Inlägg från: ViVäntarLois |Visa alla inlägg
  • ViVäntarLois

När lär sig barn läsa?

Jag har också läst att det brukar jämna ut sig när barnen gått några år skolan men kan inte låta bli att fundera på om det beror på att tidig läsinlärning faktiskt inte ger något försprång eller om det beror på att skolorna är dåliga på att förvalta och utveckla barnens färdigheter?

Jag var själv tidig när jag började skolan och upplevde att skolan kämpade ganska hårt med att hålla klassen på just samma nivå. Dvs. hjälpa de som låg efter (som de bör) men också sakta ner dem som låg före.

Vi är inte så intresserade av den svenska skolan mycket pga. dåliga resultat, stökigt, stora klasser osv. Förhoppningen är att söka sig andra skolformer utomlands när skolplikten infaller. Men det ska bli intressant att se om det vår dottern har lärt sig hittills gör att hon kommer fortsätta lära sig snabbt i rätt miljö eller om det jämnas ut oavsett stimulans. Intressant ämne!

• ViVäntarLois
    chrissepisse skrev 2014-01-19 09:24:41 följande:

Jag tror att många barn tidigt kan knäcka läskoden och se vad det står. Däremot har jag fått uppfattningen att det inte är själva kodknäckningen som är avgörande utan när man är mottaglig för att verkligen förstå vad det står, vilket inte är riktigt samma sak. Ungefär som att en tvååring som kan räkna till tio (för det mesta) egentligen inte behärskar talområdet ett till tio utan bara har lärt sig en ramsa utantill. Det är när siffrorna betyder något som man kan räkna på riktigt och det sker i regel senare. Att man kan läsa mekaniskt vid skolstart betyder därmed inte per automatik, som jag har förstått det, att man har ett kunskapsmässigt försprång över de barn som inte har det.

Det tror jag också. Jag tror att om man som förälder vill "boosta" sitt lilla barn inför framtiden så finns det bättre sätt att lägga en bra grund på än tex avkoda bokstäver, även om det säkert inte skadar, är roligt och kan ge ett intresse av att lära sig saker :)
  • ViVäntarLois
    ViVäntarLois skrev 2014-01-19 09:41:01 följande:
    Det tror jag också. Jag tror att om man som förälder vill "boosta" sitt lilla barn inför framtiden så finns det bättre sätt att lägga en bra grund på än tex avkoda bokstäver, även om det säkert inte skadar, är roligt och kan ge ett intresse av att lära sig saker :)
    Men med det sagt tror jag att barn som får knäcka läskoden tidigt också kan vara tidiga med läsförståelsen, såklart, men att det inte finns några garantier.
  • ViVäntarLois
    Smilla75 skrev 2014-01-22 20:47:24 följande:
    Det finns ett tydligt samband mellan tidig läs- och skrivfärdighet och framtida prestation, det behöver ju dock inte gälla på individnivå.
    Vart hittar man det? Jag tycker att jag har läst motsatsen så jag är nyfiken :)
Svar på tråden När lär sig barn läsa?