Inlägg från: Anonym (moralpanik, nä) |Visa alla inlägg
  • Anonym (moralpanik, nä)

Kär i en missbrukare

frappa skrev 2014-01-20 12:40:08 följande:
    Jaså, psykiska sjukdomar/åkommor spelar ingen roll? Den var ny

Ja vad spelar det för roll för TS om han har dubbel- eller trippeldiagnos? En karl hon träffat ett halvår... Det är väl endast intressant för eventuell behandlare och läkare om han är ngt mer än sitt uppenbara narkotikaberoende? Ja, och möjligtvis intressant för honom själv. Allvarligt, hur lyckas du i varenda tråd som INTE handlar om moralpanik vs drogliberalism, få det att handla om just precis det? Ny tvist i den här tråden med psykiatrin...
    frappa skrev 2014-01-21 12:47:44 följande:
    Vad spelar det för roll om det regnar ute? En psykdiagnos ska inte spela någon roll menar du. Okey, det gör väl inte det då *facepalm*

Läser du fel för att förtvivlat försöka få rätt? Förklara du varför det vid ett halvårslångt berg-och-dalbane-dejtande spelar roll för den dåligt behandlade parten om Mr Wrong är "bara" narkoman eller narkoman+deprimerad+soc fob eller narkoman+adhd eller narkoman+schizofren? Att snärja in sig med mer "förståelse" är det sista en person med krossat hjärta behöver. Låtsas du bara att du inte fattar med ditt fjortisaktiga facepalmande? För honom själv och behandlande instans är det intressant om han har fler diagnoser ja. Och om han har ngn familj. För en kvinna som blivit manipulerad ett halvår? Nej.

Att se en beroendesjukdom är inte samma som att "bara se drogerna". Om det finns ngn samsjuklighet hos denna man gör honom varken mer eller mindre bra/dålig. Ett beroende är en tillräcklig sjukdom för att skövla fler än sig själv. Spela roll för den snabbt raserade relationen till TS om han är störd på fler vis... Är det ngn "bild" TS borde fokusera på är det sin EGEN framtid. Och slicka sina EGNA sår. Och hushålla med förståelsen ett tag. Inte fundera på om stackaren behöver förstås mer för kan hända han har fler diagnoser. Gör det så ont i dig om han har betett sig illa för han kanske "bara" är narkoman och alkis? Du vet att det räcker alldeles lagom att ha en beroendesjukdom för att krascha andras liv, inte bara sitt eget. Man måste inte vara sjuk på fler vis, men kan vara det. Det gör varken från eller till för drogliberalismens framgång om han har narkomani ensamt eller plus ngt mer. Det är inte svårt att fatta vart du vill hän med psyk-spåret..

frappa skrev 2014-01-24 19:31:49 följande:
    Men berätta varför att en psykisk sjukdom/åkomma är ointressant i att förstå hela bilden. Både du och jag, förstod rätt tidigt att det är en giftig relation. Och bägge ger rådet, "spring åt andra hållet".

För att TS inte behöver näring i förståelsespåret! Du göder enbart medberoendet.
    frappa skrev 2014-01-27 18:38:02 följande:
    LoL, sicken löjlig oneliner. Att engagera sig är inte att vara medberoende.

Så talar ngn som är totalt ensidig i sin "förståelse". Det är inte TS ex, familj eller behandlare som startat tråden. Är du fjorton eller är det bara ditt sätt att uttrycka dig?
    frappa skrev 2014-01-27 20:31:12 följande:
    Ensidig förståelse?   Tagit med drog, ADHD och beteendet på killen, väldigt ensidigt eller hur. Även sagt att det inte kommer funka. Tänk efter innan nästa gång du ska leverera dina "punchlines". Det som verkar reta mest, var att jag hade rätt om att det antagligen förekom en psykisk sjukdom/åkomma. Denna pricka redan första inlägget, sen inte exakt vad det var. För sånt är svårt att spekulera, eftersom många av dessa tillstånd delar samma problem.

Du fattar fortfarande inte att TS ber om stöd att stå emot. Andra i tråden håller sina spekulationer om samsjuklighet för sig själva av den enkla anledningen att det hjälper inte TS. För din info har jag samma diagnoser som TS fd men skulle inte vilja att andra odlade självutplånande förståelse hos ngn jag härjat med i ett halvår och betett mig som ett fullständigt as mot. Så förståelse har jag gott om och i den här tråden riktar jag den mot TS.
    frappa skrev 2014-01-27 20:46:49 följande:
    Hjälper inte veta att han har en psykisk åkomma, det kan du försöka inbilla dig. Relevansen i hur du beter dig mot andra i denna tråden har ingen relevans.

Synd att gissningsleken om exets diagnoser har större relevans för dig än att ge TS stöd att släppa.
    frappa skrev 2014-01-27 21:05:46 följande:
    Det fick betydelse i och med ni tjatar om det hela tiden, om och om och om igen. Hela tiden försöker förringa dess betydelse. Det är ingen gissningslek på ett bra tag nu, det är ADHD det gäller. Som jag sagt, att få hela bilden gör det enklare att förstå och hjälpa rätt sätt. För alla droger och åkommor har olika problem.

TS varken kan eller bör ägna sig åt att hjälpa mer nu. Om du har missat det handlar det om ADHD o c h narkomani. Men du jublar ju helst åt den första om du får hävda att den andra är symptomatisk. För TS är konsekvenserna i hennes liv det som spelar roll, inte om exet har beroende typ 1, 2 eller "bara" ett symptomatiskt missbruk. Och hon behöver hjälp att hålla ett "egoistiskt" spår för att göra sig fri. Men det greppar inte du. Det har inget med att demonisera TS ex att göra, utan att ge stöd till den som skrivit tråden och ber om hjälp att släppa.

Frappa, du kan vara fullständigt lugn. Ingen kommer någonsin beskylla dig för att se helheter. Varenda svar till Monchichier visar din agenda.

Svar på tråden Kär i en missbrukare