När lär sig barn läsa?
Intressant. Här i UK lär de barn ljuda fram ord när de börjar skolan vid 4. Vårat barn som är 4 kan läsa de flesta ord nu, inte riktigt långa och komlicerade men 5-6 bokstäver kan barnet få ihop och läser själv böcker. De lär sig ljuda med sånger, ramsor och rörelser som de sjunger och gör tillsammans någon gång under dagen. De över också på bokstäverna så att inlärningen går hand i hand. Barnet älskar detta och suger i sig av informationen, övar mer än gärna hemma utan att vi föreslår det. Blivit som en lek, vi låter barnet leda så att det inte blir någon prestationsångest.
I skolan är det väldigt pedagogiska och jag är riktigt imponerad. De varvar inlärningen, med lärarledd lek, fri lek och barnledd lek och inlärning i form av lektioner där de sitter i en ring och lär ut.
Eftersom jag har haft en hel del insikt i den svenska förskolan innan jag flyttade hit så kan jag med handen på hjärtat säga att den brittiska skolan är fantastisk när den fungerar (bra skolan, bra lärare), men jag var dock väldigt skeptisk till att låta barnet börja vid 4 så nu har jag gjort en helomvändning. Tror att efter denna stimulans och lek så skulle vårat barn blir ordentligt rastlöst och understimulerat i den svenska skolan om vi skulle få för oss att flytta till Sverige i den här åldern, innan 7 dvs.
Efter att själv sett detta så tror jag starkt på att det finns en inlärningsfönster vid 4 år som flera skrivit här uppe.