrev 2014-01-28 20:13:05 följande:
    Att diskutera med dig, är som se en hund springa runt att jaga sin egen svans.
    Roande, men det händer inte så mycket.

Har du sett någonstans där TS inte vill veta varför saker och ting blev som de blev?
  • frappa
    Monchichier skrev 2014-01-28 22:39:34 följande:
    Det är en väldigt lätt ja eller nej fråga.
    Min fråga också, samma svar på bägge frågorna.
  • frappa
    Anonym (Trött) skrev 2014-01-28 22:28:13 följande:

Aldrig funderat på att starta en egen tråd?

Och den tråden ska handla om Monchichi då eller?

Det jag diskuterat har varit med TS, men EN person har ansett en helhets bild är helt ointressant för TS.

• frappa
    Anonym (Trött) skrev 2014-01-28 22:32:15 följande:
    Alltså var är moderatorerna? Den här tråden är ju en enda ljudmatta av ointressanta och ovidkommande inlägg av narcissistiskt art. Ge TS lite råd istället och gå någon annanstans och orera.

Jag har försökt att hjälpa ts.

Hjälpa den med en helhets bild, förklara vad som händer(i stora drag) och ge råd.

Problemet uppstår när en person vill plocka bort 1/3 av problemen, som helt ovidkommande.

TS, har uppenbara problem att släppa det hela, med starkt sug att ringa killen.
    Vi får hålla tummarna att hon klarar detta.

• frappa
    Anonym (hm) skrev 2014-01-29 13:06:26 följande:
    Ärligt talat. En person som är så insyltad efter bara sex månaders förhållande, att hon inte kan släppa en uppenbart destruktiv partner trots att hon har blivit behandlad som skit, behöver själv hjälp. TS skriver att hon har dålig självkänsla. Kanske är det inte så relevant om hon får mer "förståelse" för killen eller ej.

Problemen handlar inte bara om killen utan lika mycket om TS, som tydligen inte kan släppa greppet och gå vidare.

Såklart hon behöver hjälp, på flera plan.
    Om vi pratar om professionell hjälp, så är även dessa intresserade av en helhets bild.
    De vill inte lämna nått åt slumpen.

Sen har tyvärr snacket blivit som att det kan uppfattas att den psykiska sjukdomen/åkomman är helt avgörande.
    Det är den inte, utan är en parameter av flera att beakta.
    Speciellt för att få ett ordentligt avslut.

Det har ju visat sig att hon har haft svårt för.

• frappa
    stina1976 skrev 2014-01-30 15:04:31 följande:
    Det är nu 4 dgr sedan vi hördes på mess...där jag först beksrev alla känslor jag haft hur mkt han sårat mig och hur det kändes som att han satte en kniv i hjärtat o vred om när han svek kvällen före aborten skrev att jag kände mig utnyttjad på alla sätt o vis mm---då kom faktiskt ett sms där han skrev att han var jätteledsen arr han sårat mig så mkt han tydligen gjort skrev att han inte var mogen för bebis...skrev att det ändå kanske var tur att det blev som det blev för med tanke på att jag skrivit att han sårat mig så många ggr under dessa sju månader så skulel det ändå kommit från mig till slut...jag vet att han inte är bra för mig och att jag älskar min son över allt annat men mina känslor för honom är oerhört starka så dessa fyra dgr som gått utan mess o han har ju inte skickat..har kännts som evighet men jag får ta en dag i taget...fast jobbigt är det---o alla vänner har sagt hela tiden spring för livet han kommer bara såra dig ..men jag har sett nåt hos honom o han fick mig att få väldigt starka känslor för honom..har hört innan att han haft tre tjejer innan för länge sedan som försökt att ta självmord när han lämnat...så han har nån stark inverkan på tjejer---o jag har ju mått kass men jag lyfts lite för varje dag..dock har jag lite kontakt med hans pappa varannan dag o de hör inte heller av honom mkt...o tyvärr är han fortfarande hos sin drog kompis här 1 km bort där jag jobbar...hoppas det blir lättare snart...

Gör faktiskt lite ont i mig, i se vilket grepp han har över dig(medvetet eller omedvetet av han, spelar ingen roll).

Nått säger mig han är duktig på att manipulera.
    Hur känner du dig stunder du inser hur illa han har behandlat dig, och då inte känner denna längtan av honom?
    Hoppas och antar du tycker väldigt illa om honom, vill du slita dig ifrån.

Så är det den känslan du ska fokusera dig på.

En sak är säker, som jag till 99,9% kan lova, om det blir ni igen så kommer han svika dig igen.
    Så länge han har dessa två problem kvar(droger/ADHD).

Svar på tråden Kär i en missbrukare