• morphet

Vi som vill bli mer hälsosamma fast vi är gravida :)

Jag hoppar gärna in här :) Är 24 år och i v.16 med första barnet och har rätt mycket noja över var vågen kommer att sluta på... Har redan gått upp 6 kg och känner mig redan så tung och seg. Har bestämt mig för att försöka vara så hälsosam jag kan graviditeten ut!

Idag har jag börjat med en frukost på havregrynsgröt med tärnade äpplen och kanel. Letar hela tiden efter nya, nyttiga recept så har ni några - bring them ;)

BF 23/12 - 14
  • morphet
    Femifamiljen skrev 2014-07-03 07:38:21 följande:

Morphet:

Välkommen :) roligt att du hittat hit! :)

Så länge du äter bra så har egentligen inte vikten så stor betydelse, då tar kroppen det den behöver :) heja dig! Jag är själv lite lat när det kommer till frukost men ibland lyckas jag göra någon gröt :)

Jag vet att man inte borde bry sig om vikten när man är gravid, men jag hade 14 veckor av illamående vilket ledde till att jag bara kunde äta grejer jag var jättesugen på - bara hämtmat och chips typ :( I vanliga fall brukar jag vara ganska duktig med maten. Men nu jäklar blir det nya tag!

Jag gör mikrogröt och tärnar lite äpplen och har kanel och mjölk i. Går nästan lika fort som att bre några mackor! Annars kör jag fröknäckebröd och gräddost, eller fetfil med blåbär. Har lättare för att starta dagen bra än att avsluta den nyttigt... Igår blev det några rutor choklad framför tvn :(
    BF 23/12 - 14
  • morphet
    Larv skrev 2014-07-03 13:41:54 följande:

Välkommen

Det är jättevanligt att man får sådana matvanor i början om man mår illa! Det ska du inte skämmas över, vet inte huuuur många jag läst om som haft det likadant som du

Härligt att du är taggad att äta bra!

Det känns ju som att det är viktigare än någonsin nu att man ser till att må bra och få i sig ordentligt med näring.

Jag har bara varit hos BM en gång hitills och redan då var mitt järnvärde lite si sådär, så jag har försökt "äta upp det". Har t.ex chiafrön och pumpakärnor varje dag i min smoothie eller frukostyogurt. Sen försöker jag få i mig ordentligt med kött, leverpastej och blåbär

Visst är det gott med fröknäcke? Jag bakar mitt egna lchf-style

Har du något bra recept på fröknäcke? Jag har aldrig varit någon baktjej, gillar hellre att laga mat...

Trots att jag testat att vara vegetarian i över ett halvår innan jag blev gravid var mina järnvärden relativt bra (!) så något gör man väl rätt. Nu äter jag iofs kött igen så nu borde det vara ännu lättare att få i sig järn.

Igår köpte jag hem massa bigarråer som jag frossade i framför filmen - så jävla gött och känns mycket bättre än choklad/godis! Eftersom det är fredag idag blir det kanske lite popcorn ikväll
    BF 23/12 - 14
  • morphet
    Larv skrev 2014-07-04 10:21:18 följande:

Åh vad bra att du haft sånt fint järnvärde Klart att du ätit bra

Jag äääälskar biggarråer jag med! Alla bär är så jäkla goda just nu, haha! Det går minst en kartong jordgubbar här hemma varje vecka. Det är liksom utöver alla frysta bär jag äter hela tiden!

Mitt recept på fröknäcke (är iofs rätt "mjukt" så skulle nog mer kalla det för fröbröd) är lchf, dvs mindre kolhydrater och mer fett. Vill du ha det receptet ändå?

Tar gärna receptet ändå ????
    BF 23/12 - 14
  • morphet
    Carolinalovetobias skrev 2014-07-06 19:30:20 följande:

Här är ett bra recept! 09

56kilo.se/froknacke/

Firebird: välkommen! =) Det lät gott! =) och kroppen behöver nog mer energi när du är gravid. :)

5 dagar med lågkolhydratskost och jag är stolt över mig själv :) Längtar tills man är helt av med sötsuget.. Tur att de finns jordgubbar ;) men de är dock slut här i kylen! ILLA! =) hehe!!

Hejja oss tjejer!! =)

Tack! Ska kolla igenom
    BF 23/12 - 14
  • morphet
    Sunny86 skrev 2014-07-06 20:00:11 följande:

Hoppar in här och låter mig inspireras. Gravid med andra barnet. Önskar mig en hälsosam graviditet. Unna sig på helgen men äta nyttigt på vardagarna. Röra på mig så mycket som kroppen tillåter:)

Har några någon kostplan?

Lchf? Tallriksmodellen? Jag-unnar-mig-alllt-dieten;)?

Jag kör ingen direkt modell, tänker mycket gröna grönsaker och bönor. Försöker hålla igen på snabba kolhydrater som vitt bröd och pasta. Men framför allt att hålla igen på godis och sött.. Vilket är lättare sagt än gjort vissa dagar
    BF 23/12 - 14
  • morphet
    Larv skrev 2014-07-10 23:04:48 följande:

Hej tjejer! Nu är jag hemma från min resa

Har lyckats bra med både mat och motion dessa dagar Började varje morgon med en pw och har tänkt på vad jag ätit.

Men däremot slank det ner glass, muffins och sånt under bilresan hemåt. Känns lite smådumt men nu är det nya tag. Så ofta händer det ju inte

Här är i alla fall det jag har i fröknäcket/brödet som jag bakar:

*5dl frön, jag använder 1dl linfrön, 2 dl pumpakärnor, 2 dl sesamfrön.

*Salt & peppar

*3dl riven ost

*Ett par msk keso

*Ett par msk majonnäs

*2 ägg

*2tsk bakpulver

Grädda på bakplåtspapper i 15min på ca 225 grader.

Låter ju asgött. Fungerar alla sort ostar?

Idag har jag fått höra att jag har sååå stor mage för att bara vara i v.17. Får mest ångest av såna kommentarer för jag känner mig mest tjock just nu. Är lite orolig vart det här kommer att sluta liksom.

Annars har det gått rätt bra med maten det sista. Men i den här värmen har man ju ingen vidare aptit... Idag blev det fullkornspasta med pesto och soltorkade tomater med kycklingkorv till middag. Går snabbt att göra och var lagom i hettan!
    BF 23/12 - 14
  • morphet

För mig går det sådär, hade en bra vecka förra veckan men nu har det blivit en del fika och utemiddagar... Nya tag denna veckan!

BF 23/12 - 14
  • morphet
    Femifamiljen skrev 2014-07-14 19:44:25 följande:

Ny vecka började väl inte direkt jätte bra.

Sitter här i soffan med godis, lite ostkrokar och vindruvor (kan ju försöka låtsa vara nyttig i alla fall) och latar mig. Men mannen borta och åskoväder som drar in så tröstar mig lite ;) lär väl ligga med halsbränna inatt men det är det värt. Tål att nämnas också att jag är fruktansvärt åskrädd, annars hade jag nog inte gottat mig i soffan ikväll ;) hihi

MEN däremot tänkte jag ge mig ut på en kortare promenad i morgon. Hoppas jag tar mig ut och att kroppen får vara hel efteråt :)

Du behöver inte ha dåligt samvete, jag ligger här i soffan med choklad just nu...
    BF 23/12 - 14
  • morphet
    Carolinalovetobias skrev 2014-07-14 21:45:25 följande:

Å jag har ätit godis idag :)

Vad har ni för favoritnamn? :)

Vill ni hjälpa mig komma på något fint namn? Är ev. En tös. Sonen heter Theo :) hör väl inte till denna tråden egentligen :) men ni får svara om ni vill :)

Jag gillar Henny, Freja och Hedda! Men sambon säger nej till alla tre, hans namnförslag är alltid sjukt kassa. Min syster heter Malva, det är ett fantastiskt fint namn.
    BF 23/12 - 14
  • morphet
    Femifamiljen skrev 2014-07-15 12:38:22 följande:

Suck...varit hos BM idag och det var en ny då ordinarie är sjukskriven, hon tyckte att jag gått upp lite för mycket i vikt :( känner mig helt nedslagen...

Visst jag har gått upp sedan förra besöket och det kanske är lite mycket (samlat lite vätska också) men att få höra av någon annan att man gått upp mycket kändes Inge roligt alls...

Annars verkade allt se bra ut i alla fall...

Hur mycket har du gått upp? Jag vet knappt vad som är normalt. Jag har redan gått upp nästan 7 kg och är i v.18, vet inte om det är mycket eller lite?
    BF 23/12 - 14
  • morphet
    firebird skrev 2014-07-19 09:39:05 följande:

Ursh fortsätter bara gå upp.. Är på 10kg+ nu i vecka 22. Vart ska detta sluta? Har börjat jobba igen efter semestern så nu blir det verkligen att man får röra på sig mycket. Tråkiga är att jag tidigare var smal. När jag kom tillbaka till jobbet hävdade en kollega ur sig "åh man ser i ansiktet att du blivit rundare" och samma kollega senare kommentera när hon gick bakom mig att "jag känner inte igen dig längre bakifrån" visst hon har säkert rätt men jag vet redan att jag gått upp mycket och mår dåligt över detta! Tror inte hon förstår att det sårar när hon säger det, hon är genomsnäll i vanliga fall och säger detta glatt. Kanske kulturkrock bara, vet inte. Men jag tar åt mig iaf..

Är helt slut när man står och går så mycket på jobbet, så även om jag rör på mig mycket där så orkar jag inte precis så långpromenad när jag kommer hem. Benen känns som bly trots kompressionsstrumpor.

Skönt när det är varmt ute för då kan man iaf simma i poolen :)

Det verkar som att folk tror att det är fritt fram att kommentera ens kropp när man är gravid. Ingen vill väl höra att man blivit rundare i ansiktet, gravid eller icke-gravid? :/

Jag har fått problem med ryggen samt brutit en tå så träna känns sådär lockande nu. Var hos en kiropraktor igår som konstaterade att min rygg var riktigt dålig pga flera orsaker. Hoppas på att kunna få lite hjälp för annars blir det nog mycket vilande resten av graviditeten :(

Försöker att äta bra men vill unna mig lite på helgerna också...
    BF 23/12 - 14
  • morphet
    Carolinalovetobias skrev 2014-07-19 11:58:23 följande:

Lite är bättre än inget :)

Ursch då! :( jobbigt förstår jag! Men du kanske mest ska försöka satsa på att äta lite nyttigare än att röra på dig? Du verkar röra på dig mkt genom jobbet osv. Tror kosten gör mer än motion faktiskt. Kan ju vara skönt att släppa kraven på sig själv lite och ta en sak i taget liksom :)

Ursch då din stackare!! Ska du kontakta en sjukgymnast eller ngt då eller?

Ursch då! Krya på oss! =)

Jag har gått hos sjukgymnast tidigare och tränat med McKenzie-övningar, men det ska man undvika när man är gravid... Så nu får vi se vad dom säger. Foglossning har jag tydligen också sa han men jag har så ont i ryggen av annat så det märkte jag inte ens, haha!
    BF 23/12 - 14
  • morphet
    Carolinalovetobias skrev 2014-08-06 15:03:26 följande:

hej på er! Jag lever än iaf trots värmen :) <skönt att de e lite svalare nu!! Nyttig mat går skit men men vi får ta igen det sen helt enkelt. Känns overkligt  att de kommer en bebis om mindre än 2 månader.. tror inte jag har fattat det riktigt! :P

Varför går det skit? Finns det något peppande man kan hjälpa till med?
    BF 20/12 - 14
  • morphet
    Femifamiljen skrev 2014-08-06 22:02:45 följande:

Här har det inte heller gått bra alls?det är så varmt så är inte sugen på mat så det blir småätning av allt möjligt i kylen/skafferiet. Börjar vara lite nojig över vågen faktiskt?känns som jag rundat på mig en del, känns hemskt samtidigt som det är underbart att snart ha en bebis i famnen så klart? är väldigt splittrad.

Men får inte bort sötsuget! 

Hur har det annars gått? 

Någon av er som orkar röra på er? 

Här är det kortare stunder för att slippa att jag sväller så mycket men inga långpromenader direkt...

Kan du äta sallad och mycket frukt när du är sugen? Jag vet att det är lättare sagt än gjort, jobbar själv på det där...

Jag försöker äta mycket grönsaksgrytor med ris, pasta med lätta tillbehör och färskpotatis nu i värmen - det brukar gå ner. Pastasallad med melon, gurka, mozzarella, sallad, småtomater, selleri och en klick rysk yoghurt till är fräscht och mättande!
    BF 20/12 - 14
  • morphet
    Femifamiljen skrev 2014-08-10 08:53:59 följande:

Jo det går väl an med grönsaker och frukt men fet är just tuggandet som gör det svårt haha! Skulle lätt kunna leva på tex fil frukost,lunch och middag.. Men hör och häpna! Tog mig en macka mitt på dagen igår istället för att gå till godisskålen! Framsteg :)

Men tror ju att jag fortsatt gå upp en del, får se på tisdag :)

Allt räknas, jag ser också det som ett stort framsteg att ta något ordentligt istället för godis :)

Gör goda smoothies ifall tuggadet är jobbigt? Och det finns ju mjuka frukter som melon, kiwi m.m. som inte behöver tuggas speciellt mycket!

Är man riktigt gottissugen är en skål med turkisk yoghurt, valnötter och ringlad honung över super! :)

Jag kämpar med att laga billig och samtidigt nyttig näringsrik mat på samma gång. Försöker dra ner på vår matkostnad markant. Igår blev det hemmagjord potatissallad på billig färskpotatis med massa grönsaker och stekt korv till, helt okej. Har ni några bra BILLIGA recept så dela gärna med er!
    BF 23/12 - 14
  • morphet
    Stokke skrev 2014-08-13 22:57:19 följande:

Jag tar tag i mitt liv nu !

I morgon bitti blir det morgon promenad :) ställer klockan på 05;00 ;)

Blir en grön drink till frukost och en sallad till lunch :)

Nu är det slut på allt socker och den lilla mängden alkohol jag dricker.

Alkohol när du är gravid...?
    BF 23/12 - 14
  • morphet
    Kawinna skrev 2014-09-21 10:45:45 följande:

Hur går det för alla? jag är nu i v. 16 och fick reda på att jag har graviditetsdiabetes i v. 12, så nu har jag skött mig bra.

För mig går det sådär, är nu i v.28 och har gått upp ca.13 kg - hade hoppats på att totalt gå upp ca. 15 kg under hela graviditeten men det kan man väl glömma... Äter okej, men får i mig lite för mycket kakor och godis på helgerna. Försöker desperat byta ut vita kolhydrater mot fullkorn och mycket grönsaker men det hjälper väl föga om man tar en extra kvällsfika också!

Hur märkte du att du hade grav.diabetes? Jag ska göra min sockerbelastning om 2 veckor.
    BF 20/12 - 14
Svar på tråden Vi som vill bli mer hälsosamma fast vi är gravida :)