-
Den svenska skolan är gräsligt dålig på att ta tillvara barnens intelligens och talanger. Visst kan barnen bli understimulerade men det betyder inte att man kommer efter senare. Hälsar en som lärde sig läsa mycket tidigt och idag är högutbildad.MissOrange skrev 2014-01-18 22:03:26 följande:Det här är intressant. Jag har också funderat lite på om de barn som lär sig läsa tidigt kanske blir understimulerade i skolan och kanske tappar intresset och senare kommer efter. Har en 3-åring som har varit väldigt intresserad av bokstäver och försöker läsa ut orden han ser. Han kan läsa några få ord redan. Självklart blir man stolt och tycker det är fantastiskt så fort de gör framsteg men jag funderar ibland på hur det blir sen i skolan. Om han blir för uttråkad där i början får man väl försöka hitta på nåt hemma och "lära ut" så att han fortfarande får utmaningar och inte tappar intresset :D
-
Jag upplever precis som du att skolan mest kämpar för att alla ska vara på samma nivå. Mina föräldrar blev informerade om att jag var besvärlig eftersom jag redan kunde det mesta som lärdes ut i åk 1. Mycket tråkigt.ViVäntarLois skrev 2014-01-18 22:55:32 följande:
Jag har också läst att det brukar jämna ut sig när barnen gått några år skolan men kan inte låta bli att fundera på om det beror på att tidig läsinlärning faktiskt inte ger något försprång eller om det beror på att skolorna är dåliga på att förvalta och utveckla barnens färdigheter?
Jag var själv tidig när jag började skolan och upplevde att skolan kämpade ganska hårt med att hålla klassen på just samma nivå. Dvs. hjälpa de som låg efter (som de bör) men också sakta ner dem som låg före.
Vi är inte så intresserade av den svenska skolan mycket pga. dåliga resultat, stökigt, stora klasser osv. Förhoppningen är att söka sig andra skolformer utomlands när skolplikten infaller. Men det ska bli intressant att se om det vår dottern har lärt sig hittills gör att hon kommer fortsätta lära sig snabbt i rätt miljö eller om det jämnas ut oavsett stimulans. Intressant ämne!
-
När jag började skolan läste jag kapitelböcker själv (typ Emil). Jag tror nog man kan ha ganska god läsförståelse tidigt.chrissepisse skrev 2014-01-19 09:24:41 följande:
Jag tror att många barn tidigt kan knäcka läskoden och se vad det står. Däremot har jag fått uppfattningen att det inte är själva kodknäckningen som är avgörande utan när man är mottaglig för att verkligen förstå vad det står, vilket inte är riktigt samma sak. Ungefär som att en tvååring som kan räkna till tio (för det mesta) egentligen inte behärskar talområdet ett till tio utan bara har lärt sig en ramsa utantill. Det är när siffrorna betyder något som man kan räkna på riktigt och det sker i regel senare. Att man kan läsa mekaniskt vid skolstart betyder därmed inte per automatik, som jag har förstått det, att man har ett kunskapsmässigt försprång över de barn som inte har det.
-
Jag tror tyvärr inte det är i onödan de oroar sig för att barnen ska bli understimulerade. Att knäcka läskoden tidigt är inte nödvändigtvis ett tecken på att man är extra smart, men om man är det så kommer man garanterat att bli understimulerad i den svenska skolan, som ju är gjord för att alla ska vara så lika som möjligt.chrissepisse skrev 2014-01-19 13:52:03 följande:Det skrev jag inte heller att man inte kan. Däremot tror jag att många föräldrar lägger alldeles för stor vikt vid själva knäckandet av läskoden och alldeles i onödan oroar sig för att barnen ska bli understimulerade i skolan.
-
Det är en intressant fråga, en ännu intressantare fråga är hur många som skulle kunna läsa när de börjar, om de fått rätt stimulans (=fått träna på ett lekfullt sätt).En blå giraff skrev 2014-01-19 21:38:44 följande:Min 6-åring som går förskoleklass kan drygt hälften av bokstäverna i alfabetet men har inte knäckt läskoden. Hur många barn är det egentligen som redan kan läsa då de börjar ettan?
För mig är det lite extremt åt andra hållet att inte kunna alla bokstäverna när man är sex år, min treåring kan alla stora bokstäver och kanske 2/3 av de små. Han har "utsatts" för träning såtillvida att vi har magnetiska bokstäver på kylskåpet som vi ibland skriver med, och sedan tränat sig själv genom att ständigt fråga "vad är det" när vi läser böcker. Han har precis fattat att man kan sätta ihop två ljud så att de "blir" något, men han kan absolut inte läsa än. -
Ja, absolut, men man kan hitta på olika sätt att leka med ljud och bokstäver. Barnet gillar bilar - bilarna kör bokstäver i sanden. Barnet gillar pinnar, skriv bokstäver med pinnar. Barnet gillar att springa, skrik bokstäver medan ni springer (otroligt populär utomhuslek). Barnet gillar dockor, skriv dockornas namn på deras kläder. Osv, osv, osv. Man kan komma rätt långt med lite kreativitet, man behöver inte alls prata om att det faktiskt är bokstäver man leker med.En blå giraff skrev 2014-01-21 08:07:12 följande:
Men det beror ju på intresse också. Min son har inget intresse alls för bokstäver. Jag kan förstå om barnet tycker det är roligt att man har lätt att lära. Jag försöker med enkla saker hemma som tex att vi har en dagens bokstav på kylskåpet. Men vad ska man mer göra? Barnet ska väl vilja själv.